چرا در سرمایه‌گذاری نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد چید؟

شاید بارها از زبان دوستان، همکاران، آشناها و اقوام شنیدید که «ای کاش همه‌چیز را فروخته بودم و روی دلار سرمایه‌گذاری می‌کردم» یا «اگر همه سرمایه‌ام را سکه خریده بودم الان …» و حرف‌هایی مشابه این‌ها…

به نظر شما این ایده سرمایه‌گذاری درست است و واقعا اگر این افراد همه زندگی خود را پول کرده و در یک نقطه سرمایه‌گذاری کرده بودند؛ موفقیت حاصل شده و الان پول‌دار و ثروتمند می‌شدند؟

یک ضرب‌المثل غربی هست که حتما همه شما بارها شنیدید: «همه تخم‌مرغ‌هایت را در یک سبد نچین!».

این ضرب‌المثل در سرمایه‌گذاری بسیار کاربرد داشته و یک اصل اساسی موفقیت در بازارهایی مانند بورس است. جالب است بدانید که حضرت امام صادق علیه سلام یک حدیث مفصل و طولانی دارد که دقیقا ترجمه و تفسیر این ضرب‌المثل است.

جمع‌آوری سود از چند سبد

شیخ کُلَینی در کتاب کافی و باب شِرَاءِ الْعَقَارَاتِ وَ بَیْعِهَا می‌گوید فردی خدمت امام صادق (ع) رسید و از او پرسید چرا شما همه اموال و سرمایه خود را متفرق و پراکنده کردید؛ در حالی‌که اگر یک‌جا جمع کرده بودید؛ هم زخمت کمتری برای سرکشی و محاسبه و رسیدگی داشت و هم سود بیشتری می‌بردید.

امام صادق (ع) در جواب می‌گوید: «من بدین جهت آن‌ها را پراکنده قرار دادم که اگر آسیبی به یکی از آن‌ها برسد، مال [و سرمایه گذاری] دیگر سالم و ایمن بماند و کیسه [در نهایت] همه [ سود این اموال] را جمع می‌کند؛ (یعنی در پایان کار، سود همه این اموال تجاری در یک جا جمع و متمرکز می‌شود).

هنگامی که شما در چند بازار سرمایه‌گذاری می‌کنید؛ مثلا در بازار بورس، بازار دلار، بازار خودرو، بازار مسکن، بازار سکه و … غیره سرمایه‌گذاری کردید؛ اگر یک بازار متلاطم و ضررده شود یا به رکود بخورد؛ شما در بازارهای دیگر مشغول جمع‌آوری سود هستید و کل دارایی و زندگی خود را نباختید.

تنوع در سبد مالی

همین چند وقت پیش، آشنایی روی یک کشتی برنج هندی برای واردات به ایران سرمایه‌گذاری کرد. تقریبا هرچه پول نقد به همراه ملک‌های جانبی غیر خانه داشت را روی این کشتی برنج قمار کرد و در نهایت همه مالش از دست رفت. چون برنج‌های هندی وارداتی مطابق پیش‌بینی فروش نرفتند.

داستان‌های مشابه اتفاقی که برای آشنای ما افتاد؛ در بازار و جامعه کنونی زیاد است. فردی تمام پول خود را در یک صندوق قرض‌الحسنه گذاشته و اکنون این پول از دست رفته است. فرد دیگری دلار و سکه خریده و اکنون نمی‌داند با کاهش قیمت‌ها چه کند و …

پس، بسیار اهمیت دارد که همه سرمایه خود را متوجه یک بازار و نقطه نکنید و بهتر است در سبد مالی یا سبد سرمایه‌گذاری خود چندین روش سرمایه‌گذاری داشته باشید. حتی گاهی اوقات کارشناسان توصیه می‌کنند بخشی از پول خود را اصلا وارد بازارهای سرمایه‌گذاری نکنید چون تحت شرایطی ممکن است تمام بازارها ضررده شوند و پول نقد در دسترس شما قرار نگیرد.

مقالات مشاوره‌ای ما برای سرمایه‌گذاری:

قیمت دلار و سکه در سال ۹۸ چقدر خواهد بود؟

پیش‌بینی آینده قیمت مسکن در سال ۹۸

پیش‌بینی آینده قیمت‌های خودرو در سال ۹۸

چند راه ساده برای دریافت وام فوری از بانک‌های خصوصی و دولتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم