چرا گیاه‌خواری باعث کاهش ضریب هوشی نسل آینده می‌شود؟

اخیرا مقاله‌ای در نشریه معتبر BMJ Nutrition, Prevention & Health به قلم یک کارشناس تغذیه برجسته منتشر شده است که می‌گوید رژیم‌ غذایی گیاه‌خواری می‌تواند نسل آینده انسان را کم هوش کند.

سایت دیلی میل بخش‌هایی از این مقاله را منتشر کرده است. به گزارش این نشریه، بدن انسان به یک ماده مقوی و مغذی حیاتی برای رشد مغز به نام «کولین» نیاز دارد. کولین ماده‌ای است که باعث افزایش ضریب هوش و تقویت مغز می‌شود.

ماده مغذی کولین را می‌توان در گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات یافت. به همین دلیل، به خانم‌ها در دوران بارداری توصیه می‌شود از هریک این غذاها به اندازه کافی مصرف کنند تا جنین رشد سالم مغذی داشته باشد.

دربی شایر از متخصصان برجسته در حوزه تغذیه، می‌گوید انتخاب رژیم‌های غذایی مانند گیاه‌خواری به طور ناخواسته ماده کولین را از بدن و مغز دور می‌کند و پیامدهای ناخواسته‌ای برای فرد و به‌ویژه نسل‌های بعدی خواهد داشت.

مصرف کم یا هرگز گوشت، ماهی و لبنیات می‌تواند یک تهدید جدی برای نسل آینده بشر باشد. دربی شایر دراین‌باره می‌گوید: «ما در معرض خطر پایین آوردن توان ذهنی نسل آینده قرار داریم.»

نسلی با بهره هوشی کم

این کارشناس تغذیه تایید می‌کند رژیم‌های پایه گیاهی برای محیط زیست فوق‌العاده و هوشمندانه هستند اما کسی به کاهش میزان دریافت کولین که لازمه تکامل مغز جنین بوده، فکر نکرده است.

به اعتقاد این کارشناس امور تغذیه، هر روز بر تعداد افرادی که از خوردن گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات امتناع می‌کنند؛ افزوده شده و تغییرات مغزی و بهره هوشی دارد به سرعت اتفاق می‌افتد.

زنان بارداری که این مواد را مصرف نکرده و از برخی رژیم‌های غذایی بدون گوشت و لبنیات پیروی می‌کنند؛ به طور مستقیم در کاهش بهره هوشی فرزندان‌شان دخیل هستند.

کبد انسان تا حدودی ماده کولین را برای بدن تولید و تامین می‌کند ولی این مقدار برای تامین همه نیازهای بدن و رشد سالم و کامل مغز کافی نیست. انسان‌ها نیاز به مواد غذایی مکمل برای افزایش ضریب هوشی و رشد مغز دارند و این غذاهای مکمل، تخم‌مرغ، لبنیات و انواع گوشت‌ها هستند.

از دیگر مواد غذایی دارای کولین می‌توان به گل‌کلم، خیار و بادام زمینی اشاره کرد ولی مقدار آن بسیار کمتر از گوشت و زرده تخم‌مرغ است. کارشناسان تغذیه به زنان باردار توصیه می‌کنند روزانه ۴۵۰ میلی‌گرم کولین مصرف کنند. با پیشرفت بارداری این مقدار هم باید افزایش پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم