نکات ویژه در امان ماندن از زلزله در سال ۹۸

کشور ما یکی از هزاران نقطه زلزله‌خیز در جهان است. حتی تصور این‌که ما بر روی گسل‌های زلزله زندگی می‌کنیم و همیشه خطر بالقوه‌ای در اطراف ما وجود دارد، می‌تواند بسیار وحشتناک باشد. با توجه به این‌که در هنگام وقوع زلزله یک بی‌نظمی و حس خطر رخ می‌دهد، بهتر است تا خود را در برابر این پدیده غیرقابل پیش‌بینی، آمده کنیم.

 

طبق بررسی محققان زمین‌شناسی در سال ۲۰۰۳ در آمریکا، ۶۲ درصد احتمال وقوع یک زلزله ۶٫۷ ریشتری یا بدتر، تا سال ۲۰۳۲ در شهر سانفرانسیسکو وجود دارد.

ما در این مقاله به بررسی روش‌های محافظت از خودمان در هنگام زمین‌لرزه می‌پردازیم.

 

لوازمی که باید در خانه داشته باشیم.

 

در لحظات و یا دقایق پس از وقوع زلزله، طبق قانون سازمان ملل، دولت‌ها مسئولیت رساندن نیازهای غذایی و آب را به مردم زلزله‌زده دارند. هم‌چنین بهتر است خود ما نیز مقداری آب نزد خودمان داشته باشیم.

در مورد غذا نیز باید گفت بهتر است غذاهای کنسرو شده از همه مواد غذایی داشته باشیم. هم‌چنین بنابر پیشنهاد ما بهتر است از غذاهایی استفاده شد که بعد از مصرف آن، بدن ما نیاز به آب کمی داشته باشد.

مانند آجیل، نان و از خوردن غذاهای چرب مثل ماکارونی یا برنج خودداری کنید.

 

همیشه در خانه جعبه کمک‌های اولیه داشته باشید.

 

بسیاری از آسیب‌های بعد از زلزله مانند رفتن شیشه خرده داخل پاها و یا شکستگی مچ دست و پا، توسط جعبه کمک‌های اولیه تا حدودی قابل درمان می‌باشند.

در این کیف نیز بهتر است مواد ضدعفونی کننده، گاز، دستکش، باند و سایر داروها و وسایلی که برای درمان موقت زلزله‌زدگان کاربرد دارند، وجود داشته باشد.

علاوه بر این جعبه، وسایلی مثل پتو، چراغ قوه، آچار و ابزارهای دیگیر برای بستن گاز و آب، پول نقد، کپسول آتش‌نشانی، کارت شناسایی هویت، اسناد بانکی و دیگر اقلام ضروری، بهتر است درجایی امن یا جایی که دسترسی به آن بعد از زلزله راحت باشد، قرار گیرند.

 

در طول وقوع زلزله چه اقداماتی انجام دهیم؟

 

طبق گفته‌های سازمان اورژانس و صلیب سرخ آمریکا، بهتر است در طول زلزله خود را به نحوی پوشش دهیم. طبق این دستور، بهتر است در هنگام زمین‌لرزه در صورت امکان زیر یک میز یا اشیائی که مقاومت کافی دارند، پناه بگیریم.

چارچوب درها نیز همیشه نقاط امنی نیستند و اگر مجبور بودید، می‌توانید از چارچوب درها نیز برای پناه گرفتن استفاده کنید.

هم‌چنین در صورت نزدیک بودن به درب خروجی ساختمان، بهتر است فورا و بااحتیاط از ساختمان خارج شوید.

توصیه‌های پناه‌گرفتن در هنگام زلزله، بستگی به حضور شما در موقعیت‌های مختلف خانه دارد. اگر در هنگام زمین‌لرزه شما در رخت‌خواب قرار داشتید، بهتر است در همان‌جا بمانید و از بالشت و پتو برای محافظت سر و گردن خود استفاده کنید.

البته اگر در اطراف رخت‌خواب یا تخت‌خواب شما اشیایی بر روی دیوار وجود داشته باشند، آن نقطه برای پناه‌گرفتن امن نیست.

اگر هنگام زلزله در حال رانندگی بودید، حتما خودرو را در مکانی غیر از زیر و روی پل‌ها پارک کرده و فلاشر‌های خودرو را روشن کنید. هم‌چنین از متوقف کردن خودرو در نزدیکی تیربرق‌ها و درختان نیز اجتناب کنید.

 

اقدامات بعد از وقوع زلزله

 

اقدامات بعد از وقوع زلزله

همیشه به خاطر داشته باشید که بعد از وقوع زلزله‌های شدید، حتما پس‌لرزه‌ها نیز رخ خواهند داد. این پس‌لرز‌ه‌ها نیز به اندازه زلزله اصلی خطرناک هستند و باعث تخریب بیشتر ساختمان‌های نیمه‌تخریب می‌شوند.

پس از وقوع زلزله، همیشه خطر وقوع انفجار ناشی از نشت گاز را در نظر بگیرید. تحت هیچ شرایطی بعد از وقوع زلزله فندک و چراغ‌ها را روشن نکنید.

بهتر است بعد از حادثه، پنجره‌ها را باز کنید تا گاز از خانه خارج شود. البته امروزه در بازار دستگاه‌هایی عرضه می‌شوند که توانایی قطع خودکار گاز را در هنگام وقوع حوادث غیرمنتظره، دارند.

 

و درآخر این نکته را نیز یادآور شویم که بعد از وقوع زلزله بهتر است اخبار و اطلاعیه‌های مربوط را از طریق رادیو و یا منابع موثق دنبال کنیم و به شایعات مردم پیرامون خود نیز توجهی نکنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم