آیا عرق کردن زیاد باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

برخی از افراد تصور می‌کنند عرق کردن زیاد باعث کاهش وزن، سوزاندن کالری و در نهایت لاغری می‌شود. بنابراین؛ سعی می‌کنند در طول روز بیشتر عرق کرده و از این روش تناسب اندام پیدا کنند.

عرق کردن یک واکنش و فعل و انفعال طبیعی بدن در برابر برخی فعالیت‌های بدنی مانند ورزش، هوای گرم و غیره است اما آیا اگر ما خودمان را در یک اتاق دارای هوای گرم مانند سونا یا ورزش بیکرام یوگا به مدت زیادی قرار دهیم تا حسابی عرق کنیم؛ کالری زیادی سوزانده و لاغر می‌شویم؟

در برخی تبلیغات برای ورزش بیکرام یوگا (شکلی از تمرینات یوگا که در اتاقی با دمای بالا انجام شده و باعث تعریق شدید می‌شود) گفته می‌شود در طی یک ساعت بیش از ۱۰۰۰ کالری سوزانده می‌شود.

حتی شنیده شده برخی افراد سودجو با روش‌های نامناسب سعی می‌کنند افراد را مجبور به عرق کردن زیاد کنند و بعد وزن آن‌ها را گرفته و مدعی می‌شوند که لاغرتر شدند.

تحقیقات علمی چیز دیگری می‌گویند. براساس مطالعه‌ای، در یک کلاس ۹۰ دقیقه‌ای بیکرام یوگا، زنان به‌طور متوسط ۳۳۰ و مردان ۴۶۰ کالری انرژی سوزاندند. این مقدار معادل پیاده‌روی سریع مسافتی در حدود ۵.۳ کیلومتر است که تقریبا یک ساعت طول می‌کشد.

پس، عرق کردن زیاد نمی‌تواند کالری بالایی از بدن شما را سوزانده و به کاهش وزن یا لاغری کمک کند چون احتمالا کالری دریافتی بدن شما بسیار بیشتر از کالری است که با عرق کردن می‌سوزانید.

بسیاری از افراد با روش‌هایی نامناسب و پرخطر، در مدت زمانی ۱ الی ۲ ساعته عرق زیادی از بدن خارج کرده و پس از آن با آب نوشیدن زیاد و وارد کردن مایعات بعضا دارای کالری بالا، دوباره همان میزان کالری سوخته شده را به بدن اضافه می‌کنند.

عرق کردن: یک معیار نه هدف

شما به جای عرق کردن زیاد، می‌توانید سراغ ورزش‌هایی بروید که همان اندازه کالری بدن را می‌سوزانند. ورزش‌هایی مانند شنا، دویدن ملایم یا بلند کردن وزنه‌های سبک و ورزش کردن در هوای سرد همان میزان کالری از بدن خواهند سوزاند.

در حقیقت، عرق کردن بیشتر از آن‌که یک هدف برای کاهش وزن و لاغری باشد؛ یک معیار برای اندازه‌گیری شدت یا سختی تمرینات است.

کالج پزشکی ورزشی آمریکا توصیه می‌کند، بزرگ‌سالان سالم ۵ روز در هفته‌ و در هر نوبت ۳۰ دقیقه تمرین ورزشی ملایم انجام بدهند. شدت این تمرین باید در حدی باشد که باعث عرق کردن فرد بشود.

افزون بر این، برخی افراد به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، عوامل محیطی، سن، سطح آمادگی بدنی و وزن بیشتر از افراد دیگر عرق می‌کنند ولی نمی‌توان به آن‌ها گفت کالری بیشتری می‌سوزانند.

عرق کردن اگرچه فواید انکارناپذیری مانند کمک به سلامت پوست، رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌ها دارد ولی برای کاهش وزن بهتر است سراغ  ورزش‌ها،تمرین‌ها و سبک زندگی پرتحرکی بروید یا از رژیم‌های غذایی لاغری استفاده کنید که کالری بیشتری از بدن شما را بسوزانند.

بهترین روش برای فهمیدن میزان کالری که بدن شما می‌سوزاند و اینکه کدام ورزش و فعالیت پر تحرک برای شما بهتر است؛ استفاده از اپلیکیشن‌های تناسب اندامی مانند Fitbit است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم