فلاونوئیدها چه مزایایی دارند و در چه غذاها و نوشیدنی‌هایی یافت می‌شوند؟

در سال‌های اخیر پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت و تغذیه مرتب دارند درباره فلاونوئیدها (Flavonoids) صحبت می‌کنند و آن‌ها را یکی از مقوی‌ترین و مفیدترین خوراکی‌ها برای بدن انسان و جلوگیری از انواع بیماری‌ها می‌دانند.

تا کنون ده‌ها مطالعه و تحقیق پیرامون فلاونوئیدها انجام شده که نشان دادند افرادی که به طور مرتب در سبک زندگی و غذایی خود غذا و نوشیدنی‌های حاوی فلاونوئیدها را مصرف می‌کنند؛ کمتر به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قبلی، فشار خون، دیابت و حتی مرگ زودرس دچار می‌شوند.

در یک مورد، پژوهشگران با بررسی اطلاعات نزدیک به ۵۳ هزار دانمارکی که طی ۲۳ سال جمع‌آوری شده بودند؛ پی بردند خطر مرگ در اثر بیماری قلبی یا سرطان در افرادی کمتر است که به‌طور منظم مقادیر متوسطی از غذاهای غنی از فلاونوئید را مصرف می‌کنند. مقدار مناسب فلاونوئید برای مشاهده‌ی این تأثیر ۵۰۰ میلی‌گرم در روز تعیین شد.

حتی افرادی که روزانه مشروبات الکی مصرف کرده یا سیگار می‌کشند؛ در صورتی که غذاهای حاوی فلاونوئید مصرف کنند؛ خطر بیماری‌های مزمن را کاهش دادند. در آزمایش دیگری مشخص شده است زنانی که در رژیم غذایی خود به طور مرتب از فلاونوئیدها مصرف می‌کنند؛ کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

اما چرا فلاونوئیدها باعث کاهش خطر بیماری‌ها می‌شوند؟ هنوز پزشکان به طور دقیق خواص و ترکیبات این ماده خوراکی را نمی‌دانند ولی دریافتند فلاونوئیدها به‌‌دلیل ویژگی‌های ضدالتهابی و ضدسرطانی خود معروف هستند و خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌ها نیز برای آن‌ها ذکر شده است.

فلاونوئیدها در چه غذاها و نوشیدنی‌هایی یافت می‌شوند؟

تقریبا تمام پژوهشگران بر این باور هستند که فلاونوئیدها در گیاهان و ترکیبات گیاهی یافت می‌شوند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات منبع عالی از فلاونوئیدها هستند.

از جمله بهترین غذاها و نوشیدنی‌های غنی از فلاونوئید عبارت‌اند از: چای (به‌‌ویژه چای سبز)، شکلات تلخ (بیش از ۸۵ درصد کاکائو)، توت‌ها، سیب‌، مرکبات، مارچوبه و سبزیجات برگ‌دار. به‌طور کلی میوه‌ها و سبزیجات دارای رنگ زیاد.

البته، پژوهشگران می‌گویند پیاز و سیر نیز حاوی این ترکیبات هستند. بهتر است این مواد را به دو صورت پخته و خام مصرف کنید. برخی تحقیقات نشان می‌دهد مواد غذایی چند روز مانده و همین‌طور مواد غذایی پخته دارای فلاونوئید کمتری است.

هرگز نگران مقدار فلاونوئید دریافتی بدن خود نباشید و اگر در روز بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید وارد بدن‌تان شود؛ عیبی نخواهد داشت. هنوز تحقیقی منتشر نشده که نشان بدهد فلاونوئید اضافی برای بدن مضر است.

کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند در ۶ وعده غذایی روزانه خود از غذاها و نوشیدنی‌های دارای فلاونوئید مصرف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم