دانشمندان می‌گویند خوردن قهوه شما را بی‌خواب نمی‌کند!

احتمالا شما هم جزو افرادی هستید که اعتقاد دارند قهوه خواب از سرشان می‌پراند یا اینکه برای بیدار ماندن و بی‌خوابی مرتب قهوه و نسکافه می‌خورند.

معلوم نیست این باور از کی و کجا نشات گرفته ولی اکنون دانشمندان می‌گویند قهوه عامل بی‌خوابی نیست و نمی‌توان ارتباط محکمی میان قهوه و بی‌خوابی پیدا کرد.

محققان دانشگاه آتلانتیک با بررسی ۷۸۵ نفری که به بیماری بی‌خوابی Insomnia مبتلا هستند؛ متوجه شدند آن‌طور که مردم اعتقاد دارند قهوه آدم را بی‌خواب نمی‌کند.

این محققان بیش از ۱۴ سال این افراد را زیرنظر کرده و مشکل بی‌خوابی، عوامل بی‌خوابی و وضعیت خواب آن‌ها را رصد و بررسی کردند. این افراد که عمدتا امریکایی افریقایی هستند؛ مشکل بی‌خوابی داشته و نمی‌توانند به راحتی در طول شبانه‌روز بخوابند.

در این تحقیق که با همکاری دانشگاه هاروارد و مرکز پزشکی می‌سی‌سی‌پی انجام شده است؛ مشخص شده موادی مانند نیکوتین (سیگار) و الکل در بی‌خوابی بیشتر از قهوه موثر هستند.

تمرکز محققان هنگام مانیتور کردن این ۷۸۵ نفر روی این نکته بود که الکل، کافئین و سیگار کشیدن در شب چگونه روی خواب آنها تاثیر می‌گذارد.

برخی نتایج این تحقیق بسیار جالب و شگفت‌انگیز هستند. مثلا، افرادی که در طول روز ۴۳ دقیقه کمتر سیگار می‌کشند؛ زودتر از افرادی که بیشتر سیگار کشیدند به خواب می‌روند.

همین‌طور، افرادی که چهار ساعت مشروبات الکلی مصرف کردند؛ خیلی کمتر از افرادی که قهوه خوردند به خواب می‌روند.

پس، برای اینکه زودتر بخوابید و کیفیت خواب خوبی داشته باشید؛ بهتر است سیگار و الکل را کنار گذاشته و یک فنجان اسپرسو میل کنید!

عدم استفاده از گوشی تلفن همراه در ساعت‌های آخر شب و داشتن چرت نیمروز هم در بهبود کیفیت خواب و راحت خوابیدن موثر هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم