آیا گوش دادن به موسیقی باعث افزایش قدرت ذهنی می‌شود؟

باور عمومی این است که گوش دادن به موسیقی، آرامش‌بخش و تقویت‌کننده حافظه و ذهن است.

به طور تجربی هم بسیاری از ما در هنگامی که ذهنی آشفته و درهم داریم یا در هنگام پیاده‌روی، هدفون و ایرفون را روی گوش گذاشته و کلید پلیر موسیقی را می‌زنیم.

برخی مطالعات نشان می‌دهد گوش دادن ۱۵ دقیقه‌ای به موسیقی می‌تواند ذهن را خلاق‌تر کند. برخی از پزشکان جراح در هنگام عمل جراحی خود به موسیقی گوش می‌کنند. ورزشکاران و بدنسازان هم بدون گوش دادن به موسیقی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

سازمان بهداشت روانی امریکا، گوش دادن به موسیقی را یکی از ۵ روش هک مغز برای افزایش قدرت آن ذکر کرده است و می‌گوید نتایج چندین مطالعه ثابت کردند گوش دادن به موسیقی در هنگام خواندن یک مقاله یا یک کتاب، حل یک مسئله ریاضی یا حفظ کردن عبارت‌هایی، کارایی ذهنی را بهبود می‌دهد.

جالب است که برخی سبک‌های موسیقی هم کارایی مغز را بیشتر می‌کنند. سازمان بهداشت روانی امریکا می‌گوید گوش دادن به موسیقی‌های کلاسیک برای ذهن بهتر است.

در حقیقت، باید گفت برخی افراد برای فرار از حواس‌پرتی و نشنیدن صداهای محیط اطراف سراغ موسیقی می‌روند و از هدفون و ایرفون در گوش استفاده می‌کنند.

موسیقی خوب است ولی نه همیشه

ولی نکته مهم اینجا است که همیشه گوش دادن به موسیقی باعث افزایش قدرت ذهنی و بهره‌وری نمی‌شود.

یک مطالعه و پژوهش جدید نشان می‌دهد گوش دادن به موسیقی در محیط کار می‌تواند باعث کاهش بهره‌وری شود و حواس‌پرتی و عدم تمرکز برای ذهن به همراه خواهد داشت.

یعنی دقیقا برعکس چیزی که غالبا باور داریم و انجام می‌دهیم. بسیاری از افراد در محیط کار برای تمرکز بیشتر سراغ گوش دادن به موسیقی می‌روند ولی این مطالعه می‌گوید ذهن در هنگام تمرکز کردن، انجام دادن کارهای سخت و پیچیده محاسباتی، یادگیری و فعالیت‌های ارزیابی و تحلیلی نباید صداهای مزاحم داشته باشد و موسیقی یک صدای بی‌ربط و غیرضروری است.

دانشمندان می‌گویند شنیدن موسیقی یک کار برای ذهن است و بخشی از انرژی و توان او را می‌گیرد. پس، هنگامی که نیاز به حداکثر انرژی و توان مغز دارید؛ بهتر است یک کار دیگر (موسیقی) برای او تعریف نکنید.

بدتر از شنیدن موسیقی آرام و با صدای پایین، گوش دادن به موسیقی‌های بلند و پخش شده از بلندگوها یا صداهای آوازگونه است.

شنیدن آواز باعث افزایش حجم کار ذهنی شما می‌شود که به طور مستقیم روی کاهش بهره‌وری تاثیرگذار است.

بنابراین، همیشه گوش دادن به موسیقی برای ما آرامش‌بخش، افزایش‌دهنده قدرت ذهنی و بهره‌وری نیست. در هنگام مطالعه یک کتاب رمان شنیدن موسیقی خوب است. همین‌طور، در هنگامی که دارید کارهای روتین ذهنی انجام می‌دهید ولی اگر می‌خواهید یک مسئله پیچیده محاسباتی حل کنید؛ بهتر است کلید توقف موسیقی را فشار دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم