کدام ورزش‌ها شما را لاغرتر می‌کنند؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند پیاده‌روی طولانی، شنا و دوچرخه‌سواری بیشترین تاثیر را روی لاغری انسان دارند ولی تحقیقات جدید از ورزش دیگری نام می‌برد.

دانشمندان می‌گویند تاثیر ورزش‌های مختلف در کاهش وزن متفاوت است. افزون بر این، برخی ورزش‌ها در خنثی کردن ژن‌هایی که به طور مستقیم در چاقی موثر هستند؛ بیشتر موفق بوده و افراد را زودتر لاغر می‌کنند.

در یک مطالعه جدید، مشخص شد ورزش «دوی آهسته» یا جاگینگ بیشتر از ورزش‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری در لاغری افراد مستعد چاقی موثر است.

در این مطالعه بیش از ۱۸ هزار بزرگسال  بررسی و ارتباط میان ورزش و ژن‌های چاقی مورد ارزیابی و اندازه‌گیری قرار گرفتند. در این تحقیق، اثرات بیش از ۱۸ نوع ورزش بر چاقی افراد مختلف بررسی شده است و نتیجه هریک براساس میزان استعداد چاقی افراد مشخص می‌شود.

بدون اینکه بخواهیم به جزئیات این مطالعه اشاره کنیم؛ باید بگوییم مشخص شد؛ در میان تمام ورزش‌های مورد بررسی، «دوی آهسته» بیشترین کارآمدی را در خنثی کردن اثر ژن‌های چاقی براساس سنجش معیارهای چاقی دارد.

در این تحقیق، ۵ ورزش دیگری که روی لاغری موثراند؛ پیاده‌روی، کوهنوردی، پیاده‌روی همراه‌ با نرمش، رقص استاندارد بین‌المللی و یک جلسه تمرین طولانی یوگا هستند.

جالب‌تر اینکه مشخص شده برخی ورزش‌ها مانند شنا، دوچرخه‌سواری و حرکات کششی کمترین تاثیر را در کاهش اثر ژن‌های چاقی دارند. همیشه نمی‌توان نتایج یک مطالعه را به کل مردم گسترش داد و هر تحقیق با محدودیت‌هایی روبرو است.

مطالعات دیگر چه می‌گویند؟

در مطالعه دیگری که نتایج آن سال گذشته منتشر شد؛  ورزش‌های استقامتی (ورزش‌های هوازی) روند پیری را به تأخیر می‌اندازند درحالی‌ که ورزش‌های مقاومتی (قدرتی) تأثیری در این روند از خود نشان نداده‌اند. به همین دلیل، به افراد بزرگسال و میانسال توصیه می‌شود پیاده‌روی روزانه را ترک نکنند.

مطالعه‌ی جذاب دیگری هم از کارآمدی بیشتر ورزش‌های هوازی در مقایسه با انجام حرکات کششی در بهبود علایم بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی خبر می‌دهد.

قرار است دانشمندان به تحقیقات خود ادامه دهند و مثلا مشخص کنند چرا ورزش‌های هوازی مانند ورزش «دوی آهسته» بیشتر از شنا و دوچرخه‌سواری باعث لاغری افراد می‌شود و باعث کاهش وزن می‌شود.

برخی از دانشمندان تئوری داده‌اند چون نرخ انرژی مصرفی در دوی آهسته بیشتر از ورزش‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری است؛ برای کاهش وزن افرادی که مستعد چاقی هستند؛ کارآمدتر نشان می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم