۱۰ خوراکی و ماده مغذی برای تقویت حافظه

امروزه استفاده از گجت‌های هوشمند به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده است و اکثر کاربران نیز به منظور یادداشت‌برداری یا یادآوری وقایع اقدام به نصب اپلیکیشن‌های مختلف بر روی اسمارت‌فون‌های خود می‌کنند.

پیشرفت تکنولوژی اگرچه به آسایش هرچه بیش‌تر انسان کمک کرده است؛ اما در بلندمدت می‌تواند قوه حافظه وی را تضعیف نماید. به‌کارگیری حافظه و تقویت آن مانع از بروز بیماری‌های زوال عقلی در کهنسالی می‌شود. تقویت حافظه در گرو بهره‌مندی از یک رژیم غذایی کامل و مناسب است. در ادامه به بررسی ۱۰ خوراکی مفید جهت تقویت حافظه می‌پردازیم:

مویز

مویز در واقع نوعی کشمش خشک شده است و یکی از منابع غنی ویتامین‌های گروه E و B و A و مواد معدنی شامل منیزیم، آهن و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ محسوب می‌شود. متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف روزانه ۲۱ عدد مویز به‌دلیل طبع گرم آن به تقویت سلول‌های عصبی و قوه حافظه و هوش انسان کمک شایانی خواهد کرد. بهترین زمان مصرف این ماده غذایی ارزشمند در ساعات ابتدایی روز و به‌صورت ناشتا است.

قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی‌های خوش‌طعم و مفید برای سلامت انسان است. این نوشیدنی سرشار از کافئین است؛ ماده‌ای که به افزایش سطح هوشیاری، تقویت قوه ادراکی و توان ذهنی انسان کمک می‌کند. رنگ و عطر ویژه قهوه موجب تحریک نرون‌های مغزی و تقویت حافظه می‌شود. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، استشمام بوی قهوه در پیشگیری از مرگ سلول‌های مغزی و زوال عقل نقش به‌سزایی دارد.

آجیل

آجیل یکی از خوراکی‌های خوشمزه، مغذی و پرطرفدار به‌شمار می‌رود. با مصرف آجیل، بخش قابل‌توجهی از نیاز بدن به آنتی‌اکسیدان‌ها، موادمعدنی (شامل منگنز، آهن، فسفر، روی، پتاسیم و کلسیم) و ویتامین‌ها (شامل A ،B و E) تامین خواهد شد. بر اساس مطالعات جدید، مصرف روزانه آجیل می‌تواند در تقویت فرکانس‌های مغزی مربوط به قابلیت‌های شناختی و حافظه‌ای تاثیرگذار باشد. مصرف روزانه ۲۰ عدد مغز شامل پسته، بادام، گردو و فندق در تقویت قوای حافظه بسیار موثر است.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یکی از منابع غنی پروتئین، روی، کلسیم، آهن و ویتامین B12 به‌شمار می‌رود. چربی غیراشباع تخم‌مرغ دارای ماده ای موسوم به کولین است که در تقویت سیگنال‌های عصبی، رشد مغز و بهبود قوه حافظه در کلیه سنین به‌ویژه سالمندان کمک کرده و از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند. در صورت عدم ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و کلسترول بالا، مصرف روزانه ۱ عدد تخم مرغ بسیار سودمند خواهد بود.

زردچوبه

زردچوبه یکی از چاشنی‌های خوش‌عطر و طعم و در عین‌حال یک گیاه دارویی محسوب می‌شود. این ادویه از خانواده زنجبیل بوده و دارای ترکیبی با نام کورکومین است. کورکومین با بهبود جریان خون و کاهش التهابات مغزی به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که مصرف زردچوبه شانس ابتلا به بیماری‌های افسردگی، زوال عقل و آلزایمر را به میزان چشمگیری کاهش خواهد داد. مصرف این ادویه برای مدت ۱۸ ماه به تقویت ۲۸ درصدی قوای حافظه کمک خواهد کرد.

ماهی

ماهی یکی از منابع غنی امگا ۳ است که مصرف آن به کاهش ریسک بروز اختلالات شناختی در کهنسالی کمک می‌کند. بعلاوه مصرف اسید چرب امگا ۳ و ماده معدنی کولین در بهبود عملکرد حافظه و افزایش قدرت استدلال غیرکلامی تاثیر به‌سزایی دارد. آبزیانی نظیر میگو، ماهی سالمون، کپور و ساردین از جمله منابع غنی امگا ۳ به‌شمار می‌روند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان، آهن و ترکیباتی شیمیایی موسوم به فلاونول است. مطالعات جدید نشان می‌دهند که مصرف منظم میان‌وعده‌های کاکائویی، ریسک بروز بیماری زوال عقل را به‌شدت کاهش خواهد داد. مصرف روزانه ۲۸ گرم شکلات تلخ به افزایش سرعت پردازش مغز، عملکرد حافظه و تسلط کلامی کمک شایانی می‌کند. فلاونول موجود در کاکائو، فرآیند خون‌رسانی به قسمت‌های مدیریت‌کننده حافظه در مغز را بهبود خواهد داد.

چای

چای یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌های طبیعی در کشورمان است. چای سبز، سفید و اولونگ از خواص بیش‌تری نسبت به چای سیاه برخوردار هستند. اسیدهای‌آمینه، کافئین و تانن موجود در چای به کاهش استرس، بهبود تمرکز، افزایش سطح هوشیاری و تقویت امواج مغزی آلفا کمک می‌کنند. بعلاوه کوئرستین و تانن فراوان چای اولونگ در تقویت قوه حافظه و عملکرد شناختی مغز نقش به‌سزایی دارد. لذا مصرف روزانه حداقل ۲ فنجان چای به کلیه افراد توصیه می‌شود.

کندر

کندر در واقع نوعی صمغ درختی است که مزه‌ای گس و کمی تلخ دارد. این ماده در تقویت اعصاب و قوه حافظه بسیار موثر است. به منظور افزایش میزان تاثیر مصرف کندر می‌توان آن‌را در آب خیسانده و با یک قاشق عسل به‌صورت ناشتا مصرف نمود. بعلاوه می‌توانیم یک دانه کندر به اندازه عدس را همانند آدامس داخل دهان قرار داده و بجویم.

دمنوش رزماری و اسطوخودوس

رزماری یا اکلیل کوهی به‌عنوان نماد حافظه شناخته می‌شود. این گیاه دارویی در تقویت خون‌رسانی به مغز و بهبود عملکرد دستگاه عصبی موثر است. مصرف روزانه دم‌نوش رزماری همراه با عسل به تقویت حافظه کمک می‌کند.

از سوی دیگر دم‌نوش اسطوخودوس با پاک‌سازی سلول‌های مغزی و مایع میان‌سلولی موجب تقویت عملکرد مغز می‌شود. این گیاه به‌صورت دم‌نوش، عرق و حتی چای قابل استفاده است. لذا متخصصان طب سنتی برای تقویت قوای حافظه توصیه می‌کنند تا افراد روزانه حداکثر ۳ استکان عرق اسطوخودوس را میل نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم