آیا فیلم علاءالدین ارزش دیدن دارد؟

علاءالدین یکی دیگر از انیمیشن‌های دیزنی است که اخیرا تبدیل به فیلم شده است.

انیمیشن علاءالدین  بیست و هفت سال پیش به کارگردانی مشترک جان ماسکر و ران کلمنتس، با صداپیشگی رابین ویلیامز و موسیقی آلن منکن و هاوارد اشمن یک موفقیت تمام‌عیار بود.

اکنون، مدیران دیزنی خواستند با فیلم علاءالدین دوباره موفقیت گذشته را تکرار کنند. تصاویر فیلم بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. همه خاطرات خوبی از انیمیشن علاءالدین دارند و اکنون فکر می‌کنند با بازیگران جدید و فناوری‌های مدرن امروزی قطعا فیلم بهتری ساخته شده است. به ویژه اینکه داستان علاءالدین از درون کتاب هزار و یک شب ایرانی بیرون آمده و محیط فیلم برایمان آشنا است.

شناسنامه فیلم علاءالدین (Aladdin)

کارگران: گای ریچی

سال ساخت: ۲۰۱۹، نمایش از ۲۴ می

بازیگران: ویل اسمیت (جنی/ مارینر)، منا مسعود (علاءالدین)، نائومی اسکات (شاهدخت یاسمین)، مروان کنزاری (جعفر)

مدت زمان فیلم: ۱۳۰ دقیقه

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۱

سبک: ماجراجویی

داستان فیلم

قصهٔ علاءالدین ۲۰۱۹ درست شبیه علاءالدین ۱۹۹۲ است؛ برگرفته از کتاب هزار و یک شب در یک شهر خیالی در خاورمیانه به اسم آگرابا (عقربه)!

در این شهر دزد خرده‌پایی به اسم علاءالدین (منا مسعود) به همراه میمون اهلی‌اش زندگی می‌کند. سپس با شاهدخت یاسمین (نائومی اسکات) آشنا می‌شویم که یکجورهایی گرایشات فمینیستی و دموکراتیک دارد.

یکی از علایق شاهدخت یاسمین این است که لباس مبدل بپوشد و به وسط مردم عادی شهر برود و با آنها حشر و نشر کند. شاهدخت یاسمین در یکی از همین دیدارهایش از شهر دچار دردسر می‌شود اما علاءالدین که در صحنه حضور دارد وی را نجات می‌دهد.

علاءالدین که گمان می‌کند یاسمین در کاخ سلطنتی به حرفهٔ خدمتکاری مشغول است، یک دل نه صد دل عاشق او می‌شود. علاءالدین برای دیدن یاسمین به کاخ می‌رود و در اینجا متوجه می‌شود که او نه خدمتکار که شاهدخت است.

همزمان جعفر (مروان کنزاری) وزیر بدجنس دربار به این فکر می‌افتد که از وجود علاءالدین به نفع خود استفاده کند. جعفر به علاءالدین پیشنهاد می‌کند که به یک غار اسرارآمیز برود و چراغ جادویی را که در آنجاست برایش بیاورد.

جعفر به علاءالدین قول می‌دهد که اگر در انجام این مأموریت موفق شود پول بسیار زیادی به او بدهد.

علاءالدین با امید به این‌که پولدار شود و از این طریق بتواند محبت شاهدخت یاسمین را به خودش جلب کند عازم غار می‌شود. کمی بعد علاءالدین به چراغ جادو دست می‌یابد و این آغاز آشنایی او با جنی غول چراغ جادو (با صدای ویل اسمیت) است؛ غولی که می‌تواند سه آرزوی صاحب‌اش را برآورده سازد و …

چرا علاءالدین فیلم خوبی از آب درنیامده؟

اولین نکته منفی درباره این فیلم، تصاویر کامپیوتری زیادی است که استفاده شده و اتفاقا زیاد خوب نیستند و نمی‌توانند جلوه‌های ویژه شگفت‌انگیزی محسوب شوند.

صداپیشگی و برخی حرکات بازیگران اصلی هم به خوبی انیمیشن درنیامده است. مثلا، غول جنی چراغ جادو به دل نمی‌نشیند و باورکردنی نیست. خود شخصیت علاءالدین هم چنین رویه‌ای را دارد و اگرچه خیلی سعی شده به علاءالدین هزار و یک شب نزدیک باشد ولی باز برای ما گیرا و دل‌چسب نیست.

فیلم علاءالدین نسبت به انیمیشن آن حدود ۳۰ دقیقه بیشتر است. در ابتدا، این خبر برای همه خوش بود ولی بعدا مشخص شد یک سری سکانس‌ها و صحنه‌های کسل‌کننده در فیلم است. صحنه‌هایی که بیشتر مربوط به جعفر یا چگونگی عاشق شدن علاءالدین و یاسمین است.

افزون بر این‌ها، یکی از عمده ایراداتی که می‌توان به نسخه لایو اکشن علاءالدین نسبت داد، بی‌هدف بودن فیلم است. دیزنی نشان داده چیز چیزی برای ارائه به مخاطب ندارد و حرف جدیدی برای گفتن نیست.

فیلم علاءالدین همان مسیری را طی می‌کند که انیمیشن طی کرده بود، با این توضیح که در اینجا همه چیز ساده‌تر از گذشته دنبال می‌شود و به نظر می‌رسد که این بار خبری از توجه به جزئیات در کار نبوده است.

فیلم علاءالدین در همه بخش‌ها یک گام عقب‌تر از نسخه انیمیشن خود است و در مجموع باید گفت یک فیلم متوسط در سال ۲۰۱۹ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم