این ۱۰ خوراکی چهره شما را زیباتر می‌کنند

وقتی از زیبایی صورت و پوست صحبت می‌کنیم؛ شاید تصور شود که فقط با استفاده از انواع کرم‌ها، نرم‌کننده‌ها و ماسک‌ها می‌توان صورت و پوستی شاداب، جوان و زیبا داشت.

اما رژیم تغذیه‌ای ما در شادابی پوست صورت بسیار تاثیرگذار است. آن چیزی که می‌خوریم و می‌بلعیم؛ منبعی برای زیبایی و شادابی پوست و صورت ما است. مثلا، بسیاری از کارشناسان تغذیه و همین‌طور پزشکان روی نوشیدن آب در طول روز تاکید دارند چون باعث شادابی بیشتر پوست و مو می‌شود.

در حالی‌که می‌توان فهرست بلندبالایی از میوه‌ها، خوراکی‌ها، ادویه‌ها، روغن‌ها و مواد مغذی دیگر تهیه کرد که به زیباتر شدن چهره انسان کمک می‌کنند ولی ۱۰ ماده خوراکی به شدت در این زمینه مفید و مقوی هستند.

۱- ویتامین ث

در صدر مواد غذایی مفید برای داشتن چهره‌ای جوان، شاداب و زنده؛ ویتامین C قرار دارد. این ویتامین علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ به ساختن کلاژن در بدن انسان نیز کمک می‌کند. کلاژن باعث می‌شود پوست صورتی محکم، کشیده و جوان داشته باشید و از چروک دور بمانید. مرکباتی مانند نارنگی، پرتغال، توت فرنگی، گل کلم، کلم بروکلی و نظایر این‌ها سرشار از ویتامین ث هستند.

۲- چای سبز

برخی از چای‌ها مانند چای سبز می‌توانند پوست صورت شما را شاداب نگه دارند. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به کاهش وزن شما کمک می‌کند. دارای مقداری کافئین است و در جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها بسیار موثر است. چای سبز به طور مستقیم روی نشاط پوست صورت اثرگذار است.

۳- امگا ۳

حتما شنیدید که می‌گویند برای اینکه زیبا شوید یا بچه‌تان درون شکم مادر چهره‌ای زیبا پیدا کند؛ تخم‌مرغ و ماهی بخورید. این دو ماده غذایی سرشار از امگا ۳ و امگا ۶ هستند. این دو ماده غذایی به عنوان چربی مفید برای بدن شناخته شده و به دیگر سلول‌های بدن کمک می‌کنند تا وظایف خود را بهتر انجام دهند. مانع چروکی پوست، لک زدن پوست و بهبود سلامت موها و سلول‌های پوستی می‌شوند.

۴- شیر و ماست

بدن ما برای جوانی و شادابی به کلسیم، ویتامین B2، ویتامین B12 و ویتامین D نیاز دارد. همه این ویتامین‌ها و مواد مغذی در شیر و ماست گنجانده شده‌اند. مصرف شیر و ماست به اندازه کافی باعث می‌شود استخوان‌هایی محکم داشته باشید؛ دندان‌هایی سفید و سالم داشته باشید و روند رشد گلبول‌های قرمز شما مناسب باشد. گلبول قرمز حاوی اکسیژن است که ماده اصلی سلامت پوست و مو به شمار می‌آید.

۵- آووکادو

اگر می‌خواهید همیشه پوست صورت و بدنی مرطوب، نرم و هیدراته داشته باشید؛ سراغ آووکادو بروید. آووکادو به عنوان مادر مرطوب کننده‌های طبیعی شناخته می‌شود. آووکادو را می‌توانید به صورت موضعی برای پوست خود مورد استفاده قرار دهید یا آووکادو را خمیر کنید و آن را روی صورت خود بمالید. اگر آووکادو را در غذای خود مورد استفاده قرار دهید؛ باعث می‌شود پوست شما نرم شود. آووکادو از پوست شما در برابر تابش آفتاب نیز محافظت کند.

۶- سبزیجات با برگ تیره

در بالا هم اشاره کردیم کاهو، کلم و اسفناج برای سلامت پوست شما مفید هستند. این سبزیجات دارای سطوح بالای آنتی اکسیدانی قوی به نام بتا کاروتن هستند. این آنتی‌اکسیدان برای جوان‌سازی پوست مناسب است. ویتامین A درون سبزیجات هم به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و پوست شما شفاف‌تر می‌شود.

۷- سویا

تحقیقات زیادی در دنیا پیرامون سویا شده و غالب آن‌ها می‌گویند این ماده غذایی باعث زیبایی ظاهری پوست می‌شود. استفاده از سویا به عنوان مکمل غذایی می‌تواند از پوست شما محافظت کرده و حتی آن را ترمیم کند. آسیب‌دیدگی‌های پوست ناشی از نور خورشید با استعمال موضعی سویا روی پوست سریعا بهبود پیدا می‌کنند. سویا در استحکام سلول‌های پوست نیز مفید است.

۸- کاکائو و شکلات تلخ

شاید برایتان جالب باشد ولی خوردن کاکائو و شکلات‌هایی که درصد بالایی کاکائو دارند؛ علاوه بر اینکه حس آرامشی به شما می‌دهد؛ شما را زیباتر و جوان‌تر خواهد ساخت. کاکائو با دارا بودن مقادیر بسیار بالایی از دو آنتی اکسیدان مهم (اپی کاتچین و کاتچین) از پوست در برابر صدمات آفتاب محافظت نموده، جریان خون در بافت پوست را بهبود بخشیده، به آب‌رسانی پوست کمک کرده و موجب نرمی پوست می‌شود.

۹- زردچوبه

پیش‌تر درباره خواص شگفت‌انگیز زردچوبه برای شما گفتیم. یکی از این خواص عجیب این ماده غذایی، کاهش چربی پوست، کاهش چین و چروک پوست و جلوگیری از خشکی پوست است. ماسک‌های زردچوبه در میان دختران و زنان زیبا معروف هستند. سعی کنید در هر غذا و رژیم غذایی خود مقداری مصرف زردچوبه را قرار دهید.

۱۰- دانه‌های روغنی

تخم آفتاب‌گردان، بادام، کنجد و دانه‌های روغنی نظایر این‌ها باز هم برای شادابی پوست مفید هستند. البته، در خوردن این دانه‌های روغنی نباید افراط کنید چون به شدت چاق‌کننده هستند و چربی زیادی دارند.

پیشنهادات دیگر ما برای زیبایی و شادابی پوست:

۴ ورزش صورت که پیری پوست را به تاخیر می‌اندازند

۵ عامل پیری زودرس پوست که کمتر درباره‌شان صحبت می‌شود

پیشنهادات غذایی ویژه برای جوش نزدن صورت در سال ۹۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم