بررسی سریال مانکن: کپی بدی از سریال‌های ماهواره‌ای

سریال «مانکن» جدیدترین اثر شبکه نمایش خانگی است که از دوم شهریورماه پخش آن آغاز شده و تا کنون شاهد انتشار ۶ قسمت آن بودیم.

سریالی که سازندگان و تهیه‌کنندگانش می‌گویند یک ملودرام خانوادگی است و همیشه عشق‌های بزرگ و زیبا، دشمنان بزرگ و مخوفی دارند.

این سریال توسط حسین سهیلی‌زاده کارگردانی می‌شود و تهیه‌کنندگی آن برعهده ایرج محمدی است. فیلم‌نامه‌نویس آن بابک کایدان است و بازیگرانی مانند محمدرضا فروتن، مریلا زارع، نازنین بیاتی، فرزاد فرزین، شبنم قلی‌خانی و امیر حسین آرمان در آن بازی و ایفای نقش می‌کنند.

ماجرای سریال از این قرار است که پسری فقیر به نام کاوه (امیر حسین آرمان) بخاطر دست‌تنگی، اجاره‌نشینی و قرض‌های پدرِ زندانی‌اش، دست به خودفروشی می‌زند؛ البته یک خودفروشی ظاهرا شرعی. خریدارِ او، زنی (مریلا زارع) بسیار ثروتمند است که شوخی در کارش نیست. به نظر می‌آید که جنس خریده را هم به هیچ وجه پس نمی‌فرستد.

واقعا مانکن!!!

با دیدن همان قسمت اول این سریال متوجه می‌شوید که با چه فیلم سخیف، آبکی، سطحی، عشق خیابانی و کپی شده از سریال‌های ماهواره‌ای روبرو هستید. دیالوگ‌های بد، لوکیشن‌های بد، نمایش عشقی که اصلا معلوم نیست چقدر عمیق است و از کجا شروع شده و چگونه باید باورش کرد.

فیلم‌نامه‌ای ضعیف که همانند بسیاری از سریال‌های چند وقت اخیر شبکه نمایش خانگی است. انگار همه از روی دست همدیگر کپی می‌کنند و یک فرمول برای فروش دارند.

مریلا زارعی در این فیلم بسیار بد بازی می‌کند و تقصیر خودش هم نیست. انتخاب او برای نقش کتایون از اصل اشتباه بوده است. شخصیت‌های دیگر فیلم هم تیپ‌هایی تکراری با ویژگی‌های مشخصی هستند که به سادگی می‌شود رفتارشان را حدس زد و آینده‌شان را پیش‌گویی کرد.

شخصیت‌ها هیچ‌گونه پیچیدگی کارکتری ندارند و حتی در برخی صحنه‌ها باورکردنی نیستند و نمی‌توان برای آن‌ها نمونه انسانی خارجی یافت. هرچه قسمت‌های بیشتری از این سریال پخش می‌شود و نقش‌های جدیدی به داستان افزوده می‌شود؛ کار بدتر شده و به نظر می‌رسد سریال ناامیدکننده‌تر خواهد بود.

ناامیدانه برای یک شروع

انتقادات زیادی به این سریال شده و چه در هنگام ساخت و چه در زمان پخش اولین قسمت‌ها تا حدودی جنجال‌ساز هم بوده است. از کارگردانی مانند حسین سهیلی‌زاده و تهیه‌کننده‌ای مانند ایرج محمدی بعید بود تن به ساخت چنین فیلمی بدهند.

این دو با هم بالای ده‌ها فیلم و سریال برای تلویزیون و سینمای ایران ساخته‌اند و کاملا رگ خواب بیننده و قواعد فیلم‌سازی کیفی را بلد هستند. فیلم‌نامه‌نویس این اثر هم تازه‌کار نیست و فیلم‌نامه چندین فیلم و سریال معروف و پرفروش با کیفیت ایران را نوشته است.

معلوم و مشخص نیست چرا همکاری این هنرمندان با هم به چنین اثری ختم شده است که از نگاه بسیاری از کاربران و کارشناسان، بدترین شروع برای یک شبکه نمایش خانگی است و می‌تواند سطح کیفی سریال‌های این بخش را چندین درجه تنزل دهد.

در شبکه نمایش خانگی شاهد عرضه آثاری مانند «شهرزاد» بودیم. بنابراین، مخاطبان این بازار خواهان آثار با کیفیت و سطح بالا هم هستند و اتفاقا برای چنین آثاری بیشتر پول می‌دهند و دنبال می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم