معرفی فیلم «جودی»: داستان زندگی «جودی گارلند» قربانی تمام عیار هالیوود

چند هفته‌ای است که اکران فیلم «جودی» آغاز شده است. فیلمی که امیدهای زیادی به آن در فروش روی گیشه می‌رود و یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۱۹ است.

«جودی» مطابق فرمول رایج آثار بیوگرافی ساخته شده و تمام ویژگی‌های اسکارپسند این ژانر را نیز در خود دارد. این فیلم می‌خواهد چند ماه آخر زندگی «جودی گارلند» را برای ما روایت کند. ماه‌هایی که این هنرپیشه و خواننده امریکایی با کابوس‌، افسردگی، دردها و مشکلات زیادی سپری کرده و البته باید برای یک اجرای ۵ هفته‌ای در شهر لندن آماده می‌شده است.

تقریبا باید «جودی گارلند» را در کنار «مرلین مونرو» قرار دهیم. زنانی در تاریخ سینمای هالیوود که وظیفه داشتند ۲۴ ساعته کار کنند و قربانی محض این سینما بودند تا به شهرت و پول برسد. گارلند استعداد عجیبی در خوانندگی و آواز داشت و بازیگری‌اش هم سبب شده به شهرت فراوانی برسد

شناسنامه جودی (Judy)

کارگران: روپرت گلد

سال ساخت: ۲۰۱۹، نمایش از ۱۷ سپتامبر

بازیگران: رنی زولگر، جسی باکلی و روفس سوئل

مدت زمان فیلم: ۱۱۸ دقیقه

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۲

سبک: بیوگرافی (مناسب برای افراد بالای ۱۳ سال)

داستان فیلم

داستان فیلم در سال ۱۹۶۹ رخ می‌دهد و ما جودی گارلند (با بازی  رنه زلوگر) را می‌بینیم که قصد ورود به لندن و اجرای پنج هفته‌ای دارد که بلیت‌های آن از مدت‌ها پیش فروخته شده است. گارلند در این مقطع با مشکلات زیادی روبرو شده است.

از یک سو، دارای افسردگی شدیدی است و رفتارهای نامتعادلی از خودش نشان می‌دهد. از سوی دیگر، نیاز شدید مالی دارد تا کودکانش را تحت حمایت مالی خود قرار دهد.

فیلم «جودی» سعی می‌کند کشمکش‌های درونی و بیرونی یک خواننده مشهور در آخرین ماه‌های زندگی‌اش را به تصویر بکشد و البته برگشت‌هایی به گذشته دارد تا با دلایل این آشفتگی روحی و ذهنی بیشتر آشنا شویم.

بررسی فیلم

این فیلم نمی‌خواهد تمام داستان زندگی جودی گارلند را روایت کند و به همین خاطر هم شاید در برخی صحنه‌ها و نقاط مکث می‌کند و کم می‌آورد. اتفاقات بزرگی در زندگی گارلند واقعی افتاده است که در این فیلم هیچ اثری ازشان نیست.

مثلا، لیزا دختر بزرگ گارلند که در حال مشهور شدن و تبدیل به یک ستاره بزرگ شدن است ولی اثری ازش در این فیلم نیست.

همین‌طور، به اتفاقات دهه ۶۰ زندیگ گارلند هیچ اشاره‌ای نشده است. بنابراین، فیلم تصویر کاملی از این زن مشهور هالیوود به ما نمی‌دهد. شما مجبور می‌شوید پس از مشاهده این فیلم، تازه سراغ زندگی‌نامه کامل جودی گارلند بروید و به جست‌وجو و کنکاش در اینترنت بپردازید.

بازی «رنه زلوگر» در این فیلم درخشان است و یک نقطه عطف محسوب می‌شود. به خاطر این بازی، احتمالا نامزد اسکار خواهد بود و یکی از بهترین بازی‌هایش در سال‌های اخیر است. برخی منتقدان می‌گوید مشابهت وضعیت زندگی شخصی «رنه زلوگر» با «جودی گارلند» باعث شده این‌طور موفقیت‌آمیز بازی کند.

در نهایت، فیلم «جودی» می‌خواهد نشان بدهد چگونه هالیوود در دهه‌های گذشته انسان‌ها را به خدمت می‌گرفت و تبدیل به ربات می‌کرد. این فیلم کمک شایانی به تماشاگر امروزِ سینما در درک فضای هالیوود می‌کند. صنعت پر زرق و برقی که در پشت صحنه آن ستاره‌هایی همچون جودی گارلند ساخته شده و مانند یک ربات به کار گرفته شدند و در نهایت نیز مانند عروسک فرسوده و بی‌کارکرد کنار گذاشته شدند و جایگاهشان با افراد جدید پر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم