فریب نخورید: سیگار الکترونیکی نوجوانان را بیشتر معتاد می‌کند

اوایل عرضه سیگارهای الکترونیکی یا همان ویپ‌ها و الکترواسموک، تبلیغات زیادی صورت گرفت که این نوع سیگارها می‌توانند جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را نجات دهند.

تبلیغ می‌شد ویپ‌ها به ترک سیگار کمک می‌کند و افرادی که بدن‌شان نیاز به نیکوتین دارد؛ می‌توانند سیگارهای الکترونیکی را مصرف کنند تا مواد مضر موجود در سیگار و قلیان وارد بدن‌شان نشود. این‌طور وانمود می‌شد که الکترواسموک فقط نیکوتین لازم را به بدن می‌رساند و کم‌کم افراد را از کشیدن سیگار بی‌نیاز می‌کند.

اما به تدریج مشخص شدن سیگارهای الکترونیکی در واقع گرگی در لباس میش هستند. مضرات ویپ‌ها ده‌ها برابر بیشتر از سیگارهای معمولی یا قلیان‌های سنتی طعم‌دار است.

اولین و بزرگ‌ترین ضرر سیگارهای الکترونیکی، ماده نیکوتینی است که در آن‌ها استفاده می‌شود و به شدت اعتیادآور است. هر پاد (pod) سیگار الکترونیکی معادل ۲۰ سیگار معمولی (یک پاکت) نیکوتین دارد.

نوجوانان بیشتر در معرض خطر هستند

اخیرا، دانشگاه لیدز تحقیقی روی ۳ هزار دانش‌آموز بریتانیایی انجام داده است. آنها متوجه شده‌اند احتمال کشیدن سیگار در میان نوجوانانی که سیگار الکترونیکی کشیده‌اند؛ از افرادی که دست به این کار نزده‌اند، چهار برابر بیشتر است.

۳۴ درصد نوجوانانی که دم به سیگار نزده بودند ولی از ویپ‌ها استفاده می‌کردند؛ تمایل به سیگار معمولی کشیدن بیشتر شده است. اما نوجوانانی که اصلا سیگار الکترونیکی نکشیدند؛ فقط ۹ درصد تمایل به سیگار معمولی دارند.

البته، این آمار هنوز با برخی نظرات و آمارهای قدیمی و مراجع دیگر در تناقض است. مثلا، یک نهاد وابسته به وزارت بهداشت بریتانیا می‌گوید ضرر سیگار الکترونیکی از سیگارمعمولی ۹۵ درصد کمتر است و می‌تواند راه خوبی برای کمک به مردم در ترک سیگار باشد.

در چندین تحقیق ثابت شده ویپ بیش از سیگار معمولی، نوجوانان را در خطر قرار می‌دهد. در یک تحقیق دیگر انجام شده توسط سازمان بهداشت ایالات متحده، بیش از ۳۰ درصد از مصرف‌کنندگان نوجوان سیگار الکترونیکی، پس از ۶ ماه مصرف این نوع سیگار، به سیگار تنباکویی معمولی روی می‌آورند.

ویپ‌ها هم مانند سیگار معمولی برای قلب، ریه‌ها، دندان و دهان و سایر اعضای بدن خطرناک هستند. بخار ناشی از سیگارهای الکترونیکی به شدت سمی و مسموم است. ذرات پراکنده از سیگار الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی مضر از جمله سرب و دیگر فلزات سنگین است. همچنین این سیگار حاوی طعم‌دهنده‌هایی مانند دی‌استیل (diacetyl) است که موجب بیماری‌های ریوی می‌شود.

هنوز اثرات بلندمدت الکترواسموک‌ها مشخص نشده است ولی تا اینجا ثابت شده آن‌طور که در ابتدا گفته می‌شد؛ این نوع سیگارها چندان بی‌خطر و مفیدتر از سیگارهای معمولی نیستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم