ایران مال کجاست و چه جاذبه‌های تفریحی و گردشگری دارد؟

احتمالا شما هم نام «ایران مال» یا «بازار بزرگ ایرانیان» به گوش‌تان خورده است یا درباره‌اش چیزهایی شنیدید.

به‌ویژه اگر ساکن تهران و کرج و شهرهای اطراف تهران باشید؛ حتما همکاران یا دوستان و فامیل با آب و تاب برایتان از ایران مال صحبت کردند. واقعا ایران مال کجاست، چگونه می‌توانید آن‌جا بروید و چه جاذبه‌های تفریجی و گردشگری دارد؟ برای چه افرادی مناسب است و چند ساعت می‌توان در ایران مال گشت‌وگذار کرد؟

ایران مال کجاست؟

بزرگ‌ترین جایی است که قرار است بزرگ‌ترین مرکز خرید خاورمیانه و جهان باشد. بی‌شک، بزرگ‌ترین مرکز خرید در ایران است که در غرب شهر تهران و انتهای بزرگراه همت در نزدیکی دریاچه چیتگر واقع شده است.

ساخت این پروژه با زیربنای ۱٬۷۰۰٬۰۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۲۷ هکتار، از سال ۱۳۹۰ آغاز گردید و تا کنون چندین فاز آن به بهره‌برداری رسیده است و البته فازهای بهره‌برداری نشده بسیار بیشتر هستند.

فاز اول این مجموعه به مساحت ۱٬۴۰۰٬۰۰۰ متر مربع در اردیبهشت ۱۳۹۷ رونمایی شده‌ است. فاز دوم نیز تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. سرمایه‌گذار اصلی این پروژه بانک آینده است.

بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت ایران مال است و شامل بخش‌خای مختلف تجاری، تفریحی، ورزشی، فرهنگی، رستوران و هتل، سینما، سرگرمی و اداری است.

جاذبه‌های تفریحی و گردشگری ایران مال

بازار بزرگ ایرانیان یا همان ایران مال مجموعه و مکانی بزرگ‌تر از یک مرکز خرید صرف است. در حال حاضر جاذبه‌های تفریجی و گردشگری از این پروژه بزرگ مانند کتابخانه بزرگ جندی‌شاپور، مسجد جامع، باغ ایرانی، باغ دیدار، شربت‌خانه، تالار آیینه، بازار سنتی، مجموعه باغ رستوران ملل، نمایشگاه تخصصی خودرو، نمایشگاه آثار هنری و ایوان اشراق آن راه‌اندازی شده‌اند.

اگر بخواهیم یک نگاه به امکانات ایرانل مال داشته باشیم؛ به خلاصه زیر می‌رسیم:

  • مجموعه عمومی و تفریحی: ۳۲ درصد
  • مجموعه تجاری: ۲۵ درصد
  • مجموعه فرهنگی: ۱۹ درصد
  • پارکینگ: ۱۹ درصد
  • هتل: ۵ درصد

به راحتی می‌توانید چندین ساعت همراه با خانواده در جاذبه‌های دیدنی ایران مال گشت‌وگذار داشته باشید. از حجره‌ها، بازار و طاق‌های سنتی بازدید کنید و در میان صنایع دستی ایران، آثار هنری، نمایشگاه فرش و قالی دست‌باف و صنایع دیگر بچرخید:

بعد از تالار آیینه و ایوان اشراق دیدن کنید و با اوج هنر معماری ایرانی بیشتر آشنا شده و لذت ببرید:

بازدید از کتابخانه بزرگ جندی‌شاپور و مطالعه کتاب در این فضای فرهنگی و بسیار زیبا از نظر هنری و بصری را از دست ندهید:

می‌توانید در شربت‌خانه هم جگرتان را با انواع شربت‌های سنتی و اصیل ایرانی و البته فضایی کاملا قدیمی و سنتی زیبا خنک کنید:

بعد هم می‌توانید از باغ ایرانی، باغ دیدار و باغ رستوران ملل بازدید کنید یا در رستوران‌های آن‌ها غذا سفارش دهید:

به همه این مراکز، راهروهای مرکز خرید، هایپراستار بزرگ تهران و برندها را اضافه کنید تا تفریح روزانه شما کامل شود و همه اعضای خانواده از این برنامه لذت برده باشند.

چگونه به ایران مال برویم؟

آدرس خلاصه و کتابی ایران مال «تهران، اتوبان شهید خرازی غرب به شرق، نرسیده به خروجی دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس)» است ولی قطعا با این آدرس نمی‌توانید به ایران مال بروید.

مسیر اول دسترسی به ایران مال: یک راه از اتوبان شهید خرازی است. اگر برای رسیدن به ایران مال از اتوبان شهید خرازی بروید، در اواسط مسیر، تابلوهای قهوه‌ای رنگ ایران مال را خواهید دید که شما را به سمت پارکینگ بیرونیِ مجموعه هدایت می‌کند.

مسیر دوم دسترسی به ایران مال: روش دوم رفتن به ایران مال از اتوبان تهران – کرج است. وارد اتوبان تهران کرج شده و آن را تا انتها بروید. بعد از رد کردن پارک چیتگر، وارد خروجی سمت راست بشوید.

فعلا چاره‌ای ندارید جز اینکه با خودروی شخصی به بازار بزرگ ایرانیان بروید. البته، خط اتوبوس و مترو و تاکسی برای این مجموعه بزرگ تجاری تفریحی فرهنگی در نظر گرفتند ولی هنوز راه نیفتادند.

راهنمای طبقات ایران مال:

  • طبقه همکف (G0): مرکز تفریحی، آبنمایش، مسجد، دفاتر اداری مال، پارکینگ، ایستگاه تاکسی
  • طبقه اول (G1): هایپراستار، مرکز تفریحی، نمایشگاه خودرو، باشگاه ورزشی، فودکورت، پیست یخ یا همان پاتیناژ
  • طبقه دوم (G2): باغ کتاب (کتابخانه معروف)، بازارچه سنتی (تیمچه حاج علی اکبر)، باغ دیدار، کافه سینما، باغ ماهان، بخش اورژانس
  • طبقه سوم (G3): فودکورت، مرکز تفریحات خانوادگی (شهربازی)، سینما، گالری
  • پشت بام (RG): زمین بازی اسکواش، مجموعه ورزشی، جاده سلامتی، نمایشگاه، پارکنیگ

برخی از این مراکز هنوز راه‌اندازی نشدند و تصور نکنید همه مکان‌های گفته شده در بالا، آمده بازدید شما هستند.

فراموش نکنید که درست و حسابی پیاده‌روی پیش‌رو دارید و از جایی که خودرو را پارک کردید تا مراکز خرید و تالارها یا باغ‌ها باید چند دقیقه‌ای پیاده‌روی کنید. پس، بهتر است کفش مناسب بپوشید و امکانات لازم مثلا آب خنک برای کودکان همراه خودتان داشته باشید یا زیاد دست خودتان را با اثاث بی‌خود سنگین نکنید.

1 نظر
  1. سید نادر می‌گوید

    این همه زور که بگن ایران پیشرفتس و عقب مونده نیست !!!بانک تات بانک آینده و بانک فلان همه کشکه ،دیدن کپی استانبول و دبی حرکت بزنیم توش گیر کردن عین پلادیوم که کاسبی توش نیست

    خوشم اومد ۲
    دوست نداشتم ۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم