غذای مناسب دیابت چیست و چه نوع تغذیه‌ای مناسب این بیماری است؟

دیابت یا مرض قند، یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است. اما خوردن غذای خاص و محدود‌کردن برخی از غذاها، در افراد دارای بیماری دیابت، سطح خون و سطح شکر بدنشان را کاهش می‌دهد. رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین‌های سالم، می‌تواند منابع سالم و زیادی را برای افراد مبتلا به دیابت به ارمغان بیاورد. تعادل در مصرف غذای مناسب دیابت منجر‌به حفظ سلامتی، بهبود بیماری و جلوگیری از سایر بیماری‌ها در افراد می‌شود.

ما در این مقاله به بررسی غذاهایی که برای افراد مبتلا به دیابت مثبت هستند می‌پردازیم، هم‌چنین ممکن است غذای مناسب دیابت، در پیشگیری از این بیماری نیز نقش داشته باشد.

 

رژیم غذایی مناسب

 

در واقع زندگی با دیابت به معنی احساس پرهیز نیست. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از غذای مناسب دیابت استفاده کنند و هنوز هم در حال لذت‌بردن از آن غذا باشند.

کربوهیدرات‌ها و نشاسته‌ها سطح قندخون را افزایش می‌دهند، اما افراد مبتلا به دیابت با مصرف متعادل این غذا می‌توانند این مواد را نیز در رژیم غذایی خود داشته باشند.

غذاهایی که در این زمینه، غذای مناسب دیابت هستند شامل: میوه‌ها و سبزیجات، مقدار بسیار کمی از پروتئین‌ها، است.

هم‌چنین برای افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود جدا از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنند.

لیست غذای مناسب دیابت و غذاهایی که دارای مقدار کمی از شکر هستند به شرح زیر است:

 

ماهی چرب

 

ماهی چرب یکی از مناسب‌ترین غذای افراد مبتلا به دیابت است. ماهی‌ها حاوی اسیدهای مفید امگا ۳ هستند.

تحقیقات موسسه ADA نیز نشان داده است که داشتن غذای مناسب دیابت که  حاوی چربی‌های غیراشباع باشد، توانایی کنترل قندخون و چربی خون این افراد را دارد.

ماهی‌هایی که برای این افراد مناسب هستند شامل: ماهس سالمون، ماهی خال‌خالی، ماهی ساردین، شاه ماهی و ماهی قزل‌آلا است.

 

حبوبات

 

حبوبات یکی از بهترین و عالی‌ترین غذای مناسب دیابت است. حبوبات، منبع پروتئین‌های گیاهی هستند و هم‌چنین باعث بالارفتن اشتها می‌شوند.

حبوبات در تنظیم قندخون بهتر از سایر مواد غذایی مثل نشاسته‌ها هستند. علاوه‌بر این، حبوبات در کاهش وزن و تنظیم فشارخون بسیارتاثیرگذارهستند.

انواع حبوباتی که برای افراد مبتلا به دیابت مناسب هستند شامل: لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیا است. هم‌چنین این حبوبات، حاوی مقدار زیادی از مواد آهنی، پتاسیم و منیزیم هستند.

 

گردو و آجیل

 

اضافه کردن آجیل به رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت، بهترین و موثرترین اقدام برای درمان این بیماری است.

گردو یکی از غذای مناسب دیابت، حاوی اسید‌های مفید و چرب امگا ۳ به نام آلفالیپوئیک است. این اسید علاوه‌بر دیابت، برای سلامتی قلب و عروق نیز بسیار مناسب است.

شما با اضافه کردن تعداد کمی گردو به وعده صبحانه و سالاد، در پیشگیری یا درمان دیابت، اقدام موثری را انجام می‌دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم