آیا مصرف روغن ماهی باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

Fish dish

روغن ماهی جزو مکمل‌ها و خوراکی بسیار مفید و مقوی برای انسان است. خواص و مزایای این نوع روغن بسیار زیاد است که از جمله می‌توان به افزایش سلامت مغز، سلامت قلب، کاهش افسردگی، افزایش سلامت پوست و تامین امگا ۳ اشاره کرد.

اما بسیاری از مردم اعتقاد دارند روغن ماهی برای لاغری و کاهش وزن هم مناسب است و این روغن را تنها با این هدف مصرف می‌کنند. برخی از پزشکان هم مصرف مکمل‌های روغن ماهی را در رژیم‌های لاغری گنجانده و به مردم توصیه می‌کنند.

آیا واقعا روغن ماهی باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود؟ چه خاصیتی در این روغن است که برخلاف سایر روغن‌های طبیعی شناخته شده می‌تواند برای رژیم‌های لاغری مصرف شود؟

کاهش اشتها

مصرف روغن ماهی از چند طریق منجر به کاهش وزن می‌شود. یکی از این روش‌ها، کاهش اشتها و حس گرسنگی است. افرادی که در طول روز زیاد حس گرسنگی دارند؛ توصیه می‌شود مقداری امگا ۳ یا مکمل روغن ماهی مصرف کنند.

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و اگرچه نمی‌توان نتایج آن‌ها را فراگیر و همگانی دانست ولی مشخص شده است افرادی که در طول روز روغن ماهی بیشتری مصرف می‌کنند؛ حس گرسنگی کمتری داشته و در نتیجه کمتر سراغ پرخوری می‌روند.

جالب است بدانید پژوهشی نشان داد که مصرف روغن ماهی حاوی امگا ۳ باعث افزایش سطح هورمون سیری در افراد چاق می‌شود، اما سطح همان هورمون را در افراد عادی کاهش می‌دهد. احتمالا اثرگذاری روغن ماهی روی اشتها یا چاقی و لاغری افراد، بسته به وضعیت سلامت و رژیم غذایی هر فرد، متفاوت خواهد بود.

افزایش سوخت‌وساز بدن

روش دیگری که روغن ماهی روی کاهش وزن انسان تاثیرگذار است؛ افزایش سوخت و ساز بدن است.

پژوهش کوچکی نشان داده است که مصرف روزانه شش گرم روغن ماهی به‌مدت ۱۲ هفته در افراد بزرگسال باعث افزایش نرخ سوخت‌وساز تا حدود ۳٫۸ درصد می‌شود.

همین‌طور تحقیق دیگری می‌گوید مصرف ۳ گرم روغن ماهی به مدت ۱۲ هفته برای زنان سالم و مسن باعث افزایش ۱۴ درصدی نرخ سوخت و ساز بدن می‌شود.  یعنی آن‌ها در طول روز ۱۸۷ کالری بیشتر می‌سوزانند که برای این رده سنی بسیار اهمیت دارد.

ماهیچه‌ها بیشتر از سایر نقاط بدن کالری می‌سوزانند. هنگامی که روغن ماهی مصرف می‌کنیم؛ احتمالا عضله‌های ماهیچه‌ها بزرگ‌تر شده و به مصرف کالری بیشتری نیاز دارند؛ پس نرخ سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می‌کند.

همین‌طور، روغن ماهی باعث می‌شود چربی بیشتری در طول ورزش کردن سوزانده شود. طی پژوهشی مشخص شد که زنانی که به‌مدت ۱۲ هفته روزانه سه گرم روغن ماهی مصرف می‌کنند، درطول تمرینات ورزشی خود ۱۰ درصد کالری و ۱۹ تا ۲۷ درصد چربی بیشتری می‌سوزانند.

کاهش چربی بدن

یکی دیگر از فواید روغن ماهی، کاهش چربی بدن و عضله‌سازی است.

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است ولی نتایج متفاوتی به همراه داشتند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف روزانه چند گرم روغن ماهی می‌تواند از چربی‌های بدن کاسته و عضله بیشتری اضافه کند.

وزن کردن در این زمینه نمی‌تواند راهنمای خوبی باشد و گاهی اوقات گمراه‌کننده است. یعنی شما پس از مصرف چند هفته‌ای روغن ماهی هنوز هیچ کاهش وزنی نداشتید ولی در عوض چربی کمتر و عضله بیشتری در بدن دارید.

مصرف به اندازه

حالا که درباره مزایا و فواید روغن ماهی به‌ویژه برای سلامتی قلب و کاهش وزن صحبت کردیم؛ باید اشاره کنیم مصرف این روغن باید کاملا حساب شده و با دستور کارشناس تغذیه، پزشک و مشاوران لاغری و رژیم غذایی باشد.

بنابر اظهارات سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، مصرف روغن ماهی درصورتی که از سه‌هزار میلی‌گرم در روز تجاوز نکند، مشکلی به وجود نخواهد آورد. در واقع، از ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ گرم پیشنهاد شده است. سازمان امنیت غذایی اروپا (EFSA) می‌گوید مصرف بیش از ۱۰۰۰ گرم روغن ماهی در روز خطرناک است.

امگا ۳ درون روغن ماهی خاصیت رقیق‌کنندگی خون دارد و اگر شما بیش از حد روغن ماهی مصرف کنید؛ باعث تشدید خون‌ریزی در برخی افراد می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم