چگونه ویزای کار در ترکیه بگیریم؟

در سال‌های اخیر، کشور ترکیه تنها مقصد گردشگران ایرانی نیست و جویدگان کار هم سودای آن را در سر دارند. ترکیه یکی از کشورهایی است که ایرانیان بدون ویزا می‌توانند بدانجا سفر کنند؛ پس یکی از جذاب‌ترین مقصدهای مهاجرتی و کار است.

اما ترکیه هم مانند هر کشور دیگری، برای نیروهای کار خارجی قوانین و مقرراتی دارد و شما باید مراحل رسمی و قانونی کار در آن کشور را طی کنید. نمی‌توان با ویزای گردشگری در ترکیه کار کرد. اگر با ویزای گردشگری به ترکیه رفته باشید؛ باید ویزای خود را تغییر دهید. اطلاعات و فرآیند تغییر ویزا از گردشگری به کار به طور کامل در سایت وزارت خارجه ترکیه درج شده است.

انواع کار در ترکیه با حقوق بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ لیر در ماه بسته به کار شما در دسترس است. به منظور دریافت ویزای کار در ترکیه، بایستی اجازه کار (work permit) بگیرید. اجازه کار نیازمند قرارداد مکتوب شما با یک کارفرمای قانونی در این کشور است که کد‌ مالیاتی و شناسه ملی داشته باشد و ثبت شده باشد.

کسب اطلاعات بیشتر درباره کار در ترکیه

هنگامی که یک موسسه یا شرکت با کار شما در ترکیه موافقت کرد؛ باید درخواست ویزای کار شما را به سفارت ترکیه ارسال کند و مدارک شما نیز در سیستم MLSS ثبت شود. از سال ۲۰۱۳ میلادی به بعد، دریافت ویزای کار بلندمدت در ترکیه فقط از طریق سایت E-VISA امکان‌پذیر است.

برای مشاهده فرصت‌های کاری در کشور ترکیه و مجموعه قوانین و مقررات کار در آن‌جا، مسایل بیمه‌ای و غیره می‌توانید به سایت وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه مراجعه کنید.

البته، موسسات استخدامی زیادی هم هستند که فرصت‌های کار در ترکیه را به شما نشان می‌دهند. در این لینک می‌توانید فهرستی از موسسات استخدامی معتبر ترکیه را مشاهده کنید.

آژانس دولتی استخدام در ترکیه به نام ISKUR نیز اطلاعات خوبی درباره کارجویان، کارفرمایان و افرادی که تمایل به کارآفریی در ترکیه دارند؛ به شما خواهد داد.

چند نکته مهم درباره ویزای کار در ترکیه

۱- حتما با موسسات کاریابی قرارداد مکتوب بنویسید. در قرارداد شما، بایستی مدت کار، نوع کار، تاریخ آغاز و پایان، شرایط تمدید، حقوق و دستمزد ماهانه و بیمه و تعطیلات مشخص باشد. مزایای جانبی نیز باید تشریح شود.

۲- برای دریافت ویزای کار و اقامت بلندمدت در ترکیه باید اجازه اقامت‌های کوتاه‌مدت شما هر سال قانونی تمدید شود. هیچ سوء پیشینه کیفری در ترکیه در مدت اقامت نداشته باشید. همچنین، داشتن شرایط لازم برای کسب اقامت بلند مدت نیز باید احراز شود. توجه کنید اقامت بلندمدت از طریق ازدواج، خرید ملک یا سرمایه‌گذاری امکان پذیر خواهد بود.

۳- متقاضایان کار در ترکیه باید مدارک زیر را آماده داشته باشند و بعد به وزارت خارجه ایران برای ویزای کار مراجعه کنند:

  • ارائه CV به زبان ترکی یا انگلیسی
  • ترجمه مدرک دانشگاهی که برای وزارت خارجی مهم باشد
  • ارائه دعوت‌نامه کار ارسال شده توسط کارفرمای ترکی
  • گواهی صلاحیت حرفه‌ای از نهادهای ترکی برای رشته‌هایی مانند پزشکی، پیراپزشکی، آموزشی و …

۴- فراموش نکنید حداکثر مدت زمان ویزای کار در ترکیه ۱۲ ماه است و پس از آن دوباره باید برای اقامت و تمدید ویزای کار اقدام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم