آیا واقعا نوشیدن چای لاغری باعث کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود؟

در بین مردم شایع است خوردن چایی‌های سبز، سیاه، سفید، اولونگ و دمنوش‌ها باعث کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود. این چای‌ها به چای لاغری معروف هستند.

برخی افراد روزانه چندین لیوان چای لاغری می‌نوشند به این امید که لاغرتر شده و شکم یا دور کمر کوچکتری داشته باشند. حتی برخی از افراد سراغ خرید چای‌هایی با طعم‌های خاص رفته چون اعتقاد دارند نسبت به چای‌های لاغری موثرتر هستند.

اما آیا واقعا خوردن چای باعث کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام می‌شود؟

چای چطور لاغر می‌کند؟

نوشیدن چای فواید بسیار زیادی دارد که به گفته محققان شاید هنوز برخی از خواص و فواید آن کشف نشده باشد. مثلا، به تازگی کشف شده نوشیدن چای به طور مرتب باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود.

چای‌هایی مانند چای سبز، چای سیاه و قهوه دارای مواد کافئین و پلی‌فنول‌ هستند و به نوشیدنی‌های مدری معروف‌اند. این مواد باعث دفع آب از بدن می‌شوند. زمانی که آب بدن بیش از اندازه دفع می‌شود، املاحی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم هم از بدن دفع خواهند شد و تعادل آب و الکترولیت بدن به هم می‌خورد.

از سوی دیگر، مواد دارای کافئین روی عملکرد دستگاه گوارش نیز اثر گذاشته و حرکت آن را کند می‌کنند. به همین دلیل می‌توانند یبوست به همراه داشته باشند. سازندگان چای لاغری برای مبارزه با یبوست از ترکیب‌های ملین در تولید چای‌های لاغری استفاده می‌کنند.

چای‌های لاغری باعث کم اشتهایی می‌شوند و کم اشتهایی در افراد چاق به مرور زمان باعث کاهش وزن می‌شود. به همین دلیل، در بسیاری از تحقیقات میدانی و مطالعاتی که روی نوشیدن چای در افراد چاق صورت گرفته است؛ می‌بینیم پس از مدتی ۲ الی ۳ کیلوگرم وزن کم کرده‌اند.

آیا خوردن چای لاغری برای کاهش وزن و تناسب اندام کافی است؟

اشتباهی که برخی از مردم مرتکب می‌شوند؛ تنها تکیه کردن به نوشیدن انواع چای‌های لاغری و دمنوش‌های گیاهی برای کاهش وزن است. گفتیم که چای باعث کم اشتهایی و در نهایت کاهش وزن می‌شود ولی نمی‌تواند سوخت و ساز بدن را درست کند.

کاشه اشتها در یک فرد چاق، باعث آب شدن چربی‌ها و تنظیم سوخت و ساز بدنش نمی‌شود. اگر افراد چاق بدون اینکه رژیم غذایی مناسبی در پیش بگیرند یا فعالیت بدنی داشته باشند؛ فقط به خوردن چای لاغری بسنده کنند؛ شاید در ماه‌های اول با کاهش وزن روبرو شوند ولی به محض اینکه خوردن چای لاغری را به هر دلیلی کنار بگذارند یا کم کنند؛ دوباره وزن می‌گیرند.

کاهش وزن در اثر برهم زدن موازنه بین دریافت و سوزاندن کالری در بدن اتفاق می‌افتد که این اتفاق هم فقط با نوشیدن یک نوع چای خاص، نخواهد افتاد. بنابراین این نوشیدنی‌ها هیچ‌گونه خاصیت لاغرکنندگی بدان معنی اصلی آن‌ که کم شدن چربی بدن است، ندارند.

عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه چای لاغری

این‌طور نیست که نوشیدن چای به هر اندازه برای بدن مفید و مغذی باشد. گفتیم که چای‌های لاغری حاوی ماده‌ها و ترکیب‌های ملینی هستند که باعث ایجاد اختلال در جذب مواد مغذی می‌شوند.

هنگامی که صبحانه، نهار و شام می‌خوریم و بعد از آن سراغ چای می‌رویم؛ ویتامین‌ها و املاح معدنی، پروتئین‌ها و بسیاری از مواد مغذی و لازم برای بدن جذب نشده و خوردن آن ماده غذایی برای ما هیچ سودی نداشته است.

بنابراین، در درازمدت این مسئله می‌تواند باعث کمبود برخی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در بدن شود و اختلال‌های گوارشی به همراه داشته باشد.

معمولا افرادی که به نوشیدن چای لاغری برای درازمدت روی می‌آورند؛ شاید در ظاهر با کاهش وزن موفق بوده‌اند ولی قطعا عوارض و آسیب‌هایی را متوجه بدن خود کردند. حتی این نوع کاهش وزن می‌تواند غیر اصولی و ناگهانی باشد که باز هم آسیب‌های جدی به اندام‌های حیاتی بدن مانند کبد و کلیه وارد کند.

اگر به موضوع لاغری، کاهش وزن و تناسب اندام علاقه دارید؛ خواندن مطالب زیر را هم پیشنهاد می‌کنیم:

آیا عرق کردن زیاد باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

آیا مصرف روغن ماهی باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

کدام ورزش‌ها شما را لاغرتر می‌کنند؟

بهترین اپلیکیشن تناسب اندام، لاغری و کاهش وزن در ویندوز، اندروید و IOS

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم