چرا باید لباسی که تازه خریدیم را بشوریم؟

شما جزو کدام دسته هستید؟ آن دسته از افراد که وقتی یک لباس نو را در فروشگاه و اتاق پرو می‌پوشند؛ دیگر از تن‌شان درنمی‌آورند؟

یا آن دسته از افراد که لباس نو را مستقیما به چوب‌لباسی آویزان کرده و درون کمد و گنجه می‌گذارند تا در اولین فرصت بپوشند؟

اگر جزو یکی از دسته‌های بالا هستید؛ بهتر است هرچه زودتر ترک عادت کنید؛ چون توصیه اکید کارشناسان بهداشت و تولید پوشاک با هم، شستن لباس‌های نویی است که تازه خریداری کردید!

نمی‌دانیم این لباس نویی که خریدیم و بسیار زیبا و شیک است و نو بودنش حس خوشآیندی به آدم می‌دهد؛ چه مسیری را طی کرده تا به دست ما رسیده است؟

در مسیر تولید از زیر چه دستگاه‌هایی عبور کرده است؟ چه مواد شیمیایی در آن استفاده شده و رنگ‌های شیمیایی آن چه وضعیتی دارند؟ چگونه بسته‌بندی شده و از کارخانه به فروشگاه رفته و آن‌جا چگونه نگهداری شده است؟ چه افرادی آن را به تن پرو کردند و گردوغبار روی آن چقدر نشسته است؟

حساسیت پوستی

یکی از عوارض رایج پوشیدن لباس‌های نو بدون شست‌وشو، حساسیت‌های پوستی است. راش پوستی نوعی درماتیت پوستی است که روزها بعد از تماس با ماده حساسیت‌زا به وجود می‌آید. غالب اوقات نمی‌توان دلیلی برای آن یافت مگر اینکه در چند روز گذشته لباس نو به تن کرده و بعد از آن دچار حساسیت پوستی شده‌اید.

کافی است ورزش کرده و بدن‌تان حسابی عرق کرده باشد؛ بعد یک لباس نو بپوشید تا رنگ و دیگر مواد شیمیایی از طریق روزنه‌ها یا زخم‌هایی وارد بدن شده و حساسیت ایجاد کنند.

مواد شیمیایی سرطان‌زا

برخی از مواد شیمیایی و رنگ‌های استفاده شده در لباس‌ها هم سرطان‌زا هستند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ در سوئد نشان داد که ۹۴ درصد نمونه لباس‌های جمع آوری شده حاوی ترکیب شیمیایی به نام «کینولین» است. کینولین رشد تومورها را در نمونه‌های آزمایشگاهی تحریک می‌کند.

در مواد پلی‌استر مقدار زیادی کینولین است. به همین دلیل، توصیه می‌شود حتما لباس‌های نو را یک بار شسته و بعد به تن کنید.

به‌خصوص لباس‌های نو کودکان و بچه‌ها را پیش از استفاده، یک بار بشورید. چون کودکان حساسیت‌های بیشتری به مواد شیمیایی دارند و بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

شستن لباس نو ضمن اینکه مواد شیمیایی استفاده شده در تهیه این لباس را از بین می‌برد؛ بسیاری از مواد حساسیت‌زای درون لباس نو نیز شسته خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم