۵ خطر جدی استفاده طولانی مدت از هدفون و ایرفون

باورهای غلط زیادی درباره عوارض و مضرات گجت‌های هدفون و ایرفون در جامعه وجود دارد.

این روزها تقریبا نمی‌توانید جوان و نوجوانی را بدون یک هدفون یا ایرپادز پیدا کنید. برخی از کاربران حرفه‌ای چندین هدفون سیمی و بی‌سیم دارند تا برای گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، مطالعه، مدرسه و کار همیشه چیزی روی گوش خود داشته باشند.

برخی افراد هدفون‌های سیمی و قدیمی را دوست دارند و آن‌ها را سالم‌تر و با عوارض کمتر می‌دانند ولی غالب کاربران دارند به سمت هدفون‌های بی‌سیم و ایرپادزها می‌روند.

در حالی‌که شاید بتواند بالای ۱۰ عارضه برای استفاده طولانی‌مدت از هدفون‌ها اعم از سیمی و بی‌سیم عنوان کرد؛ اما ۵ عارضه یا خطر جدی‌تر از بقیه هستند و ده‌ها تحقیق در طی سالیان اخیر آن را اثبات کرده و مورد تایید قرار گرفتند.

۱- ممکن است کر شوید

بدون تعارف، بیشتر از هدفون‌ها، صدای بلند آن‌ها می‌تواند به شنوایی و گوش شما آسیب وارد کند و به تدریج قدرت شنوایی شما را کاهش دهد.

تریسیا اشبی، مدیر شنوایی‌شناسی انجمن گفتار در زبان آمریکایی (ASHA) می‌گوید: «وقتی گوش خود را به شنیدن صداهای بلند عادت می‌دهید؛ مایع درون گوش شما بیشتر تحریک شده و حرکت می‌کند که می‌تواند به سلول‌های ارسال‌کننده سیگنال به مغز آسیب برساند.»

اگر انسان ۸ ساعت با صدای ۸۵ دسی‌بل از هدفون استفاده کند؛ اشکالی نخواهد داشت ولی غالب اوقات افراد سراغ حجم صداهای بلندتر می‌روند. ۲ ساعت گوش دادن موسیقی با هدفون در قدرت صدای ۹۱ دسی‌بل می‌تواند آسیب جدی به گوش برساند.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد کودکانی که در طول روز چندین ساعت مشغول استفاده از هدفون‌ها هستند؛ در معرض مشکلات شنوایی بیشتری قرار می‌گیرند.

۲- امواجی که به مغز آسیب می‌رسانند

چه از هدفون سیمی استفاده کنید یا هدفون‌های بی‌سیم، ایرفون و ایرپادز؛ در معرض امواج رادیویی و پرتوهای تشعشعات الکترومغناطیس قرار دارید اما خطر هدفون‌های بی‌سیم بیشتر است.

اگرچه هنوز هیچ تحقیق یا مرکزی اثبات نکرده است امواج رادیویی بلوتوث چه آسیبی به مغز انسان وارد می‌کند یا چه خطراتی برای سلامتی بدن دارد ولی کافی است شما بدانید این پرتوها می‌توانند مغز شما را هدف قرار دهند.

استفاده طولانی مدت و برای چندین ساعت در روز از هدفون می‌تواند برای شما سردردهای مزمن، سرگیجه، آشفتگی ذهنی و عدم تمرکز به همراه بیاورد. هدفون‌های سیمی از نظر خطرات پرتوهای رادیویی در وضعیت بهتری هستند.

۳- عفونت و بیماری‌های گوش

تا کنون به این موضوع فکر کردید که ایرفون شما چقدر کثیف است یا چه میزان باکتری روی آن جمع شده است؟ سری هدفون‌ها و به ویژه مدل‌هایی که اسفنجی شکل هستند؛ تمام باکتری‌های اطراف گوش و باکتری‌ها یا مواد زائدی که در هوا پخش هستند را جمع کرده و یک جا وارد گوش شما می‌کنند.

اگر از هدفون بی‌سیم شما چندین نفر استفاده می‌کند یا اینکه عادت دارید هدفون را در جیب شلوار و مانتو، جیب کیف و کوله و مکان‌های بالقوه کثیف و مملو از باکتری قرار می‌دهید؛ اوضاع گوش شما بدتر بوده و باید منتظر عفونت‌های گوش یا جمع شدن کثافت‌های زیادی در سوراخ گوش باشید.

حتما باید به طور روزانه و هفتگی سری هدفون‌ها را تمیز و ضدعفونی کنید. از هدفون‌های مشترک با دیگران اجتناب کرده و دایما به پزشک متخصص گوش مراجعه کنید.

۴- آسیب زدن به بخش‌های دیگر بدن

استفاده طولانی مدت از هدفون، فقط به سیستم شنوایی، گوش و مغز شما آسیب وارد نمی‌کند بلکه بخش‌های دیگری مانند گردن، سیستم بینایی، حلق و جمجمه سر درگیر شده و در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

تصور کنید چندین ساعت سر شما باید دو سری سنگین را تحمل و جابه‌جا کند یا گردن شما باید وزن یک هدفون بی‌سیم را بکشد.

تحقیقات دیگری هم نشان می‌دهد افرادی که در طول روز بیش از ۵ ساعت از هدفون‌ها استفاده می‌کنند؛ به خاطر شنیدن صدای بلند به مشکلات سیستم شنوایی و حلق گرفتار شده و حتی نمی‌توانند به درستی صداها را شنیده و تشخیص داده یا واکنش مناسب نشان دهند.

۵- عادت‌های بد در محل کار و خانه

استفاده طولانی مدت از هدفون‌ها و ایرفون‌ها، باعث می‌شود در خانه، هنگام راه رفتن، پیاده‌روی، دویدین، محل کار۷ هنگام مطالعه، آخر شب و خلاصه در هر موقعیتی از جمله تاکسی و اتوبوس و مترو گرفتار عادت‌های بدی شوید.

عدم تمرکز، عدم دقت در محیط اطراف، عدم شنیدن صداهای محیط و اطرافیان و … عادت‌هایی هستند که سراغ‌تان خواهند آمد. پس از چند سال استفاده مداوم از هدفون، متوجه می‌شوید دیگر بدون آن نمی‌توانند تمرکز کنید یا چیزی بخوانید و حتی بخوابید.

اگر شما هم کاربر دائمی هدفون‌ها و ایرفون‌ها هستید؛ بهتر است کمی درنگ کرده و با درایت و هوشمندی بیشتری از این گجت‌ها استفاده کنید. میزان ساعت‌های استفاده خود از هدفون‌ها را کاهش دهید و نکات ایمنی در استفاده از آن‌ها را رعایت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم