نیمه دوم سال ۹۸ در کدام بازارها سرمایه‌گذاری کنیم؟ (به‌روزرسانی ۲۹ آبان ۱۳۹۸)

تقریبا تمام بازارهای شناخته شده مالی برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال ۹۸ دچار رکود و ضرر هستند.

بازار خودرو به طور کامل خوابیده و از معامله خالی است. فقط مصرف‌کننده‌ها در این بازار هستند و خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری و معامله اصلا توصیه نمی‌شود چون قیمت‌ها روندی کاهشی دارند و در کوتاه‌مدت هم هیچ چشم‌انداز جهشی دیده نمی‌شود.

بازار دلار به طور کامل تهی از خریدار و التهاب است. هر روز قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و میلیون‌ها دلار روی دست مردم مانده است که می‌خواهند بفروشند. صرافی‌ها هیچ تحرکی در بازار ندارد و سیاست‌های دولت و بانک مرکزی بر حفظ این وضعیت است.

بازار سکه و طلا هم وضعیت مشابهی دارد. سکه کامل به زیر ۴ میلیون تومان آمده و سرمایه‌گذاری روی آن در این مقطع اصلا سوددهی ندارد.

اوضاع بازار مسکن بدتر از بازارهای دیگر است. هیچ خریداری نیست و قیمت مسکن آن‌قدر در سال‌های گذشته افزایش یافته که دیگر غالب مردم اجاره‌نشین شدند و ترجیح می‌دهند اندک پولی که دارند را برای رهن خانه بدهند چون هیچ طوری نمی‌شود یک خانه هرچند کوچک خرید. وام‌های بانکی هم گپ بزرگ قیمتی مسکن را پر نمی‌کنند.

تکانه‌هایی در بازارهای موازی (به‌روزرسانی ۲۹ آبان ۹۸)

قابل پیش‌بینی بود که شروع اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و حامل‌های انرژی و افزایش سه برابری قیمت بنزین باعث برهم خوردن تعادل بازارهای موازی می‌شود.

دلار به یکباره نزدیک به ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومان گران شده و وارد کانال ۱۲ هزار تومان شد. سکه و طلا روندی افزایشی به خود گرفتند و چند ده هزار تومان روی هر کدام رفت.

بازار خودرو که پیش از سهمیه‌بندی بنزین هم روندی صعودی بی‌دلیل به خود گرفته بود؛ به این روند ادامه داد و باز هم خودروهای عمدتا زیر ۱۰۰ میلیون تومان و تولید داخلی گران‌تر شدند. در حالی‌که تصور می‌شد با قیمت بنزین ۳ هزار تومان باید قیمت خودروها کاهش پیدا کند.

بازار بورس هم در این هفته شاخص‌های کاهشی داشت و تحت تاثیر قطعی و محدودیت اینترنتی در همه بازارها تنزل داشت.

بازار مسکن هنوز واکنش مشخصی به سهمیه‌بندی بنزین نداشته است و البته در این بازار انتظار نمی‌رود سریعا شاهد تاثیرات این طرح باشیم ولی تا یک ماه آینده مشخص می‌شود چگونه خواهد بود.

بنابراین؛ با تغییر معادلات در بازارهای مختلف آیا ما باید اهداف سرمایه‌گذاری خود را عوض کنیم و مثلا سریعا در بازار دلار سرمایه‌گذاری داشته باشیم؟

اگرچه در این مطلب به طور مفصل درباره سرمایه‌گذاری در بازار دلار پس از سهمیه‌بندی بنزین صحبت کردیم ولی خلاصه‌اش می‌شود خیر!

باید آرامش دوباره به بازارهای موازی برگردد تا بتوان پیش‌بینی درستی از آینده آن‌ها داشت. دلار هیجانی افزایش داشته است و خودرو بی‌دلیل که تصور حضور دست‌های آلوده دلالان را بیشتر می‌کند.

بهتر است فعلا برای سرمایه‌گذاری کمی صبر کنیم و دست به هیچ حرکت شتاب‌زده‌ای نزنیم تا آرامش و تعقل دوباره به این بازارها بازگردد.

بورس نیمه دوم سال ۹۸ سودده‌ است یا زیان‌ده؟ (به‌روزرسانی ۱۴ آبان ۹۸)

بازار بورس در نیمه اول سال ۹۸ روزهای خوب و خوشی را پشت سر گذاشت و به بالاترین رشد شاخص خود یعنی ۳۰۵ هزار واحد رسید.

رکود در بازارهای دیگر از جمله بازار مسکن، طلاو سکه، دلار و خودرو باعث شد مردم به سوی بازار بورس بیایند و با سرمایه‌ای اندک بتوانند سود بیشتری دشت کنند.

کارشناسان اعتقاد دارند نیمه دوم رشدهای بازار بورس منطقی‌تر بوده و دیگر افت نخواهیم داشت. در سال جدید بیش از ۴۰۰ هزار سرمایه‌گذار جدید وارد بورس شده است و عدم جذابیت دیگر بازارها باعث شده نقدینگی به سوی بازار بورس بیاید.

کارشناسان دیگر هم پیش‌بینی می‌کنند بازار بورس نه رشد حبابی تابستان امسال را داشته باشد و نه افت یکباره اواخر شهریور و اوایل مهرماه. رشد بازار بورس منطقی‌تر و متعادل‌تر می‌شود. در واقع، در پایان دوره هیجانی بازار بورس هستیم.

علیرضا کدیور، کارشناس بورس نیز درباره این بازار در نیمه دوم سال ۹۸ می‌گوید: «وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال بستگی به متغیرهای مختلفی دارد؛ مثل متغیرهای اقتصاد کلان، نرخ ارز، شرایط سیاسی و بین‌المللی. یعنی نمی‌توانیم در رابطه با یک متغیر و فقط ورود نقدینگی صحبت کنیم و جمع‌بندی داشته باشیم.»

آنچه که مسلم است؛ بازار بورس به رشد خود ادامه خواهد داد و در وضعیتی مثبت به سر می‌برد. هنوز بازارهای دیگر برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند و از سوی دیگر مردم تازه دارند با مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس آشنا می‌شوند. پس، باید منتظر ورود تعداد سرمایه‌گذار عادی بیشتر و حرکت نقدینگی‌های بیشتری به سوی بازار بورس باشیم.

در نهایت اغلب کارشناسان بازار سرمایه به این موضوع صحه گذاشتند که هر رشد هیجانی یک توقف یا احتمالاً بازگشت به مسیر قبل را در پی خواهد داشت.

سیدعلی عباسی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز می‌گوید: «آخرین ریزش بازار بورس مهرماه سال ۹۷ بود از آن زمان یک سالی می‌گذرد؛ یک سالی از آغاز یک روند صعودی عالی برای بازارسهام می‌گذرد روندی که قرار است قله‌های بزرگی را فتح کند.»

اما مهم است که سهامداران بدانند در مسیر فتح قله‌ها وجود دره‌ها اجتناب‌ناپذیر است. وقتی صعودی قرار است برای بازار رخ بدهد؛ در میانه راه وجود چنین اصلاح‌هایی عجیب نیست.

آیا سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال خوب است؟ (به‌روزرسانی ۳۰ مهر ۹۸)

با رونق گرفتن بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی در سال‌های اخیر، شاهد بازار سرمایه‌گذاری جدیدی هستیم. بازاری که در ظاهر بسیار پرسود است ولی کاملا مبهم، ناامن و پیچیده است.

اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی را دارید و مثلا می‌خواهید مقداری ارز مجازی بخرید؛ باید آمادگی از دست دادن آن را داشته باشید. پس، منطقی است که تمام سرمایه زندگی خود را در این بازار سرمایه‌گذاری نکنید.

همین‌طور، باید بلد باشید به موقع سود خودتان از این بازار و سرمایه‌گذاری را برداشت کنید. هدف شما از سرمایه‌گذاری در بازارهای ارزهای دیجیتالی که فقط داشتن ارز مجازی نبوده و در نهایت خواستید سود کنید؛ پس باید ارزهای مجازی را بخرید و بفروشید مانند سهام بازار بورس.

سعی کنید ارزهای دیجیتالی را در زمانی که قیمت پایینی دارند خریداری کرده و زمانی که قیمت بالایی پیدا می‌کنند؛ به فروش برسانید. بسیاری از مردم دقیقا برعکس عمل می‌کنند و این‌گونه است که سرمایه خود را در این بازار از دست می‌دهند.

صبر و حوصله، منطق و برنامه‌ریزی بهترین ابزارها برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتالی است. شما باید دانش خود را افزایش دهید و مشاوران عالی کنار دست خود داشته باشید. کورکورانه وارد این بازار نشوید و تصور نکنید همانند سهام بازار بورس، هر چیزی بخرید و مدتی بگذرد حتما ارزشش افزایش پیدا می‌کند.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید؛ مطلب «مشاوره خرید و فروش بیت‌کوین» را بخوانید.

سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های فروش اقساطی (به‌روزرسانی ۱۷ مهر ۹۸)

در وضعیت بازار متلاطم ایران، بهتر است در بازارهایی سرمایه‌گذاری کنید که ریسک بسیار پایینی دارند ولی سوددهی بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها خواهند داشت.

تا کنون، شاید مردم تصور می‌کردند بهترین سرمایه‌گذاری با ریسک پایین، خواباندن پول در بانک‌ها و گرفتن سود ناچیز ماهیانه است ولی در ایران کم‌کم شاهد رشد پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری فروش اقساطی هستیم. یک نمونه آن شرکت «ایران رنتر» است.

این پلتفرم‌های فروش اقساطی، از یک سو به مشتریان خود کارت خرید اعتباری می‌دهند تا بتوانند کالاها و خدماتی از فروشگاه‌های عضو این پلتفرم خریداری کنند و بعد به صورت اقساطی پول را بازپس دهند و از سوی دیگر، فرصتی برای سرمایه‌گذاری با هر مقدار بودجه برای تامین خرید اقساطی مشتریان فراهم خواهند کرد.

پلتفرم‌های فروش اقساطی ریسک بسیار پایینی دارند. مشتریان پیش از خرید باید اعتبارسنجی شوند. همچنین با استفاده از سیستم رتبه‌بندی اعتبار (Credit Scoring) که الگوریتم‌های پیچیده‌ای دارد، یک بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری با ریسک مدیریت شده، فراهم آمده است، که از سویی یک سرمایه‌گذاری ایمن و پرسود است و از طرفی دیگر منجر به رونق بازار و تقویت اقتصاد ملی می‌شود.

در شرایط کنونی نیمه دوم سال ۹۸ که سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند طلا، دلار، مسکن پرخطر است و سرمایه‌گذاری در بورس خوب بوده ولی دانش لازم را می‌طلبد؛ بازار پلتفرم‌های فروش اقساطی یک فرصت خوب برای سرمایه‌گذاران ماجراجو است.

آیا طلا بهترین سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی است؟ (به‌روزرسانی ۹ مهر ۹۸)

در بخش نخست این مقاله گفتیم که بازار بورس بهترین روش برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ است. سرمایه‌گذاری در بورس هم ارزش پول را حفظ کرده و هم یک سرمایه‌گذاری آینده‌تر و مطمئن‌تر نسبت به بازارهای دیگری مانند خرید دلار و سکه، خودرو و مسکن است.

اما افرادی که توانایی یا سواد سرمایه‌گذاری در بورس را ندارند؛ چه بازار سرمایه‌گذاری مطمئنی را باید انتخاب کنند؟

همه مردم امکان حضور در بورس را ندارند. افزون بر اینکه وارد شدن به بورس منوط به طی کردن مراحلی و ثبت‌نام در یک کارگزاری بورس و گرفتن کد و آشنایی کار با اینترنت و کامپیوتر و الزامات دیگر است که برای بسیاری از مردم عادی سخت می‌شود.

به نظر کارشناسان، هنوز بازار طلا و فلزات گران بها یک دارایی واقعی و قابل لمس به شمار می‌رود که در باقی بازارها نیست. اگرچه بازار طلا و سکه در ماه‌های اخیر ثابت و ساکن مانده است و روندی کاهشی دارد ولی باز مردم تصور می‌کنند در آینده اتفاقاتی خواهد افتاد که ارزش طلا را افزایش دهد.

یکی از کارشناسان بازار می‌گوید: «سرمایه‌گذاری در حوزه طلا فرصتی کاملا مناسب برای افرادی است که احتمالا در سایر حوزه‌های اقتصادی ضرر کرده و می‌خواهند یک سرمایه‌گذاری مطمئن داشته باشند. به عقیده کارشناسان مسائل اقتصادی روند سرمایه‌گذاری در بازار طلا تا زمانی که بی‌ثباتی در سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری حاکم است؛ ادامه خواهد داشت.»

از سوی دیگر، خرید طلا و فلزات گران‌بهای دیگر برای مردم نه یک هدف، بلکه چند هدف است. خانم‌ها از طلاهای خریداری شده استفاده کرده و لذت می‌برند. در صورت نیاز سریعا به پول نقد تبدیل می‌شوند و یک سرمایه واقعی برای پسران و دخترانشان هستند.

در بازارهای دیگری مانند خودرو، مسکن و دلار به راحتی نمی‌توان به بازگشت سرمایه یا نقد کردن سرمایه اطمینان داشت. خرید چند خودرو و پارک کردن آن‌ها در خانه مقدور نیست یا اینکه فروش خانه به راحتی میسر نمی‌شود ولی طلا و سکه را می‌توان هر ساعتی که اراده کنید؛ به بازار برده و با پول نقد برگردید.

چرا سپرده‌گذاری در بانک خوب نیست؟

بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بازار اعتقاد دارند در سال ۹۹ شاهد افزایش قیمت‌ها و تورمی ۲۵ درصد هستیم.

اگرچه در سال ۹۸ و به‌ویژه نیم دوم این سال شاهد رکود در غالب بازارهای مالی هستیم و همین‌طور شاید دیگر شاهد افزایش قیمت‌ها به مانند سال‌های ۹۷ و اوایل ۹۸ نباشیم ولی باز در سال ۹۹ برخی بازارها تورمی می‌شوند.

به همین دلیل، تحلیل‌گران بازار به مردم توصیه می‌کنند جای امنی برای سپرده‌گذاری‌های خود پیدا کنند. به همین دلیل، سپرده گذاری کردن پول نقد در بانک نمی تواند جلوی کاهش ارزش پول را بگیرد.

شاید در وضعیت کنونی، دریافت سود بانکی بهترین سرمایه‌گذاری برای کوتاه مدت باشد ولی به محض اینکه قیمت‌ها در بازارهای مختلف افزایشی و تورمی شود یا تصمیم‌های ناگهانی سیاسی روند بازارها را برهم بزند؛ ارزش پول‌های سپرده‌گذاری شده در بانک کاهش پیدا کرده و متضرر می‌شوید.

بازار بورس بهترین گزینه است

حتما باید محلی امن برای سرمایه‌گذاری پیدا کنید تا جلوی بی‌ارزش شدن پول‌تان را بگیرید. بانک در شرایط فعلی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. در نتیجه، باید با پس‌اندازتان کاری راه بیندازید یا اگر علم سرمایه‌گذاری در بورس دارید؛ پولتان را سمت بورس بیاورید تا بتوانید از آن سود کسب کنید.

در شرایط فعلی بهتر است سرمایه‌های خود را از بازارهای تحریک‌پذیری مانند طلا و ارز به سمت حوزه‌های با ثبات‌تری مانند بورس و سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بکشانید.

بورس در ماه‌های اخیر شرایط خوبی را پشت سر گذاشته و پیش‌بینی می‌شود در ادامه نیز شاهد رونق بیشتری باشد چون سرمایه‌ها دارد به این سو کشیده می‌شود.

در یک دوره رونق پرشتاب، بورس تهران طی دو سال اخیر ۲۲۰ درصد بازدهی کسب کرده است. پیش‌بینی می‌شود بازار بورس شاهد تازه‌واردانی باشد که تا حدودی شرایط را تغییر دهند.

سه عامل بنیادین روی بازار بورس تاثیرگذار هستند: بازارهای جهانی، بازار ارز و نسبت‌های ارزش‌گذاری!

تا زمانی که یکی از این سه عامل یا هر سه روی بازار بورس تاثیر جدی و چکشی وارد نکنند؛ بازار بورس به روند افزایشی خود ادامه داده و در وضعیت مثبت و خوبی به سر می‌برد ولی هنگامی که برخی تصمیم‌ها یا تغییرات بازارهای جهانی به بورس منعکس شود؛ شاهد شروع دوران رکود او خواهیم بود.

افرادی که در دو سال پیش روی بورس سرمایه‌گذاری کردند؛ اکنون دارند بیشترین سود را دریافت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم