تکلیف فاقدین کارت سوخت خودرو چیست؟ (به‌روزرسانی ۲۴ مهرماه ۹۸)

امروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرایی نمی‌شود.

در حالی که منتظر اجرایی شدن این طرح بودیم، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که موضوع اتصال کارت بانکی به کارت سوخت منتفی است، زیرا اتصال کارت بانکی به کارت سوخت زمانی ممکن می‌شود که برای بنزنی از طرف دولت سهمیه بندی اعمال شود اما در حال حاضر برنامه‌ای برای این موضوع وجود ندارد.

نهم خردادماه سال جاری بود که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در اجرای سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی, عرضه بنزین در جایگاه های سراسر کشور از تاریخ بیستم مرداد ماه سال جاری صرفا با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو, امکان‌پذیر خواهد بود.»

پیگیری‌ها حاکی از این است که اتصال کارت بانکی به کارت سوخت منتفی شده و به منظور قابل اجرا شدن اطلاعیه لزوم سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی از ۲۰ مردادماه سال جاری، احتمالاً برای تمامی کسانی که متقاضی ثبت‌نام کارت سوخت المثنی بوده‌اند، کارت سوخت جدید صادر می‌شود، چرا که در غیراین صورت، امکان اجرای این مصوبه، برای کسانی که به هر دلیل کارت سوخت ندارند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

اما حالا یک سوال اساسی و مهم مطرح است. دخیل عظیمی از افرادی که کارت سوخت ندارند و تقاضای کارت سوخت المثنی داشتند یا برای اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اقدام کردند؛ چیست و تا ۲۰ مردادماه چه باید بکنند.

وضعیت جدید کارت سوخت پس از سهمیه‌بندی بنزین (۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸)

دولت اقدام به اصلاح نرخ حامل‌های انرژی و به‌ویژه بنزین کرد و از ساعت صفر روز ۲۴ آبان ماه، سوخت‌گیری با قیمت‌های جدید بنزین ۱۵۰۰ تومان سهمیه‌ای با کارت سوخت و ۳۰۰۰ تومان آزاد میسر است.

سهمیه‌بندی بنزین و نرخ جدید قیمت بنزین، ضرورت داشتن کارت سوخت را نشان داد و اکنون افرادی که کارت سوخت به هر دلیلی ندارند؛ ضرر خواهند کرد.

دولت می‌گوید افرادی که هنوز کارت سوخت نگرفتند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان پلیس +۱۰ برای کارت سوخت المثنی اقدام کنند.

افرادی که قبلا برای دریافت کارت سوخت اقدام کرده ولی هنوز کارت سوخت آن‌ها به دست‌شان نرسیده است؛ باید به سایت دولت مراجعه و وضعیت صدور کارت سوخت خود را پیگیری کنند. اگر در سایت دولت همراه اعلام شده کارت سوخت تحویل پست داده شده است؛ باید با مراجعه به نشانی آدرس سایت مشخص شده در همان جا، وضعیت دریافت کارت سوخت را بررسی کنند.

به گفته دولت، سهم سهمیه‌بندی بنزین همه کارت‌های سوختی که تا ۲۴ آبان ماه صادر شده‌اند؛ به حساب آن‌ها واریز شده و دارندگان این کارت‌ها نباید از این بابت نگرانی داشته باشد بلکه فقط باید نسبت به دریافت کارت سوخت خود از پست اقدام کنند.

خودروهایی که برایشان کارت سوخت صادر نمی‌شود و هنوز بلاتکلیف هستند؛ مانند خودروهای اروندی و مناطق آزاد؛ باید منتظر اطلاعیه‌های دیگر دولت برای دریافت کارت سوخت و استفاده از سهمیه بنزین خود باشند.

سوخت‌گیری با کارت جایگاه به ۲۰ لیتر کاهش یافت (۱۶ مهرماه ۱۳۹۸)

همان‌طور که هفته گذشته گزارش دادیم؛ دولت عزم جدی دارد مردم را وادار به استفاده از کارت سوخت شخصی کند و طی یک زمانبندی در حال کاهش سهم سوخت‌گیری کارت جایگاه‌داران است.

از ابتدای امروز، سه‌شنبه ۱۶ مهرماه میزان سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌داران به ۲۰ لیتر کاهش پیدا کرده است. پیش از این، خودروهای شخصی می‌توانستند ۳۰ لیتر سوخت‌گیری کنند. البته، هنوز مردم با کارت سوخت شخصی خود می‌توانند تا ۶۰ لیتر بنزین بزنند.

از دیگر اخبار درباره کارت سوخت، می‌توان به ارسال ۹۰ درصدی کارت‌های سوخت توسط پست اشاره کرد.

علی نعمتی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، می‌گوید: «با تلاش‌های فراوان، ۹۰ درصد کارت سوخت در کشور ارسال شده است و کمتر از ۱۰ درصد معادل ۷۰۰ هزار کارت سوخت در صف ارسال هستند.»

کاهش سهمیه بنزین کارت سوخت جایگاه‌داران (۸ مهرماه ۱۳۹۸)

امروز وزیر نفت با دو خبر مهم درباره کارت سوخت میان خبرنگاران حاضر شد.

خبر نخست اینکه روزی ۳۵ هزار کارت جدید صادر می‌شود و تا پایان مهرماه همه مردم کارت سوخت خواهند داشت.

خبر دوم وزیر نفت درباره کارت سوخت این بود که به‌زودی سهمیه بنزین کارت سوخت جایگاه‌داران از ۳۰ لیتر به ۱۵ یا ۲۰ لیتر کاهش پیدا خواهد کرد تا مردم مجبور باشند بیشتر از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.

به گفته بیژن زنگنه، اکنون کمتر از یک میلیون نفر کارت سوخت ندارند و در شهرهای بزرگ همه کارت‌ها صادر شده و برخی از کارت‌ها در باجه‌های پست مانده است.

افرادی که هنوز کارت سوخت دریافت نکردند باید مواظب باشد که دیگر در هیچ سایت و لینک یا سرشماره‌ای ثبت‌نام برای کارت سوخت صورت نمی‌گیرد و گوگل برخی پیامک‌ها، اپ‌ها و سایت‌ها را نخورند.

برای ثبت‌نام کارت سوخت فقط باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و مدارک لازم را تحویل دهند.

افرادی هم که کارت سوخت جدید دریافت می‌کنند؛ حتما باید یک بار از آن استفاده کرده تا در سیستم فعال شود. برای فعال‌سازی کارت سوخت نیازی به پرداخت هیچ وجهی به جایگاه‌داران یا افراد دیگر نیست.

آخرین خبرها از کارت سوخت (۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۸)

خبرهای رسانه‌ها نشان می‌دهد از زمان اجرایی شدن قانون استفاده اجباری از کارت سوخت در ۲۲ مردادماه تا کنون فقط ۵ درصد مردم از کارت‌های سوخت خود استفاده کردند.

اگرچه سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌داران به ۳۰ لیتر کاهش پیدا کرده است و این محدودیت در سراسر کشور پابرجا است ولی مردم همچنان تمایلی به استفاده از کارت سوخت ندارند.

روند صدور کارت سوخت در شهرستان‌ها هم تسریع پیدا کرده است و اکنون پس از تهران و برخی کلان‌شهرها، شاهد عرضه کارت سوخت‌های ثبت‌نام شده در شهرستان‌ها هستیم ولی هنوز چندین میلیون نفر فاقد کارت سوخت هستند و از سوی دیگر  بیش از ۱ میلیون کارت سوخت صادر شده ولی به دست صاحبش نرسیده و در پست سرگردان است.

اسفندیار هندی، معاون فنی و عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان البرز در مصاحبه با خبرنگاران گفته است: «طبق مصوبه دولت، موتورسیکلت‌های با سن بالای ۱۰ و خودروهای با سن بالای ۲۵ سال به دلیل فرسودگی نمی‌توانند کارت سوخت دریافت کنند و صاحبان این وسایل نقلیه باید سوخت مورد نیازشان را از طریق کارت آزاد داخل جایگاه‌ها تهیه کنند.»

هندی با بیان اینکه در فرایند استفاده از کارت سوخت جایگاه، گرفتن هرگونه وجه اضافی توسط اپراتورها ممنوع است، توضیح داد: «دریافت هرگونه مبلغ یا وجهی بابت استفاده از کارت جایگاه توسط اپراتورها در جایگاه‌های عرضه سوخت ممنوع است و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده مواردی از قبیل دریافت وجه اضافه بر مبلغ بنزین با سامانه پاسخگوئی ۰۹۶۲۷ یا با شماره تلفن ۰۲۶۳۲۵۴۲۵۱۷ تماس گرفته و تخلف را منعکس کنند.»

به‌روزرسانی (۵ شهریور ماه ۱۳۹۸)

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در اطلاعیه جدیدی اعلام کرد کارت سوخت جایگاه‌داران در سراسر کشور به ۳۰ لیتر بنزین در هر بار سوخت‌گیری محدود شدند.

مردم با کارت سوخت‌های شخصی خود می‌توانند حداکثر ۶۰ لیتر بنزین سوخت‌گیری کنند. اگر مردم به بیشتر از ۳۰ لیتر بنزین نیاز دارند؛ باید دو بار سوخت‌گیری یا دو بار کارت سوخت را وارد کارتخوان جایگاه‌ها کنند.

روند صدور کارت‌های سوخت المثنی شتاب بیشتری گرفته است و در سراسر کشور، کارت‌های سوخت در حال تحویل به اداره پست هستند.

مردم همچنان می‌توانند با مراجعه به سامانه پیگیری وضعیت کارت سوخت  EPOLICE.IR، از روند صدور کارت سوخت خود مطلع شوند.

اگر این سامانه اعلام کند کارت سوخت آن‌ها صادر شده است؛ باید شماره مرسوله پستی را برای رهگیری وارد سایت شرکت پست جمهوری اسلامی ایران کنند تا مشخص شود در چه مرحله‌ای است.

در سامانه پیگیری وضعیت کارت سوخت آمده است:

کارت سوخت، در صورت صحت نشانی و حضور در محل، حداکثر ۵ روز پس از تاریخ تحویل به شرکت پست، در محل مورد نظر با کنترل مدارک زیر تحویل خواهد شد.
در صورت گذشت بیش از ۱۵ روز از تاریخ تحویل کارت سوخت به شرکت پست، با در دست داشتن مدارک لازم برای دریافت آن به اداره پست مراجعه نمایید.

به‌روزرسانی (۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۸)

اگرچه یک هفته‌ای از شروع طرح استفاده الزامی از کارت سوخت شخصی در چهار کلان‌شهر می‌گذرد؛ آمارها نشان می‌دهد فقط ۵ الی ۶ درصد مردم در این شهرها از کارت سوخت شخصی استفاده کردند.

هنوز کارت سوخت جایگاه‌داران در دسترس است و هیچ محدودیتی روی سوخت‌گیری با آن‌ها اعمال نشده است.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته به‌زودی برنامه‌های جدیدی در ارتباط با استفاده از کارت سوخت شخصی اعلام خواهیم کرد. یکی از این برنامه‌ها، اعمال محدودیت‌های جدی در سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌داران است.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید دارد افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز کارت سوخت به دستشان نرسیده است، باید از طریق سایت EPOLICE.IR شماره پلاک خود را وارد کرده و بارکد پستی خود را از طریق این سایت تحویل بگیرند.

در ادامه، در همین سایت لینک اداره پست تعبیه شده است که این بارکد را در سایت اداره پست جستجو می‌کنند و باجه و منطقه پستی که کارتشان در آنجا قرار دارد، اعلام می‌شود و آنها می‌توانند با مراجعه به آن اداره پست کارت سوخت خود را دریافت کنند.

همین‌طور، کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز کارت سوختشان به دستشان نرسیده است، نیازی به حضور در مراکز پلیس +۱۰ ندارند و می‌توانند از طریق همین سایت کارت خود را بر اساس فرایندی که گفته شد تحویل بگیرند.

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌گوید مردم هر طور شده باید صاحب کارت سوخت شخصی شوند چون به‌زودی دیگر امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌داران امکان‌پذیر نیست و به مشکل برخواهند خورد.

به‌روزرسانی (۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۸)

از امروز، به طور رسمی طرح استفاده الزامی از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌های سوخت اجرایی شد. همان‌طور که قبلا هم اطلاع‌رسانی شد؛ فعلا فقط در ۴ کلان‌شهر تهران، کرج، تبریز و اصفهان استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی شده است اما به تدریج سایر شهرها به این طرح افزوده می‌شوند.

البته، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ها و گفت‌وگوهای خبری مختلف و پی‌در‌پی به مردم اطمینان داده نگران سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها نباشد و هنوز امکان استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران وجود دارد.

برای سوخت‌گیری کامل باید از کارت سوخت شخصی استفاده کرد و کارت سوخت جایگاه‌داران دارای محدودیت‌های لیتری است.

کارت سوخت‌های تقاضا شده به ترتیب اولویت در حال صدور و تحویل به پست است. در برخی استان‌ها و شهرها این روند زودتر رخ داده و در برخی استان‌ها دیرتر انجام می‌شود.

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تاکید دارد مالکان خودروهایی که تا کنون اقدامی برای تقاضای صدور کارت سوخت المثنی به‌عمل نیاورده‌اند؛ باید با مراجعه به دفاتر خدمات پلیس+۱۰ نسبت به ثبت‌نام برای دریافت کارت المثنی اقدام نمایند.

همین‌طور، بسیاری از کارت‌های سوخت صادر و به پست تحویل داده شده است ولی همچنان به دلایل متعددی در باجه‌های پست معطل باقی ماندند. از طریق سامانه epolice.ir می‌توان نسبت به پیگیری وضعیت کارت سوخت در باجه‌های پستی اقدام کرد.

اما اگر کسی کارت دارد  و رمز آن را فراموش کرده است، ۴ رقم آخر شماره ملی کسی که کارت به نام او صادر شده، به عنوان رمز خواهد بود.

به‌روزرسانی (۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۸)

در حالی‌که فقط ۵ روز تا اجباری شدن استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌های سوخت‌رسانی باقی مانده است؛ هنوز ابهامات و سوالات متعددی برای مردم مطرح بوده و خیل عظیمی از دارندگان خودرو فاقد کارت سوخت هستند.

دیروز در خبرها آمد شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است: «طبق اعلام قبلی، همه هموطنان دارنده کارت هوشمند سوخت از تاریخ ۲۰ مردادماه ملزم به استفاده از کارت خود به جای کارت جایگاه‌داران هستند.»

البته، ایم مقام مسئول به اجباری شدن استفاده از کارت سوخت در ۴ کلان‌شهر  تهران، اصفهان، کرج و تبریز اشاره کرده و گفته است: «کارت جایگاه داران فعلا برای کسانی که هنوز کارت هوشمند سوخت دریافت نکرده اند حذف نمی‌شود.»

ظاهرا افرادی که هنوز کارت سوخت دریافت نکرده‌اند؛ می‌توانند از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند ولی برای زدن بنزین محدودیت دارند. رضایی گفته است: »هم اکنون امکان سوخت گیری با کارت جایگاه داران به میزان ۶۰ لیتر وجود دارد که این مقدار اندکی کاهش می‌یابد.»

قرار است شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی برای افرادی که تقاضای کارت سوخت المثنی کردند؛ سریعا کارت سوخت صادر کند و برای افرادی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کردند نیز تمهیداتی اندیشیده شود.

به احتمال زیاد به مالکان خودروهایی که رمز کارت خود را فراموش کرده‌اند برای مدت محدود و با اعلام قبلی اجازه داده می‌شود از ۴ رقم آخر کد ملی خود که پشت کارت هوشمند سوخت ثبت شده به عنوان رمز استفاده کنند.

اگر هنوز برای دریافت کارت سوخت اقدام نکردید؛ می‌توانید از راهنمای تصویری زیر استفاده کنید:

به‌روزرسانی (۸ مرداد ماه ۱۳۹۸)

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد در ۲۰ مردادماه قانون اجباری استفاده از کارت سوخت شخصی در چهار کلان‌شهر اجرا خواهد شد و بعد به تدریج کلان‌شهرها، استان‌ها و شهرهای دیگر مشمول این قانون می‌شوند.

از ۲۰ مردادماه در ۴ کلان‌شهر تهران، کرج، تبریز و اصفهان استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری خودرو اجباری خواهد بود.

در اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده است برای همه افرادی که تقاضای کارت سوخت کردند؛ کارت سوخت صادر شده و در مدت زمان باقی مانده از طریق پست به دست‌شان می‌رسد.

همچنین، مردم برای اطلاع از وضعیت کارت سوخت خود و اینکه در چه مرحله‌ای است می‌توانند با شماره تلفن سامانه ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند یا اگر شماره مرسوله پستی کارت سوخت را دارند؛ وارد سامانه رهگیری مرسولات پستی شده و از وضعیت ارسال کارت سوخت مطلع شوند.

تکلیف فاقدین کارت سوخت چیست؟

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه خود توضیحاتی برای فاقدین کارت سوخت داده است:

همه افرادی که کارت سوخت ندارند: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید همه افرادی که به هر عنوانی کارت سوخت ندارند؛ می‌توانند با مراجعه به پلیس +۱۰ تقاضای صدور کارت کنند.

افرادی که برای اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اقدام کردند: کارت سوخت آن‌ها باطل یا از سیستم حذف نشده است و باید از تاریخ اعلام شده، صرفا از کارت سوخت خود برای سوخت‌گیری در باجه‌ها استفاده کنند.

افرادی که کارت سوخت ندارند و برای اتصال کارت بانکی اقدام کردند: این افراد دیگر نیازی به مراجعه به پلیس+۱۰ ندارند، زیرا اطلاعات آن‌ها در سیستم ثبت شده است و کارت سوخت برای این دسته از افراد ارسال می‌شود.

افرادی که اطلاعات خود را در سامانه دولت همراه ثبت کردند: آن دسته از مالکینی که کارت سوخت خودرو را گم کرده‌اند و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها بر اساس ثبت‌نام انجام شده قبلی توسط شرکت ملی پست ایران ارسال می‌شود. این دسته از هموطنان هزینه مربوط به کارت سوخت را در زمان دریافت آن به پستچی پرداخت می‌کنند.

برای همه کارت سوخت هوشمند صادر می‌شود

اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد برای همه افرادی که کارت سوخت شخصی فیزیکی ندارند؛ کارت سوخت هوشمند صادر می‌شود ولی مشخص نیست این کارت‌ها تا ۲۰ مردادماه به دست مردم می‌رسد یا اینکه دستور استفاده اجباری از کارت سوخت برای سوختگیری از این تاریخ به بعد؛ به تعویق خواهد افتاد.

گفتنی است در ماه‌های اخیر برای تعداد معدودی متقاضی، کارت سوخت صادر شده و افرادی که خودروی جدید یا صفر خریدند؛ تعویض خودرو و پلاک کردند یا کارت سوخت آن‌ها باطل و گم شده است؛ فاقد کارت هستند.

باید پیگیری اخبار و اطلاعیه‌های بعدی باشید تا دقیقا تعیین تکلیف شود مردم برای دریافت کارت سوخت چه باید بکنند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم