از این ۷ گروه در شبکه‌های اجتماعی دوری کنید تا آرامش داشته باشید

بدون شک یکی از دلایل عدم آرامش این روزهای ما، رسانه‌های اجتماعی هستند. هرچقدر ما سعی می‌کنیم مودب، خویشتن‌دار و همدل باشیم ولی باز هم افرادی در شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شوند که روی اعصاب آدم راه بروند!

گاهی به طور ناخواسته درگیر یک کامنت یا پست در شبکه‌های اجتماعی می‌شویم و پس از تلف کردن چند ساعت از وقت‌مان، فقط ذهنی آشفته و روحی به هم ریخته و نا آرام نصیب‌مان می‌شود؛ بدون اینکه بدانیم چگونه درگیر این ماجرا شدیم و چه سودی برایمان داشت؟

رابرت گرین، نویسنده کتاب پر فروش «۴۸ قانون قدرت»، هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی، در نبود ارتباط رودرروی کاربران، آرامش بقیه را به‌هم‌می‌ریزند.

در ادامه، ضمن معرفی این هفت گروه، راه‌کارهایی برای گریز و دوری از آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم:

۱- حسود مخفی

وقتی یک موفقیت، برتری و کار خاصی در حوزه‌ای داشته باشید و به‌ویژه آن را روی شبکه‌های اجتماعی پررنگ و تبلیغ کنید؛ آمادگی حمله حسودان مخفی را داشته باشید. این حسود مخفی می‌تواند دوست و همکاری فیزیکی، یکی از همسایه‌ها و آشناهای فیزیکی، یک دوست مجازی و هر فردی باشد.

شبکه‌های اجتماعی محل بروز حسادت‌های بدون محدودیت است. معمولا حمله این افراد از نقطه مشخصی نیست یا خودشان را نشان نمی‌دهند و شما نمی‌دانید از ناحیه چه فردی مورد حمله قرار گرفته‌اید.

راه‌کار: بدترین واکنش و عکس‌العمل، دفاع از خود با شور و حرارت، و ادامه‌دار کردن این نبرد است. بهتر است سکوت کنید یا خود را پشیمان نشان دهید و در ظاهر با آن‌ها موافقت کنید. با شوخی و نشان دادن بی‌اهمیتی قضیه، این نوع حملات را خنثی کنید.

۲- مهاجم منفعل

این افراد معمولا وسط یک بحث علمی یا آنلاین، اظهارنظری می‌کنند که کفر آدم درمی‌آید. اظهارنظر و گفتن دیدگاه و عقیده برای همه در شبکه‌های مجازی مجاز است ولی این افراد طوری نظرشان را بیان می‌کنند که به نوعی تمسخر ما است.

بدون اینکه متوجه بحث شوند یا بفهمند که چه می‌خواهیم بگوییم؛ شروع به تحلیل کرده یا پست‌هایی کنایه‌آمیز درباره شخصیت‌مان منتشر می‌کنند. تظاهر به بی‌طرفی می‌کنند ولی بدترین ابهام‌ها یا توهین‌ها را نثار شما کرده و کلا بحث را منحرف می‌کنند.

راه‌کار: با آرامش جوابشان را بدهید و با منطق و استدلال خودشان به آن‌ها حمله کنید. ضعف‌شان را افشا کنید و نشان دهید از بحث چیزی سردرنمی‌آورند.

۳- عربده‌کش روشنفکر

خودشان را روشنفکر نشان می‌دهند. در بحث‌ها، با ارجاع به انواع نقل‌قول‌ها و اظهارنظرهای بزرگان، آمارها و زبان‌های علوم دانشگاهی، سعی دارند خودشان را متفکر و بسیار چیزدان نشان بدهند ولی می‌خواهند نوع گفتار و رفتار و طرز تفکرشان را به شما تحمیل کنند.

اجازه نمی‌دهند شما وارد بحث شوید و سعی دارند فقط خودشان کنترل بحث را در دست داشته باشند. حق یا مجال اعتراض پیدا نمی‌کنید و چنان طوری صحبت می‌کنند که به وحشت می‌افتید و تصور می‌کنید واقعا از شما برتر و متفکرتر است.

افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی خودشان را متفکر و روشنفکر جا می‌زنند در حالی‌که فقط پهلوان‌پنبه هستند. دست به هر کاری می‌زنند تا شخصیت اصلی‌شان برملا نشود و پشت پرده را نبینیم. گاهی اوقات تصور می‌کنید با یک دانشجوی دکترا در یک رشته جامعه‌شناسی چت می‌کنید ولی در واقعیت یک دانشجوی اخراجی ترم اولی است.

راه‌کار: راهی پیدا کنید تا از آن ژست خارج شوند. مثلا یک شوخی کنید تا عصبانی شوند یا بحث را وارد تعمیم‌هایی کنید که دوست ندارند و می‌ترسند.

۴- مبارز عدالت اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی پر است از افرادی که منتظر هستند شما اظهارنظری بکنید و آن‌ها تفسیر نژادپرستانی، فمنیستی، مغایر با عدالت اجتماعی و مانع پیشرفت بشر ازش کنند.

یک جمله ساده می‌گویید که ادامه یک بحثی است و هنوز باید درباره‌اش توضیح دهید که ناگهان مورد حمله قرار می‌گیرید و متهم به یک گناه اخلاقی نابخشودنی می‌شوید. ایده‌ها و عقاید شما سریعا مورد تحلیل قرار گرفته و در یک گروه و جریان سیاسی یا غیر سیاسی، یک گروه هویت‌دار تاریخی و غیره قرار می‌گیرند.

راه‌کار: سعی نکنید از خودتان دفاع کنید چون ممکن است کار را بدتر کند. یک عذرخواهی ملایم و بی‌سروصدا، یک توضیح کوتاه و بعد ول کردن ماجرا یا صبر کردن برای فراموش شدن قضیه بهترین سیاست است.

۵- اهل ساز مخالف

همه ما این تیپ افراد را می‌شناسیم و بارها با آن‌ها مواجه داشتیم. شما هرچه بگویید یا دیگران هر نظری بدهند؛ این جماعت مخالفت می‌کنند و دوست دارند این‌طوری خودشان را نشان بدهند یا سرگرم شوند. در هر بحثی همیشه پنب ایده‌های دیگران را زده و خلاف باورهای مرسوم حرف می‌زنند. حتی ممکن است حرف‌های نیش‌دارش کمی دلچسب به نظر بیاید.

در اغلب اوقات چیزی در چنته ندارند و بی‌مایه هستند. ایده مشخصی ندارند و اهل بحث منطقی نیستند. روحیه تمسخر و تضاد را با نقد و تفکر اشتباه گرفتند.

راه‌کار: بحث کردن با آن‌ها بی‌فایده و گاهی اوقات دشوار است. بهترین حمله، موافقت با نظرات‌شان است با کمی استدلال و بردن‌شان به راهی که ایده قبلی خود را نقض کنند.

۶- تشنه توجه

دست به هر کاری می‌زنند تا جلب توجه کنند. یک ایده یا عقیده را بارها و در چندین پست منتشر می‌کنند. حرف‌های قلمبه سلمبه زده و دوست دارند بزرگ و خاص نشان داده بشوند. دروغ‌های شاخ‌دار می‌گویند و با جدیدترین مدها، ایده‌ها، گرایش‌های سیاسی و اجتماعی، اتفاق‌های فضای مجازی و کارهای عجیب و غریب موافق هستند.

این افراد گاهی اوقات به شدت خسته‌کننده می‌شود به‌طوری‌که شما آرامش خود را از دست داده و می‌خواهید جواب‌شان را بدهید یا واکنشی در خور شخصیت و شان‌ خودشان بروز دهید. فراموش نکنید این افراد زیاد شرور یا مخرب نیستند و فقط مشکل خودشیفتگی دارند.

راه‌کار: دوستی با آن‌ها را قطع کنید. کم‌کم بدون اینکه متوجه شوند آن‌ها را به سایه رانده و از فید و پروفایل خود حذف کنید.

۷- ترول پوچ‌انگار

ترول‌ها همیشه و همه‌جا هستند. ترول‌ها انواع مختلفی دارند که خطرناک‌ترین آن‌ها ترول‌های پوچ‌انگار است. یعنی این‌طور وانمود می‌کنند که این نظرات و اظهارهای آن‌ها برای شوخی است و قصدی ندارند ولی در پشت پرده شخصیت‌شان، اتفاقا بسیار جدی و مشوق و عمیق هستند.

انگار ساخته شدند شما را غافل‌گیر کنند؛ دست به توهین بزنند و برایتان ایجاد مزاحمت کنند تا کاملا عصبانی شوید و کاری کنید که با چهره و شخصیت شما در تضاد است.

آن‌ها دوست دارند روی افرادی تمرکز کنند که شاید آن‌ها را زیادی جدی می‌گیرند یا دربار مسائل مشخصی حساسیت نشان می‌دهند که هدف‌های مستعد برای بلوای آن‌ها به شمار می‌آیند.

راه‌کار: حضورشان را کاملا نادیده بگیرید و در برابر توهین‌های بزرگ‌شان، سکوت کنید. آن‌ها فقط می‌خواهند شما شورش کنید و جواب بدهید و حمله‌وار شروع به دفاع کنید تا بزرگ‌تر شوند و بالاتر بروند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم