پیش‌بینی آینده قیمت‌های خودرو در سال ۹۸ (به‌روزرسانی ۲۷ آبان ۹۸)

این روزها در بازار خودرو پرنده پر نمی‌زند و مگس‌پران است.

همه فروشنده هستند و هیچ خریداری نیست. اگر صاحب یک خودروی خارجی باشید و پول لازم، حتی با چند ده میلیون زیر قیمت نمی‌توانید ماشین خود را به فروش برسانید.

اگر سری به جمعه‌بازار خودروی چیتگر تهران زده باشید؛ دریایی از خودروهای ایرانی و خارجی، صفر و کار کرده، تمیز و سالم می‌بینید که هیچ خریداری ندارند و فروشنده‌ها مایوس و ناامید از فروش دنبال سایه‌ای برای فرار از گرمای تابستان هستند.

برخی گزارش‌های محلی نشان می‌دهد حتی خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ در این بازار مشتری ندارند و خودروهای ایرانی نسبتا پر طرفدار و شیک‌پسندی مانند دنا اگرچه با افت قیمت روبرو شدند و ایران خودرو هیچ خروجی به بازار ندارد؛ باز هم خریدار ندارند.

به‌روزرسانی ۲۷ آبان ۹۸: آینده قیمت خودروها پس از سهمیه‌بندی بنزین چه می‌شود؟

شاید مهم‌ترین سوالی که در این روزها بازار خودرو با آن روبرو است؛ پیش‌بینی قیمت‌های خودرو پس از شروع طرح اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی و به‌ویژه بنزین است.

روی کاغذ همه انتظار دارند اقبال و استقبال از خودروها کاهش پیدا کند چون برای هر فرد عادی سهمیه بنزین ۶۰ لیتری در ماه کم است و مردم دیگر مانند سابق نمی‌توانند از خودروها استفاده کنند یا چندین خودروی پارک شده در خانه داشته باشند.

تصور عمومی و منطقی این است که مردم خودروهای مازاد را بفروشند؛ سراغ خودروهای کم مصرف‌تر بروند و از سفرهای درون شهری خود بکاهند یا اینکه بیشتر با تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی تردد کنند.

بازار خودرو در روزهای بعد از سهمیه‌بندی بنزین چیز دیگری را نشان می‌دهد و هر روز چند میلیون تومانی روی قیمت خودروها می‌رود بدون اینکه اصلا خرید و فروشی در کار باشد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است و پژو ۲۰۶ تیپ دو ۸۶ میلیوت تومان قیمت خورده است. دوباره پراید ۱۳۱ دارد به مرز ۵۰ میلیون تومان نزدیک می‌شود و پراید ۱۱۱ قیمتی ۵۱.۵ میلیون تومان دارد.

سمند EF7 به قیمت ۹۲ میلیون تومان و دنا معمولی به ۱۱۱ میلیون تومان رسیده است. پژو ۴.۵ اس ال ایکس هم ۹۰ میلیون تومان شده است.

هنوز مشخص نیست این قیمت‌ها براساس چه معیار و ملاکی بالا می‌روند؛ در حالی‌که مردم دیگر رغبتی به خرید خودرو به خصوص خودروی صفر ندارند.

شاید برای پیش‌بینی قیمت‌های خودرو در ماه‌های بعدی زود باشد ولی به نظر می‌رسد باید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم؛ اگر بازارهای موازی همین تعادل و رکود فعلی را داشته باشند و توان برهم نخورد.

به‌روزرسانی ۲۱ آبان ۹۸: باز هم خودروسازها قیمت‌ها را دستکاری کردند

همه کارشناسان بر این باور هستند که افزایش ناگهانی قیمت خودروهای تولید داخل و عمدتا زیر ۱۰۰ میلیون تومان بازار در حالی‌که شاهد کمترین معامله و خرید فروش خودرو هستیم؛ توسط خودروسازها صورت گرفته است.

در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت چند میلیون تومانی خودروهای داخلی مانند پراید، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ بودیم. برخی از این مدل خودروها تا ۱۰ میلیون تومان و بیشتر گران شدند و دوباره مردم به استرس و تکاپو افتادند که نکند روند افزایش قیمت خودروها آغاز شده است.

کارشناسان می‌گویند خود خودروسازها با همراهی برخی از سرمایه‌گذاران و دلالان قیمت‌های خودروهای داخلی را افزایش دادند ولی ترفند آن‌ها برای فروش بیشتر این خودروها بی‌نتیجه است چون تقاضایی در بازار نیست.

گفته می‌شود هرچه به پایان سال و تحویل خودروهای آماده شده خودروسازها نزدیک‌تر می‌شویم؛ قیمت خودروها باز هم کاهش پیدا خواهد کرد. فقط احتمال می‌رود برخی از خودروهای چینی که در بازار کمیاب شده‌اند ولی متقاضی دارند؛ با افزایش قیمت روبرو شوند.

در ماه‌های آینده قرار است چندین محموله بزرگ قطعات به دست خودروسازها برسد و از سوی دیگر برخی از تعهدات خود را به مردم انجام دهند که باعث می‌شود دوباره بازار خودرو به حالت عادی برگشته و قیمت‌های حبابی از بین بروند.

لذا مردم اصلا نباید در خرید خودرو عجله کرده و به دام سوداگران این بازار بیفتند. پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۹۸ قیمت‌های خودرو نه تنها روندی افزایشی نداشته بلکه کاهشی باشد و در زمستان قیمت‌های باز کمتری نسبت به چند هفته پیش اعلام شود.

به‌روزرسانی ۱۳ آبان ۹۸: چرا خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان گران شدند

هفته پیش از افزایش قیمت ۲ تا ۸ میلیون تومانی قیمت خودروهای عموما ارزان قیمت و پر فروش بازار خبر دادیم. این روند افزایش قیمت در روزهای بعدی هم ادامه پیدا کرده و در یک غافل‌گیری قیمت خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان بازار شروع به اوج‌گیری کرد.

این وضعیت در حالی است که اصلا در بازار شاهد خرید و فروشی نیستیم و معاملات بسیار انگشت‌شماری صورت می‌گیرد. گفته می‌شود عدم تعادل عرضه و تقاضا از سوی خودروسازها باعث افزایش قیمت خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ و پراید شده است.

مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید: «عرضه خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان در بازار مختل شده و همین امر عامل افزایش قیمت‌ها است.» او اعتقاد دارد ایران خودرو و سایپا با عدم تامین نیاز بازار و عرضه خودروهای پر تیراژ باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده و افزایش قیمت‌ها به وجود آمده است.

او تاکید دارد این قیمت‌ها واقعی نیستند و خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی مواظب باشند و گول این قیمت‌ها را نخورند.

گفتنی است طی دو هفته اخیر قیمت سمند lx از ۷۷ میلیون تومان به ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند EF7 از ۸۵ میلیون تومان به ۹۲ میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان، دنا از ۱۰۶ میلیون تومان به ۱۱۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ از ۷۳ میلیون تومان به ۷۵ میلیون تومان رسیده است.

علاوه بر این خانواده پژو ۲۰۶ نیز شاهد رشد قیمت تیپ ۵ از ۹۷ میلیون تومان به ۱۰۳ میلیون تومان و پژو۲۰۶ صندوقدار از ۹۶ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

در محصولات سایپا نیز سایپا ۱۱۱ از ۴۸ میلیون تومان به ۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تیبا از ۵۳ میلیون تومان به ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، استپ‌وی از ۱۸۱ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۵۶ میلیون تومان به ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کوئیک اتوماتیک از ۹۰ میلیون تومان به ۹۶ میلیون تومان، چانگان از ۱۷۲ میلیون تومان به ۱۷۹ میلیون تومان و رنو پارس تندر از ۱۲۹ میلیون تومان به ۱۳۱ میلیون تومان رسیده است.

به‌روزرسانی ۶ آبان ۹۸: خودروها افزایش قیمت دادند

برخلاف پیش‌بینی‌هایی که کارشناسان از خالی شدن حباب قیمت‌های خودروهای داخلی داشتند؛ در هفته اخیر با افزایش قیمت برخی خودروها روبرو بودیم.

عمدتا خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان و به طور خاص خودروی پژو ۲۰۶ با افزایش قیمت روبر شده است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که ۲۰ روز پیش ۸۹ میلیون تومان بود؛ امروز ۱۰۰ میلیون یا پژو ۲۰۰۸ که دو هفته قبل ۲۹۵ میلیون تومان بود؛ امروز ۳۱۰ میلیون معامله می‌شود و پیش‌بینی این است که شیب افزایش قیمتی طی ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

قیمت پراید ۱۱۱ هم پس از مدت‌ها و ماه‌های طولانی که زیر ۵۰ میلیون تومان بود؛ دوباره به مرز ۵۰ میلیون تومان نزدیک شده است. گفته می‌شود برخی از دلالان و سرمایه‌گذاران شروع به خرید خودروهای پراید و پژو در بازار کرده‌اند؛ چون صحبت‌های مدیران درباره روند توقف تولید این خودروها بازار را برهم زده است.

وقتی به قیمت خودروها در طی دو الی سه هفته گذشته نگاهی می‌اندازیم؛ متوجه می‌شویم هر خودرو بین ۳ تا ۸ میلیون تومان گران‌تر شده است. مثلا قیمت خودروی دنا معمولی به ۱۰۸ میلیون تومان رسیده که ۳ میلیون تومان رشد داشته است ولی پژو ۲۰۰۸ یا پژو ۲۰۷ رشدی ۵ میلیون تومانی داشتند.

نشانه‌هایی در بازار یافت می‌شود که می‌گوید خودروسازان کم‌کم دارند به مشکلاتی که پیش‌بینی می‌شد؛ نزدیک شده و خروجی تولید آن‌ها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. طرح‌های متنوع پیش‌فروش خودروها برای سال آینده نیز موید همین موضوع است. خودروسازها می‌خواهند با افزایش نقدینگی خود شیب این مشکلات تحریمی و محدودیتی را کاهش دهند.

به‌روزرسانی ۲۹ مهر ۹۸: گرانی به بازار خودروهای دست دوم رسید

در حالی‌که با افزایش دو برابری قیمت خودروها در طی یک سال اخیر، بسیاری از مردم قید خرید خودروی صفر کیلومتر را زده و سراغ بازار دست دوم رفتند؛ در ماه‌های اخیر خودروهای کارکرده و دست دوم هم با افزایش قیمت‌های نامتعارف و افزایشی، از دسترس خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی دورتر شدند.

گزارش‌های بازار نشان می‌دهد صاحبان خودروهای دست دوم هم حاضر نیستند خودروی خود را به قیمت روز بازار بفروشند و دنبال سود کلانی هستند چون تصور می‌کنند باید یک خودروی جایگزین آن با قیمت بالاتر خریداری کنند.

اگر تا چند ماه پیش بازار خودروهای صفر کیلومتر رکود کاملی را تجربه می‌کرد و خریداران مصرف‌کننده نهایی در بازار خودروهای کار کرده حضور داشتند اما این روزها، خودروی دست دوم هم خرید و فروش نمی‌شود.

یک دلیل آن، عدم تمایل صاحب خودرو به فروش ارزان‌تر خودروی خود و عدم توان خریدار به پرداخت پول زیادی برای خودروی کارکرده است.

مردمی که تا دیروز می‌توانستند خودروی ال‌نود، پارس، سمند و پژو ۲۰۶ بخرند؛ اکنون در این بازار نمی‌توانند یک خودروی پراید دست دوم تهیه کنند. بنابراین؛ دست از خرید کشیده و به همان خودروی خود بسنده می‌کنند یا اینکه قید داشتن خودرو را می‌زنند.

از سوی دیگر، کارشناسان بازار خودرو دایما می‌گویند در نیمه دوم سال ۹۸، قیمت خودرو دوباره افت می‌کند و حباب ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت‌های فعلی از بین می‌رود. مردم هم منتظر هستند تا خودروها دوباره ارزان‌تر شده تا شاید پول‌شان به خرید یک خودرو ولو چندین سطح پایین‌تر برسد.

به‌روزرسانی ۱۵ مهر ۹۸: ارزانی قیمت خودرو چقدر ادامه‌ دارد؟

همان‌طور که نشانه‌هایی برای ارزانی خودرو در ماه‌های آتی مشاهده می‌شود؛ نگرانی‌هایی در بازار و میان فعالان صنعت خودروسازی وجود دارد.

طبق آمارهای ارائه شده خودروسازان به سامانه کدال در بورس، تولید خودرو آریو و ویتارا در نیمه نخست امسال به ترتیب ۹۷ و ۹۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشتند.

آمارهای سه خودروساز بزرگ یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو هم حاکی از  افت تولید است.  آمار تولید خودروهای سواری در کشور طی شش ماه نخست امسال نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

هنوز دولت مجوز واردات خودروهای لوکس و خارجی را در نیمه دوم سال ۹۸ صادر نکرده است و به نظر می‌رسد هنوز مشکل ورود خودروهای خارجی پابرجا باشد.

احمال خروج پراید از روند شماره‌گذاری و نبود یک خودروی جایگزین آن هم نگرانی‌هایی درباره تاثیرگذاری بر قیمت خودروهای ایرانی بازار ایجاد می‌کند. هجوم مردم به سوی خودروهای ایرانی گران‌تر از پراید باعث می‌شود قیمت این خودروها افزایش یابد؛ در حالی‌که شاهد کاهش تولید نسبت به سال‌های گذشته بودیم.

البته، بارقه‌های امیدی در این بازار برای تداوم ارزانی خودروها مشاهده می‌شود. همکاری شرکت‌های خودروسازی با شرکت‌های مشابه خود در کشورهای ترکیه، آذربایجان و روسیه و انعقاد قراردادهایی میان آن‌ها نشان می‌دهد سیاست‌گذاران به دنبال تامین تقاضای بازار داخل هستند.

به هر حال، فعلا در بازار خودرو هیچ خریداری نیست و همه فروشنده هستند؛ ارزانی و رکود با هم توام است و برخی کارشناسان می‌گویند این وضعیت حداقل تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت ولی نگرانی‌هایی هم هست که بازار در سال آینده از هم بپاشد.

به‌روزرسانی ۱ مهر ۹۸: حباب‌ها می‌ترکند و قیمت‌های بازار به قیمت کارخانه نزدیک‌تر می‌شوند

کارشناسان و فعالان بازار خودرو هیچ‌گونه پیش‌بینی افزایش قیمت ندارند و بیشتر می‌گویند قیمت‌ها کاهشی خواهد بود تا قیمت‌های بازار به سوی قیمت‌های کارخانه حرکت کند.

در این بازار، پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۹۸ نزدیک به ۳۰ درصد قیمت خودروها کاهش یافته و عملا دیگر حباب قیمتی وجود نداشته باشد.

نشانه‌های فراوانی هم در بازار دیده می‌شود که تاییدکننده چنین وضعیتی است. مثلا، توافق‌های جدیدی میان خودروسازان و قطعه‌سازان صورت گرفته تا قطعات خارجی محتاجی خودروسازان در داخل تولید شود. در نتیجه، در ماه‌های آینده شاهد عرضه بیشتر خودروی صفر در بازار خواهیم بود.

قوه قضائیه هم مرتبا در حال رصد فعالیت دو خودروساز بزرگ ایران است و قرار است سراغ قطعه‌سازان هم برود و موانع یا مشکلات موجود بر سر راه ترخیص خودروهای صفر را بررسی کند.

از سوی دیگر، گفته می‌شود نزدیک به ۶ هزار خودروی خارجی دپو شده در گمرک به‌زودی آزاد و ترخیص خواهند شد. ورود این خودروها باعث ارزانی ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی می‌شود.

به‌روزرسانی ۲۵ شهریور ۹۸: سرانجام خودرو بخریم یا نخریم؟

نگاهی به وضعیت بازار، خبرهایی که درباره بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری، کمبود عرضه خودرو در سال ۹۹ و تحولات سیاسی نشان می‌دهد در کوتاه مدت برای بازار خودرو اتفاق ویژه‌ای رخ نمی‌دهد.

اگر مصرف‌کننده هستید و می‌خواهید خودروی قدیمی خود را فروخته و خودروی نو بخرید؛ الان بهترین زمان است و بهتر است منتظر آینده برای کاهش بیشتر قیمت‌ها نمانید.

اگر معامله‌گر و سرمایه‌گذار هستید؛ فعلا سودی در این بازار نیست و بهتر است سراغ بازارهای دیگری مانند بورس بروید. پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ با کمبود عرضه خودرو از سوی خودروسازان مواجه شدیم و شک بزرگی به بازار خودرو وارد شود.

همچنین، این روزها برای خرید خودروی دست دوم فرصت خوبی است چون غالب فروشندگان، مصرف‌کننده هستند و می‌خواهند با قیمت کمتری بفروشند تا خودروی دیگری تهیه کنند.

به‌روزرسانی ۱۷ شهریور ۹۸: قیمت خودرو در نیمه دوم سال چقدر عقب‌نشینی می‌کند؟

بازار خودرو در رکود کامل است و قیمت‌ها به طور مرتب کاهش پیدا می‌کنند. فعالان بازار خودرو می‌گویند این ریزش تا زمانی که خرید و فروش عادی خودرو در بازار صورت گیرد، تداوم خواهد یافت.

افزایش قابل توجه خودرو، این کالای سرمایه‌ای را از سبد خریداران خارج کرده است. به همین دلیل، فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در نیمه دوم سال ۹۸ باز هم قیمت خود ریزش کند تا به نقطه‌ای برسد که تعادل و ثبات بازار را به همراه داشته باشد.

مثلا، قیمت پراید در همین هفته‌های اخیر نزدیک به ۲ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است و حدود ۴۶ میلیون تومان معامله می‌شود ولی خریداران هنوز منتظر ریزش قیمت آن تا ۴۴ یا ۴۵ میلیون تومان هستند.

به همین دلیل، فعالان بازار خودرو به مردم توصیه می‌کنند که عجله نداشته باشند چون احتمالا این بازار با شوک و ریزش‌های دیگری روبرو است.

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا با کاهش قیمت دلار، قیمت خودروهای داخلی مجدد ارزان می‌شود؟ می‌گوید: «خودروسازان در حال تکمیل خودروهای ناقص در انبارها هستند. مردم برای خرید خودرو عجله نداشته باشند؛ زیرا حباب قیمت خودروها در آینده نیز تخلیه خواهد شد و قیمت خودروهای داخلی ۱۵ درصد دیگر نیز ارزان می‌شود.»

به‌روزرسانی ۱۱ شهریور ۹۸: خالی از هیجان و سرمایه‌گذاری و معامله

بازار خودرو در شرایط بسیار عجیبی قرار دارد. سطح معاملات خرید و فروش در این بازار بسیار کاهش پیدا کرده است و فقط مصرف‌کننده واقعی در بازار هست.

تولید خودروهای ناقص و فروش آن‌ها در بازار، کاهش نرخ ارز و نزدیک شدن دلار به ۱۰ هزار تومان، فروش دستوری دولت، افزایش عرضه خودروها در بازار و امید به کاهش بیشتر قیمت خودروها باعث شده هیچ معامله‌ای صورت نگیرد و بازار از هیجان تهی باشد.

هرچه‌قدر قیمت دلار بیشتر کاهش پیدا کند و مثلا به زیر ۱۰ هزار توما برود؛ قیمت خودروهای داخلی و خارجی نیز کاهش پیدا خواهد کرد. تا کنون قیمت برخی از خودروهای داخلی تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده استو

البته، برخی از کارشناسان می‌گویند سیاست‌های پولی و اقتصادی دولت می‌تواند شرایط را تغییر دهد. دولت با کاهش شدید بودجه مواجه است ولی فعلا تصمیمی برای رها کردن بازار ندارد.

به‌روزرسانی ۴ شهریور ۹۸: منتظر کاهش شدید قیمت خودروها باشید

این روزها در بازار خودرو، بیشتر از اینکه درباره قیمت و مشخصات خودروهای داخلی یا وضعیت ترخیص خودروهای خارجی بشنویم؛ اخبار بگیر و ببند مدیران خودروسازی‌ها دهان به دهان می‌چرخد.

مدیرعامل ایران خودرو در دفتر کارش و لحظاتی پس از برکناری‌اش، توسط قوه قضائیه دستگیر شد. چندین مدیر میانی شرکت سایپا به همراه مدیرعامل‌های دوره‌های قبلی این خودروساز هم دستگیر شدند.

به این اخبار۷ بازداشت و بازجویی از دو نماینده مجلس در ارتباط با پرونده خودروسازها را اضافه کنید. در واقع،  عزم جدی قوه قضائیه در مبارزه با مافیای خودروی داخلی، می‌تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت خودروهای داخلی در بازار شود.

در حالی برخی از کارشناسان می‌گویند ورود قوه قضائیه به ماجرای خودروسازها و نارضایتی مردم از آن‌ها، باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود که اتحادیه فروشندگان خودرو هم پیش‌بینی می‌کند در نیمه دوم سال ۹۸ باز هم قیمت خودروها پر فروش بازار کاهش پیدا کند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، می‌گوید با برداشتن قیمت خودروها از سایت‌ها و فروکش کردن بازار هیجانی، برخی شیطنت‌های انجام شده در بازار هم مجالی برای ادامه پیدا نکردند و بازار در یک ثبات نسبی و آرامش است.

موتمنی تاکید کرده است: در حال حاضر با قیمت‌های فعلی خریداری در بازار وجود ندارد و باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت باشیم.

همیشه نرخ ارز هم روی قیمت خودروها تاثیرگذار بوده است. در هفته‌های اخیر، دلار قیمتی کاهشی داشته و همین موضوع روی قیمت‌های خودرو نیز تاثیرگذار بوده است.

به‌روزرسانی ۲۸ مرداد ۹۸

بازار خودرو با اخبار و حواشی زیادی روبرو شده است. همین امروز اعلام شد مدیرعامل «ایران خودرو» برکنار می‌شود و شخص دیگری جایگزین آن خواهد شد.

مدیرعامل سایپا هم برکنار شده و در دادگاه پرونده دارد. تخلفات عمده در شرکت خودروسازی سایپا پای دادستانی و قوه قضائیه را به پرونده باز کرده است.

قیمت‌های خودروهای پر فروش داخلی اندکی تکان خوردند و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ الی ۲ میلیون تومان گران‌تر شدند.

این افزایش اندک قیمت خودروها در حالی است که دلار و سکه هنوز روندی کاهشی داشته و کم‌کم شاهد افت قیمت در بازارهای دیگر مانند لوازم برقی خانه، موبایل، لپ‌تاپ و مصالح ساختمانی هستیم.

طبق آخرین قیمت از بازار، سمند LX به قیمت ۷۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۸۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و پژو تیپ ۵ به قیمت ۹۸ میلیون تومان با افزایش ۳۰۰ هزار تومان نسبت به دیروز در بازار آزاد خودروبه فروش رسید.

همچنین، پژو ۴۰۵ GLX به قیمت ۷۴ میلیون تومان، پژو پارس به قیمت ۹۶ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک به قیمت ۱۶۴ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ به قیمت ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۳۱ به قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۳۲ به قیمت ۴۶ میلیون تومان و سراتو به قیمت ۳۰۴ میلیون تومان بدون تغییر در قیمت نسبت به روزهای گذشته معامله شدند.

این وضعیت نشان می‌دهد هنوز رکود در بازار خودرو پابرجا است و البته قیمت‌های شیب متعادل‌تری گرفتند و به قیمت واقعی خود نزدیک‌تر می‌شوند.

برخی از کارشناسان بازار هنوز انتظار دارند قیمت خودروها پایین‌تر بیاید. آن‌ها می‌گویند هر خودروی پرفروش تولید داخل هنوز ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان حباب قیمتی دارد که باید از بین برود.

تغییر و تحولات در مدیریت دو خودروساز بزرگ ایران و همین‌طور سیاست‌های کلان دولت می‌تواند در آینده روی بازار خودرو اثرگذاری شدیدی داشته باشد.

به‌روزرسانی ۲۱ مرداد ۹۸: قیمت پر‌فروش‌ترین خودروهای بازار ایران

طبق گزارش سایت‌ها تا روز ۲۰ مردادماه، قیمت خودروها با هفته‌های پیش تغییرات زیادی نداشته و شاید در حد ۱ میلیون تومان کم و بیش افت کرده یا بیشتر شدند.

حدول پرفروش‌ترین خودروها در این هفته را با قیمت‌ آن‌ها می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

نام خودرو قیمت (تومان)
سمند ۷۶٫۵۰۰٫۰۰۰
پژو ۴۰۵ ۷۴٫۳۰۰٫۰۰۰
پژو پارس ۹۶٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۸۳٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۹۸٫۰۰۰٫۰۰۰
تندر پلاس اتوماتیک ۱۶۴٫۰۰۰٫۰۰۰
سایپا ۱۱۱ ۴۸٫۸۰۰٫۰۰۰
سایپا ۱۳۱ ۴۴٫۲۰۰٫۰۰۰
سایپا ۱۳۲ ۴۶٫۴۰۰٫۰۰۰
سراتو ۳۰۲٫۰۰۰٫۰۰۰

بازار خودرو هنوز در رکود است؛ نه معامله‌ای می‌شود و نه خریدار و فروشنده‌ای در این بازار یافت می‌شود. برخی خودروهای خارجی با قیمت‌هایی پایین‌تر به بازار عرضه شدند ولی باز هم خریدار ندارند.

به‌روزرسانی ۱۴ مرداد ۹۸: بازار هنوز در رکود است

در هفته گذشته بازار خودرو کمی تکان خورد و قیمت‌های شیب رو به بالایی پیدا کردند. خودروهایی مانند پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، پژو پارس، پژو ۴.۵ و سمند چند میلیون تومانی گران‌تر شده و نشانه‌هایی از رونق خرید و فروش در بازار پیدا بود.

قیمت محصولات سایپا تغییر چندانی نداشته و با همان قیمت‌های گذشته در سایت‌ها و نمایشگاه‌های اتومبیل عرضه می‌شوند.

پیش‌بینی می‌شود همین قیمت‌ها تا پایان مرداد ماه باقی بماند و حتی هر محصول ایران خودرو چند میلیون تومانی کاهش قیمت بخورد. یعنی بهترین زمان برای خرید خودرو و بدترین زمان برای فروش خودرو!

اگر می‌خواهید خودروی دست دوم و کارکرده خود را بفروشید و یک خودروی نو خریداری کنید؛ باز هم می‌توانید از این فرصت رکود بازار خودرو استفاده کرده و دست به کار شوید. چون همیشه ما به تفاوت قیمت خودروی صفر خیلی بیشتر از خودروی کارکرده است.

قیمت روز محصولات ایران خودرو امروز شنبه ۱۲ مرداد ۹۸ مطابق جدول زیر است:
نام خودرو قیمت امروز (تومان) قیمت روز گذشته (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
وانت آریسان
۵۳,۰۰۰,۰۰۰
۵۳,۳۰۰,۰۰۰
۵۱,۵۰۰,۰۰۰
سمند LX
۷۹,۰۰۰,۰۰۰
۸۲,۰۰۰,۰۰۰
۶۶,۷۷۰,۰۰۰
سمند EF7
۸۹,۰۰۰,۰۰۰
۹۰,۰۰۰,۰۰۰
 حاشیه بازار
پژو GLX 405
۷۴,۰۰۰,۰۰۰
۷۶,۰۰۰,۰۰۰
۶۳,۱۵۸,۰۰۰
پژو GLX 405 دوگانه سوز
۷۶,۰۰۰,۰۰۰
۷۸,۰۰۰,۰۰۰
۶۵,۵۷۸,۰۰۰
پژو SLX 405
۸۵,۰۰۰,۰۰۰
۸۷,۰۰۰,۰۰۰
۶۷,۸۸۸,۰۰۰
پژو پارس
۹۷,۵۰۰,۰۰۰
۹۹,۵۰۰,۰۰۰
۷۸,۳۳۸,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲
۸۳,۲۰۰,۰۰۰
۸۴,۰۰۰,۰۰۰
۶۷,۲۸۳,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵
۹۹,۰۰۰,۰۰۰
۱۰۱,۰۰۰,۰۰۰
۷۹,۴۱۸,۰۰۰
پژو ۲۰۶ صندوقدار
۹۸,۵۰۰,۰۰۰
۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۸۰,۷۵۴,۰۰۰
رانا
۷۷,۰۰۰,۰۰۰
۷۸,۰۰۰,۰۰۰
۶۷,۴۴۰,۰۰۰
دنا تیپ ۲
۱۱۴,۰۰۰,۰۰۰
۱۱۷,۰۰۰,۰۰۰
۶۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو
۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۷۹,۰۰۰,۰۰۰
۸۹,۹۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده‌ای
۱۲۴,۰۰۰,۰۰۰
۱۲۶,۰۰۰,۰۰۰
۹۶,۷۳۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱۶۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۶۶,۰۰۰,۰۰۰
حاشیه بازار
قیمت روز محصولات سایپا امروز شنبه ۱۲ مرداد ۹۸ مطابق جدول زیر است:
نام خودرو قیمت امروز (تومان) قیمت روز گذشته (تومان)  قیمت کارخانه (تومان)
پراید هاچ‌بک سایپا ۱۱۱
۴۹,۴۰۰,۰۰۰
۵۰,۰۰۰,۰۰۰
۳۹,۶۸۱,۰۰۰
پراید سایپا ۱۳۱
۴۴,۵۰۰,۰۰۰
۴۴,۵۰۰,۰۰۰
۳۷,۶۴۱,۰۰۰
پراید وانت سایپا ۱۵۱
۴۴,۳۰۰,۰۰۰
۴۴,۳۰۰,۰۰۰
۴۰,۲۱۳,۰۰۰
تیبا صندوق‌دار
۵۱,۴۰۰,۰۰۰
۵۱,۴۰۰,۰۰۰
۴۲,۷۴۳,۰۰۰
تیبا ۲
۵۷,۰۰۰,۰۰۰
۵۷,۰۰۰,۰۰۰
۵۰,۶۰۳,۰۰۰
ساینا
۵۸,۰۰۰,۰۰۰
۵۸,۲۰۰,۰۰۰
۵۵,۹۴۳,۰۰۰

چرا بازار خودرو به یکباره وارد کاهش قیمت‌ها و رکود کنونی شد؟

قیمت خودروها از اوایل اسفندماه و پس از شایعات زیادی که پیرامون افزایش قیمت دلار، برجام، کاهش تولید خودروسازها، افزایش قیمت خودروها در سال ۹۸ و عوامل دیگر، شروع به اوج‌گیری کرد و در اولین روزهای کاری سال جدید شتابی مضاعف گرفت.

در اواسط اردیبهشت ماه شاهد بیشترین قیمت خودروها در سال ۹۸ تا کنون بودیم. پژو ۴.۵ تیوفایو به بالای ۱۰۰ میلیون تومان رسید و پژو پارس سال مرز ۱۲۰ میلیون تومان را رد کرد. رنو ال ۹۰ نیز قیمت‌های ۱۷۰ و ۱۸۰ میلیون تومانی پیدا کرد.

اما ناگهان و با شروع خردادماه شاهد روند کاهشی قیمت‌های خودرو بودیم تا جایی که در اواخر خردادماه، خودروهای ایرانی گاها تا ۱۰ میلیون تومان حباب خالی کردند و اکنون در تیرماه هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

ظاهرا مردم توان خرید ندارند و دلالان آتش بس اعلام کردند. افرادی که تحت فشار هستند و برای پاس کردن چک، خرید خانه، تمدید اجاره خانه یا خرید ماشین جدید نیاز مبرم به فروش خودرو پیدا کرده‌اند؛ به شدت دنبال مشتری هستند ولی کسی خریدار نیست.

حداقل می‌توان چند دلیل برای وضعیت کنونی بازار خودرو در تابستان ۹۸ برشمرد:

۱- خارج شدن سرمایه‌ها از بازار

در ماه‌های گذشته، به دنبال رکود در بازار دلال و ارز، سکه و طلا، سرمایه‌ها به سوی بازار خودرو سرازیر شد و به طور طبیعی شاهد افزایش تقاضا بودیم. دلالان و واسطه‌گران قیمت‌های خودروها را تعیین و نخ خرید و فروش‌ها را در دست داشتند.

بیشتر معاملات بازار خودرو یا خرید و فروش‌ها توسط برای مصرف‌کننده واقعی صورت نمی‌گرفت و دلالی بود. اما کم‌کم این بازار اشباع شد و هریک از خودروها تا سقف قیمت خود افزایش یافت؛ به طوری‌که دیگر خریدار واقعی نمی‌توانست وارد این بازار شود و خودروها روی دست معامله‌گران ماندند.

بسیاری از خودروهای صفر کلیومتر خریدار نداشته و حتی دبون پلاک در پارکینگ‌های عمومی رها شدند. به همین دلیل، بازار از تب و تاب افتاد.

برخی نمایشگاه داران در این زمینه به خبرنگار ما گفتند: «آن دسته از سرمایه‌گذارانی که در ماه‌های گذشته بازار خودرو را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده بودند، این روزها در حال ترک این بازار هستند. عده زیادی از آنها وقتی خودروها را خریداری کرده بودند که قیمت‌ها دستکاری شده و غیر واقعی بود، بنابراین خودروها را با زیان به فروش می‌رسانند.»

۲- شایعه تکمیل و فروش خودروهای ناقص

طی هفته‌های پیش شایعاتی به گوش رسید که دولت خودروسازها را ملزم به تکمیل سریع خودروهای ناقص موجود در انبار و تحویل فوری آن‌ها به مشتریان کرده است.

حتی شروع چندین طرح پیش‌فروش و فروش فوری توسط ایران خودرو این شایعه را دامن زد. مردم به گمان اینکه به‌زودی خودروهای زیادی به بازار سرازیر می‌شود از خرید و معامله خودرو دست کشیدند و به یکباره بازار خودرو از تپش افتاد.

اما اساسا این پرسش بی پاسخ مطرح است که قطعه‌سازانی که از تغییرات اقتصادی متضرر شده‌اند، توان لازم برای تکمیل این تعداد خودرو را در بازار دارند یا خیر؟

۳- حذف قیمت‌ها از بازارهای مجازی

نمی‌توان حذف قیمت‌های خودرو از روی دیوار، شیپور و دیگر اپلیکیشن‌های خرید و فروش خودرو یا فضای مجازی را بی‌تاثیر دانست.

یکی از اهرم‌های افزایش قیمت از دست دلالان و حتی خودروفروش‌های عمده خارج شد و اگرچه برخی دلالی‌ها و سودجویی‌ها را شاهد بودیم ولی در مدت زمانی یک ماهه توانست تاثیر خودش را بگذارد و بازار خودرو را به سوی یک ثبات و کاهش قیمت نسبی ببرد.

۴- طرح فروش فوری ایران خودرو

به طرح فروش فوری ایران خودرو برای تنظیم بازار ایرادهای جدی وارد است و رگه‌هایی از سودجویی، دور زدن قیمت‌های مصوب بازار و بهره بردن از وضع آشفته بازار خودرو دیده می‌شود ولی باز هم برخی خریداران را وسوسه کرد پای اینترنت بنشینند و وارد بازار نشوند.

اگرچه قیمت‌ها در طرح فروش فورسی بالاتر از قیمت‌های کارخانه هستند ولی باز هم با قیمت‌های کف بازار چند ده میلیون تومان فاصله دارند و همین موضوع باعث می‌شود خریدار خودروی صفر دنبال ثبت‌نام اینترنتی و آزمودن شانس خود باشد.

در واقع، ایران خودرو به رقیبی برای دلالان بازار تبدیل شد و توانست روی قیمت‌ها تاثیرگذرا باشد. ادامه این روند و شروع طرح‌های پیش‌ثبت‌نامی هم کاهش بیشتر قیمت خودرو را در پی داشتند.

آینده بازار خودرو

کارشناسان بازار خودرو معتقدند اگر شرکت‌های خودروساز نسبت به فاکتور کردن خودروها و تحویل به مشتریان اقدام کنند، کاهش بیش از پیش قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود، به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که در اوج گرانی‌ها حتی به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده بود؛ این روزها ۹۶ میلیون تومان معامله می‌شود.

هیچ‌گاه نباید فراموش کرد بیش از ۶۰ درصد از علت گرانی خودرو و نوسانات آن مربوط به جو روانی است و عواملی مانند قطع همکاری شرکت‌های خارجی خودروساز، کاهش تولید یا افزایش فروش خودروسازها فقط سهم ۴۰ درصدی در گرانی‌ها دارند.

پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده این رکود بازار خودرو پابرجا بماند و شاهد افزایش چشمگیری نباشیم. قیمت‌ها متعادل‌تر شوند و خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی خودرو کم‌کم از خانه‌ها بیرون بیایند و بازار شکلی بهتر به خود بگیرد.

4 نظرات
  1. amin می‌گوید

    با سلام
    به نظر من هرچند قیمت خودرو روند افزایشی به خود گرفته است. اما با توجه به اینکه قیمت گذاریها توسط دلالان صورت میگرد،فاقد اصول کارشناسی و خارج از قواعد افزایش قیمت کالاها مطابق با شرایط تورمی بوده و این حقه دلالان به زودی با شکست مواجه خواهد شد. این افزایش قیمت خودرو ناشی از درماندگی دلالان در نقد کردن سرمایه خود است که مدتهاست در صنعت خودرو قرار داده اند و به دلیل رکود بالای خرید و فروش، به ناچار برای جبران ضرر خواب سرمایه، دست به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو میزنند. با رسیدن به انتهای سال،احتمالا همچنان قیمت خودرو به صورت کاذب افزایش خواهد یافت اما عدم توانایی اکثریت مردم در خرید، باعث انباشت خودرو در بازار شده و دلالان مجبور به فروش با قیمت ارزانتر خواهند شد. توجه داشته باشید که هم اکنون قیمت خودرو به سقف چسبیده و اعلام قیمتهای بیشتر در سایتهای دلالان حقه ای ناکارآمد هست. بنابراین فریب این جو را نخورید. گذشته از آن با تحویل خودروهای تعویقی ایران خودرو و سایپا تا پایان سال و حتی دیماه، به نظر بنده قیمتها شکسته و به نرخ شهریور و مهرماه برخواهد گشت.

  2. افسانه می‌گوید

    خودرو سازان جیبشان سوراخ است با پول تمام ملت حالا حالاها هم پر نخواهد شد

    خوشم اومد ۶
  3. محسن می‌گوید

    پول نیست

    خوشم اومد ۹
    دوست نداشتم ۱
    1. راوی می‌گوید

      پولا الان کجاس؟ دست کیه؟

      خوشم اومد ۱۴
      دوست نداشتم ۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم