۱۰ سرگرمی به ظاهر کوچک و بی‌اهمیت که زندگی شما را شاد و شیرین می‌کنند

همیشه در نقل قول بزرگان می‌خوانیم که برای تحول در زندگی نباید سراغ کارهای بزرگ یا سرگرمی‌های هزینه‌دار مانند مسافرت، خرید یک وسیله گران‌قیمت یا تغییر خانه و ماشین بروید.

گاهی اوقات یک سرگرمی ساده و کوچک و در ظاهر بی‌اهمیت می‌تواند کیفیت زندگی شما را دگرگون کند و بر شادی، نشاط، شیرینی و موفقیت‌های شما بیفزاید. مهم این است که بتوانید در هر شرایطی برای خودتان سرگرمی‌های کوچک و بزرگی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنید.

البته، این سرگرمی‌ها به یک باره وارد زندگی نمی‌شوند و باید کم‌کم عادت‌های خوب را در خودتان پرورش دهید. عادت به داشتن سرگرمی‌هایی کوچک که نشاط درونی برای شما ایجاد می‌کنند و خستگی کار روزانه، درگیری‌های ذهنی و مشغله‌های خانوادگی را از بین می‌برند.

در ادامه به ۱۰ سرگرمی کوچک و در ظاهر بی‌اهمیت اشاره می‌کنیم که هر فردی می‌تواند آن‌ها را انجام دهد ولی تاثیرات و تحولات بزرگی در زندگی‌تان خواهند داشت:

۱- مخفیانه خیال‌بافی کنید

هنگامی که آخر شب، در پایان یک روز کاری شلوغ، خسته‌کننده و پر فشار و استرس به رخت‌خواب می‌روید و چشمان خود را می‌بندید؛ از خیال‌بافی نترسید و به رویاها، اهداف و آرزوهای بزرگ خود بیندیشید و آن‌ها را پر و بال دهید.

تصور کنید به چیزهایی که می‌خواستید و سال‌ها برایشان تلاش کردید؛ رسیده‌اید و زندگی شما تحولات خوبی را پشت سر گذاشته است. تصور کنید در نوک قله هستید و دیگران دارند شما را تماشا می‌کنند. در ذهن‌تان پیروزی خود را جشن بگیرید و برای اهداف بعدی رویابافی کنید فقط مواظب باشید زیاد افراط نکنید.

۲- موسیقی ورزش مناسبی انتخاب کنید

چرا مجبور هستید موسیقی باشگاه بدنسازی یا ورزش خود را تحمل کنید؟ سراغ موسیقی‌های دلخواه و مناسب روحیه و حس‌های متفاوت خود بروید. در گوگل، یوتیوب، ساندکلاود، استیفای و دیگر سرویس‌ها جست‌وجو کرده و موسیقی‌هایی مناسب برای پیاده‌روی، دویدن، ورزش‌ها و تمرین‌های روزانه یا باشگاه پیدا کنید.

موسیقی ورزش می‌توان روی قدرت و سرعت بیشتر شما تاثیرگذار باشد و بعد متوجه شوید چقدر سرحال شده‌اید!

۳- برای خودتان داستان تعریف کنید

همین‌طور که در تاکسی یا اتوبوس و مترو نشسته‌اید؛ همین‌طور که دارید در پیاده‌رو یک خیابان شلوغ قدم می‌زنید؛ همین‌طور که در پارک می‌دوید و همین‌طور که سرکار در حال استراحت هستید؛ برای افراد و سوژه‌های مختلف یک داستان بسازید و برای خودتان تعریف کنید.

این داستان‌ها می‌توانند ماجراجویی، جناحی، درام، رئال و کمدی باشند. این داستان‌سازی می‌تواند ظرفیت ذهنی شما را بالا ببرد و یک ورزش برای مغز ما باشد.

۴- رکوردهای خود را بشکنید

یکی از بهترین سرگرمی‌های افراد می‌تواند شکستن رکوردهای شخصی باشد. خوب نیست دایما خود را با دیگران مقایسه کنید و مثلا سعی کنید از نظر قد و قامت، زیبایی، دور کمر و توده‌های عضلانی خود را با دیگران مقایسه کنید.

اما می‌توانید هر هفته رکورد پیاده‌روی خود را بشکنید یا اینکه سرعت مطالعه خود را افزایش دهید و تعداد صفحات بیشتری بخوانید. هر روز غذاهای خوشمزه‌تری تهیه یا بهتر از روز گذشته آن‌ها را تزئین کنید.

هر شخصی در زندگی خود رکوردهای کوچکی دارد که می‌توانند دایما شکسته شوند تا مرزهای توانایی افراد جابه‌جا شود. همین رکوردها می‌توانند بهترین انگیزه و انرژی برای روزهای زندگی باشند.

۵- به خودتان پاداش بدهید

اگر این هفته پیشتر کار کردید یا تعداد کارهای بیشتری را به سرانجام رساندید؛ مستحق تشویق و پاداش هستید. اگر دیگران متوجه این موضوع نیستند یا اهمیت نمی‌دهند؛ چرا خودتان پاداش مناسبی در نظر نمی‌گیرید.

پاداش می‌تواند رفتن به یک کافی‌شاپ، رستوران، خرید یک لباس جدید، عوض کردن کیف یا دکوراسیون خانه و حتی استراحت آخر هفته باشد. اگر یک پروژه بزرگ و سنگین چند ماه یا چند ساله را به سرانجام رساندید؛ مستحق پاداشی بزرگ در حد یک مسافرت و استراحت خوب هستید.

۶- عادت‌های بد را ترک کنید

شاید تعجب کنید ولی می‌توانید تغییر عادت‌های بد را به یک بازی و سرگرمی تبدیل کنید. ترک سیگار، ترک دیر از خواب بیدار شدن، ترک زیاد خوردن و ترک صحبت کردن طولانی با تلفن می‌تواند در یک سناریوی خنده‌دار، کمدی، فانتزی و سرگرم‌کننده اتفاق بیفتد.

مثلا، هنگامی که استرس می‌گیرد و احتمالا دست به کارهایی می‌زنید که دردسرساز هستند یا به بدن ضربه می‌زنند؛ کمی بدوید. پس از چند ماه، این عادت در شما نهادینه می‌شود و دیگر فراموش می‌کنید در هنگام اضطراب و استرس چه عادت بدی داشتید.

۷- کلکسیون بسازید

تمبر پست، گل (عکس‌های گل، گل خـشک کـرده)، برگ، حشرات و حیوانات ریز، عکس حیوانات، اخبار علمی دنیا، تاریخچه فضانوردی و فضانواردان، کودکان مشهور، خانه‌های مـردم دنـیا، محصولات ایران، هنرهای ملی، مردان بزرگ جهان، اتومبیل، هواپیما، اینها و ده‌ها نـوع دیـگر مجموعه را کودکان و نوجوانان با اشتیاق بسیار جـمع‌آوری مـی‌کنند.

پس، چرا بزرگ‌ترها سراغ این سرگرمی آموزنده نروند و برای خودشان مجموعه‌ها و کلکسیون‌های جذابی از چیزهایی که دوست دارند؛ جمع‌آوری نکنند؟

۸- خاطره‌نویسی کنید

نوشتن یک روش روان‌شناسانه برای ترمیم آسیب‌های ذهنی است و یک سرگرمی برای بزرگان. می‌توانید دستاوردهای بزرگ و کوچک خود را روزانه یادداشت کنید.

عادت کنید روزانه چند خطی برای خودتان بنویسید. قرار نیست کسی این خاطره‌ها و یادداشت‌ها را بخواند و لزوما باید ادبی، کاملا شسته و رفته، بدون غلط و تمیز باشند. نیازی نیست همیشه فلسفی بنویسید یا اصول نگارشی را رعایت کنید. فقط بنویسید و هر چیزی به ذهن‌تان آمد را روی کاغذ بیاورید.

۹- برای خنداندن خود برنامه‌ریزی کنید

اگر در زندگی گرفتار شرایطی شده‌اید که خنده روی لبان شما نمی‌آورد؛ خوب خودتان اقدام به خنداندن خود کنید. مشاهده یک فیلم کمدی، گوش دادن به یک ترانه شاد یا ترانه‌ای که خاطرات خوبی از آن در کودکی دارید؛ شکلک درآوردن جلوی آیینه، رقصیدن و هر کار دیگری که شما را از ته دل می‌خنداند را برای خودتان برنامه‌ریزی کنید.

۱۰- خریدهای کوچک انجام دهید

شاید مسخره و خنده‌دار باشد ولی به شدت موثر و متحول‌کننده است.

برنامه‌ریزی کنید امروز پس از پایان کار به یک کتاب‌فروشی رفته و خودکار شیکی برای خود بخرید یا یک گیره سر جدید پیدا کنید. مدت‌ها است جاکلیدی متفاوتی نداشتید یا برای آشپزخانه به دستمال سفره و رومیزی نیاز دارید.

این خریدهای کوچک می‌توانند روحیه شما را دگرگون کنند و ذاتا لذت‌بخش هستند. خرید یک لیوان و کاپ جدید، پرسه زدن در فروشگاه‌های آنلاین و سفارش‌های کوچک یا رفتن سراغ جمعه‌بازارها و دستفروش‌ها و خرید وسایلی که بنجل هستند؛ می‌تواند بهترین سرگرمی باشد.

1 نظر
  1. reza می‌گوید

    عالی بود واقعا تاثیر گذاره اگر انجام بشه با کمی باور مقاله ها عالیه

    خوشم اومد ۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم