نگاهی به فیلم «مسخره‌باز»: لوس‌بازی به همراه جلوه‌های بصری خوب

چند هفته‌ای است فیلم «مسخره‌باز» همایون غنی‌زاده روی پرده سینماها رفته و فروش نسبتا خوبی هم داشته است. این فیلم در پایان هفته سوم به فروش کلی ۲ میلیارد و ۱۵۱ میلیون تومان رسیده است.

تهیه‌کنندگی این فیلم با علی مصفا بوده و بازیگرانی مانند علی نصیریان، صابر اَبَر، بابک حمیدیان، رضا کیانیان و هدیه تهرانی در آن ایفای نقش می‌کنند. داستان فیلم درباره سه فرد در یک آرایشگاه است که یکی از آن‌ها آرزوی بازیگر شدن دارد.

فیلم از نظر بازیگری، ایده‌پردازی، جلوه‌های ویژه و جزئیات نمره خوبی می‌گیرد و شاید شما را راضی نگه دارد ولی از نظر فیلمنامه، تعلیق روایت، به‌کارگیری افراطی برخی عناصر سینما و ارجاع به فیلم‌های مشهور گذشته چنگی به دل نمی‌زند.

در نظر بگیرید که یک کارگردان تئاتر این فیلم را ساخته است؛ پس طبیعی است که به جزئیات اهمیت داده شود و بازی شخصیت‌های اصلی فیلم بسیار شبیه به صحنه تئاتر باشد ولی تفاوت‌های سینما با تئاتر زیاد است و همایون غنی‌زاده بدون توجه به آن‌ها فیلم خودش را ساخته است.

فیلم «مسخره‌باز» می‌خواهد فانتزی، طنز، خنده‌دار و کمدی باشد ولی در عین حال ایده‌هایی جدی و جذاب را مطرح کند. بنابراین؛ میان این دوگانگی باقی مانده است و در سکانس‌های مختلفی سراغ لوس‌بازی و افراط در استفاده از تکه‌ها و وصله‌های بی‌ربط سینمایی می‌رود.

به نظر می‌رسد کارگردان این فیلم بیشتر عاشق جلوه‌های ویژه، فیلم‌برداری با دوربین و تکنیک‌های تدوین بوده و هیچ کاری به سیر داستانی فیلم، روایت و قصه و کشش آن ندارد.

قصه فدای تکنیک

فیلم برای شروع خوب است ولی سریعا حوصله‌بر می‌شود و شما دوست دارید هرچه زودتر به آخرش برسید و سینما را ترک کنید. شاید در میان ده‌ها فیلم سینمایی کنونی ایران، «مسخره‌باز» یک فیلم متفاوت باشد که تماشاچی می‌تواند از جلوه‌های ویژه بصری آن لذت ببرد ولی نمی‌توانید با شخصیت‌های فیلم ارتباط برقرار کنید یا برخی کارها و اداهای آن‌ها را درک کنید.

«مسخره‌باز» بازی‌های خوبی دارد. صابر اَبَر در نقش اصلی بازی قابل قبولی از خود ارائه داده و بازی بابک حمیدیان نیز در فیلم چشم‌نواز است. علی نصیریان نیز در میان بازیگران فیلم بهترین است و توانایی و تجربه بالای او در بازیگری به کمک فیلم آمده است. اگرچه، بسیاری اعتقاد دارند علی نصیریان با بازی در این فیلم، به شخصیت و هنر و جایگاه خود صدمه زده است.

هدر شده‌ترین بازیگر فیلم بی‌شک هدیه تهرانی در نقش هما است که به جهت شصیت‌پردازی گنگ اثر نتوانسته درخششی داشته باشد.

در بیست دقیقه پایانی فیلم باید انتظار هر چیزی را داشته باشید. نخست اینکه فیلم «مسخره‌باز» تبدیل به پخش و صحنه‌سازی فیلم‌های مشهور دنیا مانند «لئون حرفه‌ای»، «ماتریکس» و «درخشش‌» می‌شود. بعد تیر و تفنگ، زلزله، تصادف ماشین، پرتاب ماشین، مردن هدیه تهرانی، زنده شدن دوباره او و عروسی زیر آب، شلوغ‌بازی و سردرگمی و خلاصه همه‌چیز با هم می‌بینید.

در کل، نمی‌توان امتیاز بالایی برای این فیلم در نظر گرفت و برخلاف تبلیغات و هیاهوهای زیادی که پیرامونش شد؛ چیز خیلی خاصی در آن نمی‌بینید جز یک سری ایده‌های ناب، لوس‌بازی و هیجان‌زدگی و البته جلوه‌های بصری منحصربه‌فرد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم