۱۰ خاصیت زردچوبه که شما را شگفت‌زده خواهد کرد

زردچوبه گیاهی است که بیشتر در آسیا و امریکای مرکزی کاشت می‌شود. ما ایرانی‌ها خیلی خوب با زردچوبه آشنایی داریم و به وفور به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می‌دهیم.

ادویه زردچوبه از آسیاب کردن ریشه‌های گیاه زردچوبه به دست می‌آید. در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها از پودر زردچوبه به عنوان یک رنگ استفاده می‌کنند ولی در مناطق مختلف دنیا به شکل‌های گوناگونی مانند کپسول مکمل غذایی، پودر، عصاره، چای، صابون و غیره استفاده می‌شود.

در زردچوبه ماده‌ای به نام کورکومین (Curcumin) وجود دارد که تشکیل دهنده بیشتر خاصیت‌های زردچوبه است. کورکومین یک ماده شگفت‌انگیز است که ده‌ها خاصیت درمانی و سلامتی دارد. این ماده می‌تواند بسیاری از التهاب‌ها، مشکلات گوارشی و عفونی را کاهش داده و ده‌ها بیماری از انسان دور می‌کند. به همین دلیل، در طب سنتی و رژیم‌های غذایی قدیمی به شدت روی استفاده از زردچوبه تاکید شده است.

زردچوبه در طب سنتی یک داروی گیاهی است نه ادویه خوراکی! خوردن ۱ گرم از آن در روز همیشه توصیه می‌شود چون خواص آنتی‌اکسیدان بسیار قوی دارد. در ادامه ما فقط شما را با ۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز زردچوبه آشنا می‌کنیم:

۱- درمان التهاب‌های مزمن

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند ماده کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت درمانی التهاب‌های مزمن دارد. این ماده با التهاب‌ها در سطح مولکول مبارزه می‌کند و اجازه نمی‌دهد التهاب‌ها در بدن باقی مانده و زمینه‌ساز بیماری‌های زیادی مانند سرطان، سندروم متابولیک، آلزایمر و غیره شوند. بسیاری از بیماری‌ها با وجود التهاب‌های مزمن در بدن شکل می‌گیرند.

۲- افزایش آنتی‌اکسیدن بدن

همه انسان‌ها به آنتی‌اکسیدان نیاز دارند چون از بدن آن‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. مواد آنتی‌اکسیدان‌ برای انسان‌ها اهمیت بالایی دارند و کورکومین موجود در زردچوبه یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. زردچوبه باعث افزایش قدرت ایمنی بدن شده و یک خودایمنی درونی قوی ایجاد می‌کند.

۳- تقویت ذهن

یک خاصیت زردچوبه این است که می‌تواند میزان فاکتورهای نوروتروفیک مغز را افزایش دهد. نوعی هورمون رشد که باعث افزایش و گسترش شبکه عصبی در مغز می‌شود و مانع از به وجود آمدن بیماری‌ها و اختلالات ذهنی مانند فراموشی، آلزایمر، افسردگی و کم هوشی می‌شود.

ثابت شده است مصرف روزانه زردچوبه می‌تواند باعث به تعویق افتادن بیماری‌های ذهنی و مغزی شود. همچنین، کورکومین زردچوبه همچنین می‌تواند باعث بهبود حافظه شود و شما را باهوش‌تر کند!

۴- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

مزیت اصلی کورکومین زردچوبه برای قلب بهبود عملکرد لایه درون رگی (Endothelium) است که درواقع لایه نازکی از سلول‌هاست که درون رگ‌های خونی و لنفاوی را پوشش داده‌اند. مشخصا عدم عملکرد صحیح لایه درون رگی عامل برجسته‌ای در بیماری‌های قلبی است و باعث کاهش توانایی کنترل «فشار خون» و «انعقاد خون» می‌شود.

در یکی از تحقیقات انجام شده، مشخص شد کورکومین زردچوبه به اندازه ورزش کردن برای بدن و قلب انسان مفید است. تحقیق دیگری نشان می‌دهد ماده زردچوبه خواص درمانی داروی  آتورواستاتین (Atorvastatin) را دارد که برای بهبود عملکرد لایه درون رگی مصرف می‌شود.

خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی زردچوبه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قبلی می‌شود.

۵- جلوگیری و درمان سرطان

به فهرست بیماری‌هایی که زردچوبه درمان می‌کند؛ باید انواع بیماری سرطان را هم اضافه کنید. کورکومین موجود در زردچوبه روی رشد و تکثیر سلول‌های بدن اثرگذار است. تحقیقی نشان می‌دهد مصرف زردچوبه باعث مرگ سلول‌های سرطانی، کاهش رشد رگ‌های خونی در تومورهای سرطانی و جلوگیری از متاستاز (پراکنده شدن سلول‌های سرطانی در بدن) می‌شود.

۶- پیشگیری و درمان آلزایمر

اشاره کردیم که زردچوبه خواص تقویت‌کنندگی مغزی دارد و باعث افزایش قدرت آنتی‌اکسیدان بدن می‌شود. اگرچه هنوز دلایل پیدایش آلزایمر در مغز انسان مشخص نشده است ولی گفته می‌شود زردچوبه باعث پیشگیری از این بیماری می‌کند و افرادی که آلزایمر دارند؛ در صورت مصرف روزانه و مستمر زردچوبه، زودتر درمان شده یا جلوی پیشرفت بیماری‌شان گرفته می‌شود.

۷- درمان افسردگی

محققان روی خواص ضد افسردگی زردچوبه هم کار کردند و به نتایج جالبی رسیدند. زردچوبه از داروهای افسردگی مانند فلوکستین بهتر عمل می‌کند. ماده کورکومین موجود در زردچوبه باعث افزایش میزان فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز شده و پیام‌رسان‌های عصبی عامل سروتونین و دوپامین را تقویت می‌کند.

افرادی که به طور همزمان داروهای ضد افسردگی و زردچوبه را مصرف کردند؛ به تاثیرات شگرف آن پی بردند.

۸- درمان اختلالات گوارشی

چون زردچوبه یک ضدالتهاب قوی است؛ برای بهبود مشکلات و اختلال‌های گوارشی استفاده می‌شود. پژوهشی که در دانشگاه مرکز پزشکی مریلند نشان می‌دهد ممکن است زردچوبه برای انواع مختلف بیماری‌های گوارشی از جمله سوءهاضمه و کولیت زخمی مفید است.

هنوز مشخص نشده زردچوبه برای بیماری زخم معده هم مناسب است یا خیر!

۹- تسکین‌دهنده آرتروز و دردهای مفصلی

زردچوبه در تسکین دردهای آٰتروز هم مفید است. بیمارانی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند؛ اگر در رژیم غذایی روزانه‌شان مصرف ماده کورکومین و زردچوبه را قرار دهند؛ کاهش درد نقطه‌ای و کاهش فعالیت بیماری را تجربه خواهند کرد. خاصیت‌های ضد التهابی کورکومین باعث می‌شود دردهای مفصلی و آرتروزی زودتر تسکین پیدا کنند و بهتر از هر داروی صنعتی دیگر در بدن عمل کند.

۱۰- افزایش زیبایی پوست

ماسک زردچوبه در میان دختران و زنان زیبا معروف و پر مصرف است. بسیاری از زنان ماسک زردچوبه و عسل را برای افزایش زیبایی و شفافیت پوست خود استفاده می‌کنند. این ماسک می‌تواند اکنون زخم، جوش، آکنه و زبری پوست را از بین ببرد و مانعی برای پیری زودرس پوست باشد.

کاهش چربی پوست، کاهش چین و چروک پوست و جلوگیری از خشکی پوست از دیگر فواید ماده زردچوبه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم