دانشمندان می‌گویند هدست واقعیت مجازی به درمان آلزایمر کمک می‌کند

شاید تا کنون تصور کرده باشید هدست‌های واقعیت مجازی فقط برای بازی و سرگرمی ساخته شده‌اند ولی این ابزارهای فناوری کم‌کم دارند کاربردهای جدی‌تری به خود می‌گیرند و برای بهتر و راحت‌تر کردن زندگی بشر استفاده می‌شوند.

پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد فناوری واقعیت مجازی می‌تواند به کمک افرادی بیاید که دچار زوال عقل شده‌ و به بیماری‌های پیشرفته‌ای مانند آلزایمر و هانتینگتون گرفتار شدند.

دکتر چی سیانگ آنگ از فناوری واقعیت مجازی برای درمان و بهبود بیماری زوال عقل هشت بیمار استفاده کرده است. این هشت بیمار در آسایشگاه روانی بستری بوده و از نظر پیشرفت بیماری بسیار ناامیدکننده بودند.

این پروفسور ۵ مکان مجازی شامل حومه شهر، ساحلی شنی، ساحلی صخره‌ای، جنگل و کلیسای جامع انتخاب می‌کند و به هر بیمار یک هدست واقعیت مجازی می‌دهد و از او می‌خواهد یکی از این مکان‌ها را انتخاب و به گردش در آن‌جا بپردازد.

برخی از بیمارها ترجیح دادند در یک مکان باقی بمانند ولی برخی دیگر سراغ امتحان کردن مکان‌های مجازی دیگر هم رفته و چندین نقطه پیشنهادی داشتند.

بیماران در مکانی آرام و بی‌سروصدا با استفاده از واقعیت مجازی به گردش در این مکان‌ها مشغول شده و واکنش‌های آن‌ها ثبت و رصد شده است.

تاثیرات واقعیت مجازی بر بهبود عملکرد مغز

تیم پژوهشی دکتر چی سیانگ آنگ متوجه شدند فناوری واقعیت مجازی کمک می‌کند این بیماران خاطرات گذشته خود را به یاد بیاورند و فعالیت‌های مغز بیشتر شود. پرستاران هم از این طریق موفق شدند اطلاعات بیشتری درباره زندگی گذشته آن‌ها به دست بیاورند که در بهبود روابط و تعاملات میان آن‌ها موثر بوده است.

بیمارانی که از هدست واقعیت مجازی استفاده کردند؛ خلق و خوی بهتری پیدا کردند و تمایل داشتند چیزهایی از گذشته به خاطر بیاورند. یک بیمار با گشت‌وگذار در مکان مجازی یک ساحل، پس از مدتی تمایل به نقاشی یک ساحل و کلبه در آن پیدا می‌کند.

به این ترتیب، ذهن آن‌ها خلاق‌تر شده و می‌توانند خاطراتی از گذشته را دوباره مرور کنند یا به خاطر بیاورند. تا کنون مشخص شده فناوری واقعیت مجازی می‌تواند باعث بهبود افسردگی، کاهش استرسو خشم درونی افراد مبتلا به زوال عقل شود.

دکتر آنگ فناوری واقعیت مجازی را روی بیماران زیادی که در آسایشگاه‌های روانی نگهداری می‌شوند؛ امتحان کرده و معتقد است با انجام پژوهش‌های بیشتر در زمینه عناصر فضای این فناوری، واقعیت مجازی می‌تواند به اثرگذاری بیشتر این ابزار در درمان بیماری‌های مغزی کمک کند و کاربرد دقیق‌تر آن را مشخص نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم