معرفی انواع موتورهای خودرو

امروزه با پیشرفت صنعت خودرو و عرضه انواع موتورهای جدید مانند موتورهای هیبریدی و الکتریکی، این صنعت نیز مانند صنایع دیگر پا به عرصه‌های جدیدی نهاده و به گفته کارشناسان حتی جای پیشرفت بیشتر از این را هم دارد.

 

اما ما در این مطلب قرار است انواع موتورهای بنزینی خودرو را بررسی کنیم که امروزه آن‌ها را با نام‌هایی مثل خورجینی یا خطی و چیزهای دیگر می‌شناسند.

در ابتدا، بهتر است کمی نحوه کار کردن موتور خودرو را توضیح دهیم و بدانیم این قلب تپنده خودرو چگونه بدنه خودرو را حرکت می‌دهد.

 

موتور از اجزایی مثل سیلندر یا همان محفظه احتراق، پیستون، سوپاپ، شاتون، میل لنگ و تسمه‌تایم تشکیل شده است.

ساده‌ترین توضیح برای عملکرد موتور خودرو این است که سوخت و هوا در محفظه احتراق باهم مخلوط می‌شوند و شمع خودرو جرقه‌ای در سیلندر ایجاد می‌کند و باعث انفجار و در نتیجه هل دادن پیستون توسط سوپاپ و حرکت دادن شاتون باعث چرخیدن میل لنگ برای انتقال قدرت به جعبه دنده می شود و خودرو به حرکت در می‌آید.

ما در این مطلب انواع موتورها از نظر آرایش سیلندر و عملکرد آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

موتورهای Inline یا خطی

در واقع می‌توان گفت موتور خطی از ساده‌ترین موتورهای خودرویی در جهان است. در این نوع موتور، سیلندرها پشت سرهم و با فاصله منظم قرار گرفته‌اند و هم‌چنین میل‌لنگ نیز در داخل موتور در راستای سیلندرها قرار گرفته است. اکثر خودروسازان خارجی و داخلی از این نوع موتور در خودروهای خود استفاده می‌کنند که دارای انواع چهار سیلندر، شش سیلندر و هشت سیلندر است.

 

محبوب ترین و پر‌استفاده‌ترین موتور در دنیا، موتورهای چهار سیلندر خطی هستند. زیرا این نوع از موتورها دارای فشردگی قطعات و کارایی بیشتری هستند و حتی در مواردی این نوع از موتورها قابل مقایسه با انواع شش یا هشت سیلندر خطی هم هستند.

 

موتورهای V یا خورجینی

در موتورهای خورجینی، آرایش سیلندرها روبه‌روی هم است. همانند کلمه V که در دولبه آن سیلندرها قرار دارند و رو‌به‌رو هستند.

 

مزیت این نوع موتورها نسبت به موتورهای خطی در این است که می‌توان در این نوع موتور از تعداد سیلندر زیادی استفاده کنیم و قدرت و راندمان موتور را بالا ببریم. هم‌چنین شکل خاص این موتور، به شکل قابل توجهی وزن آن را نیز کاهش داده است.

امروزه از این موتور در خودروهای پیشرفته و لوکس همانند مرسدس‌بنز و بی ام و استفاده می‌کنند. اما به گفته کارشناسان، این موتور دارای استهلاک بیشتری نسبت به موتورهای خطی است و نسل آن نیز رو به انقراض است.

موتورهای W

این نوع از موتور برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت‌های فولکس‌واگن و بوگاتی به طور مشترک طراحی و تولید شده است.

 

تصویر موتوری که بر روی بوگاتی ویرون مورد استفاده قرار گرفته است.

این نوع موتور همانند موتور V است و کارکرد مشابهی دارد با این تفاوت که در موتور W، تعدادی سیلندر در مرکز موتور نیز وجود دارند که باعث افزایش تعداد سیلندر می‌شود.

این موتور دارای انواع ۱۲ سیلندر و ۱۶ سیلندر است که نوع ۱۶ سیلندر در حال حاضر بر روی بوگاتی ویرون مورد استفاده قرار گرفته است که قدرت ۱۰۰۱ اسب بخار را برای خودرو به ارمغان می‌آورد. البته نسخه ۱۵۰۰ اسب بخاری این موتور هم‌اکنون بر روی بوگاتی چیرون هم استفاده می‌شود.

موتور OPOC

نام این موتور مخفف کلمات Opposed Piston Opposed Cylinder  به معنی موتور مخالف پیستون مخالف سیلندر است. البته به معنی حرکت مخالف پیستون‌ها است. در این نوع از موتور، در هر سیلندر دو پیستون وجود دارد. در واقع پیستون‌ها در جهت خلاف هم جلو و عقب می‌روند و درفضای خالی بین آن‌ها، احتراق انجام میشود. مزیت بسیار خوب این موتورها، وزن بسیار سبک و مصرف سوخت کم است.

 

البته، امروزه در صنعت خودروسازی این نوع از موتور به باد فراموش سپرده شده است. اما گویا قرار است شرکت فولکس‌واگن نسخه بروزرسانی شده این موتور را طراحی و تولید کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم