دریاچه چورت کجا است و چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟

امروزه با وجود زندگی پرمشغله شهری، مردم دارای اوقات فراغت کم‌تری هستند. با این‌حال ایام تعطیل فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار در دامان طبیعت به‌شمار می‌روند.

دریاچه‌ها یکی از جاذبه‌های تفریحی محبوب و آرامش‌بخش در کشورمان هستند و دریاچه چورت نیز یقینا یکی از زیباترین آن‌ها محسوب می‌شود.

این دریاچه با مساحت حدودا ۲٫۵ هکتاری و شکل هندسی بیضوی در ۱۰ کیلومتری روستای چورت (۷۱ کیلومتری شهر ساری) قرار دارد و علیرغم قدمت کم خود از اکوسیستم فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وقوع زمین‌لرزه در سال ۱۳۱۸ موجب انسداد مسیر آب چشمه و پیدایش این دریاچه شد؛ دریاچه‌ای که در میان اهالی محلی با نام «میانشه» نیز شناخته می‌شود. در فضای اطراف دریاچه، انواع مختلفی از درختان نظیر گردو و ازگیل به چشم می‌خورند. بعلاوه سکوت رمزآلود و رایحه دلپذیر آویشن و پونه نیز برای بازدیدکنندگان بسیار آرام‌بخش خواهد بود.

چورت یکی از معدود دریاچه‌های طبیعی در ارتفاع ۱۰۳۴ متری از سطح آب‌های آزاد است که احداث سد خاکی در پیدایش آن هیچ نقشی نداشته است. بیش‌ترین طول و عرضه این دریاچه معادل ۳۸۰ و ۱۴۰ متر برآورد می‌شود.

ظرفیت آب دریاچه متغیر بوده و در فصول کم بارش، سطح آب کاهش خواهد یافت. بدین‌ترتیب تنه درختان موجود در کف دریاچه بر روی سطح آن پدیدار خواهند شد.

جاذبه‌های دریاچه چورت

تماشای تصاویر درختان در میان آب، یکی از دلایل شهرت دریاچه چورت بوده و بسیاری از گردش‌گران با این انگیزه عازم منطقه می‌شوند. ماهی‌گیری و قایق سواری از جمله جاذبه‌های گردشگری دریاچه به‌شمار می‌روند.

با وجود پوشش گیاهی و مشخص نبودن عمق دریاچه، شنا کردن در آن منطقی نخواهد بود. وجود ماهی‌های دریاچه مدیون پرندگان مهاجر و تلاش‌های اهالی بومی منطقه است. پرندگان، تخمهای ماهی‌ها را در لابه‌لای پرهای خود حمل نموده و به دریاچه منتقل می‌کنند. ریزش مه بر روی دریاچه، صحنه‌های بی‌نظیری را خلق می‌کند.

مسیر منتهی به دریاچه، کوهستانی و پیچ‌درپیچ بوده و در فصول بهار، تابستان و پاییز دارای مناظر فوق‌العاده‌ای است. ریزش برگ‌های رنگارنگ درختان در اطراف دریاچه، صحنه‌های چشم‌نوازی را رقم می‌زند. این مسیر بهانه خلق یک تفریح مهیج برای آفرودرها خواهد بود.

هوای این منطقه در تمام فصول سال سرد است؛ لذا در صورت تمایل به اسکان شبانه حتما بایستی کیسه خواب، چادر و لباس گرم را به‌همراه داشت.

در مسیر منتهی به دریاچه، امکاناتی نظیر مغازه و سرویس بهداشتی تعبیه شده؛ اما محیط اطراف دریاچه فاقد هرگونه امکانات رفاهی است.

برای دسترسی به دریاچه میانشه بایستی از طریق جاده ساری-کیاسر به سمت روستای چورت حرکت کرده و پس از ورود به روستا و طی مسیر خاکی حدودا ۱۰ کیلومتری به دریاچه برسید.

چشمه باداب سورت، سد سلیمان تنگه و آب‌بند الندان از جمله جاذبه‌های سیاحتی نزدیک به دریاچه محسوب می‌شوند. در صورت تمایل به اقامت برای مدت بیش از ۱ روز می‌توان به هتل‌ها، مهمان‌سراها و ویلاهای ساخته شده در روستاها و شهرهای اطراف دریاچه مراجعه کنید.

این منطقه تا شهر ساری حدودا ۲ ساعت فاصله دارد؛ لذا هتل‌های ساری یا سالاردره احتمالا گزینه‌های اقامتی مناسبی به‌شمار می‌روند.

1 نظر
  1. محمد منتظری می‌گوید

    بسیار عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم