چگونه هر روز ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شویم؟

سحرخیزی یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است. اغلب مردم وقتی صبح زود از خواب بیدار می‌شوند؛ خسته و کسل و خواب‌آلود هستند و تصور می‌کنند بازدهی بسیار پایینی دارند و نمی‌توانند کارهای روزانه خود را انجام دهند.

اما باید بدانید موفق‌ترین و ثروتمندترین افراد دنیا ساعت ۵ صبح از خواب بیدار می‌شوند. مدیرعامل شرکت‌هایی که روزانه از محصولات‌شان استفاده می‌کنید؛ سحرخیزترین افراد دنیا هستند. منظورم مدیرعامل اپل، مایکروسافت، گوگل، توییتر، فیسبوک، آمازون و نظایر این‌ها است.

اگر سحرخیزی خوب نبود؛ قطعا بزرگان و افراد موفق دنیا ساعت ۵ صبح از خواب بیدار نمی‌شدند و ترجیح می‌دادند ساعت ۷ یا ۸ صبح روزشان را شروع کنند. یکی از دلایل موفقیت در زندگی، بیدار شدن زود و به خواب رفتن زودتر است.

سحرخیزی خوب است و باید به یک عادت روزانه در همه ما تبدیل شود. نباید هر روز برای سحرخیزی تلاش کنیم؛ بلکه باید هر روز صبح ساعت بدن‌مان سر ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شود. کاری که بزرگان دنیا عادت به انجام دادنش کردند و یکی از کلیدهای طلایی موفقیت است.

برای سحرخیزی و بیدار شدن در ساعت ۵ صبح حداقل باید ۵ کار زیر را انجام دهید:

۱- از کم شروع کنید

گفتیم که سحرخیزی باید به یک عادت در شما تبدیل شود. عادت‌ها نیاز به زمان دارند. شما نمی‌توانید یک‌هویی هر روز صبح زود از خواب بیدار شوید. بلکه باید کم‌کم بدن‌تان را عادت به سحرخیزی دهید.

مثلا، روز اول سعی کنید ساعت ۶:۳۰ دقیقه از خواب بیدار شوید. هفته بعد سعی کنیم ساعت ۶:۱۵ دقیقه بیدار باشید و همین‌طور هفته‌های بعدی سعی کنید ساعت‌های ۶، ۵:۴۵ و ۵:۳۰ از خوابی بیدار شده و کارهای روزانه خود را آغاز کنید.

اگر این ترتیب را رعایت کنید و به خودتان از همان روز نخست فشار نیاورید؛ می‌بینید که پس از یک دوره سه ماهه، عادت کردند ساعت ۵ صبح بیدار شوید.

۲- هدف و انگیزه و برنامه داشته باشید

گاهی اوقات صبح زود از خواب بیدار می‌شوید ولی نمی‌دانید چه‌کار باید بکنید. بنابراین؛ تصور می‌کنید سحرخیز کار بی‌فایده‌ای است و دیگر هیچ تلاشی برای سحرخیزی ندارید.

افرادی که ساعت ۵ صبح از خواب بیدار می‌شوند؛ برنامه و هدف و انگیزه دارند و برای هر یک دقیقه صبح زود خود برنامه‌ریزی کردند. افرادی که خلاق و کارآفرین هستند، افرادی که مدیر و صاحب کسب‌وکاری هستند؛ نویسنده‌ها و محقق‌ها، کسب‌وکارهایی که باید صبح زود آغاز شوند و ده‌ها شغل و هدف دیگر نیاز به سحرخیزی دارند.

یک هدف مهم و بزرگ برای سحرهای خود تعریف کنید و بعد شروع کنید صبح‌ها زود از خواب بیدار شده تا آن هدف را دنبال کنید. گاهی اوقات مطالعه، ورزش صبح‌گاهی و طراحی یک نرم‌افزار می‌تواند شما را زودتر از ۵ صبح از خواب بیدار کند.

۳- لذت ببرید

خوابیدن یک کار لذت‌بخش است. پس، باید کاری که صبح زود انجامش می‌دهید؛ برای شما لذت‌بخش‌تر باشد تا حاضر به بیدار شدن شوید.

مثلا اگر ورزش کردن در دامنه یک کوه را دوست دارید؛ به تمرین یوگا و پیاده‌روی علاقه دارید؛ دنبال خوردن یک صبحانه مفید و لذید و بعد سر کار رفتن هستید؛ مطالعه صبحگاهی را دوست دارید (کاری که غالب مدیران شرکت‌های فناوری دوست دارند) یا دوش می‌گیرید؛ هر کاری که برایتان لذت‌بخش را انجام دهید.

افراد موفق صبح زود این ۷ کار را انجام می‌دهند تا بیشتر لذت برده و هر روز برای سحرخیزی لحظه‌شماری کنند.

۴- زندگی را هک کنید

بسیاری از افراد دوست دارند صبح زود از خواب بیدار شوند ولی سبک زندگی آن‌ها غلط است و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. وقتی شما ساعت ۱۲ شب به رخت‌خواب می‌روید؛ قطعا نمی‌توانید ۵ صبح از خواب بیدار شوید.

اگر عادت به تماشای تلویزیون یا موبایل‌بازی در آخر شب دارید و این کارها باعث بی‌خوابی شما می‌شوند؛ پس چرا همین کارها را صبح زود انجام نمی‌دهید تا بی‌خواب شوید؟

افراد سحرخیز ابتدا موفق شدند سبک زندگی خود را تغییر دهند و طوری در شبانه‌روز زندگی کنند که بتوانند هر روز ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شوند.

همیشه برای سحرخیزی باید از شب قبل شروع کنید و مصرف کافئین را کاهش دهید؛ مطالعه کنید و اقداماتی برای خوابیدن زود و عمیق انجام دهید.

۵- بی‌خواب‌کننده را دریابید

دنبال چیزهایی بروید که شما را صبح زود بی‌خواب می‌کنند. مثلا، خوردن یک فنجان قهوه در صبج زود شاید خواب را از شما دور کند.

برخی افراد عادت دارند مستقیم از رخت‌خواب وارد حمام شده و یک دوش آب سرد می‌گیرند و بعد انگار ساعت‌ها است که بیدار هستند.

ورزش و پیاده‌روی حتی برای چند دقیقه می‌تواند خواب و کسلی را از شما دور کند. بیرون زدن از خانه و دور شدن از رخت‌خواب، مطالعه، تماشای فیلم، بازی کردن با موبایل و خوردن یک صبحانه مقوی و مفصل، کارهای دیگری هستند که افراد را بی‌خواب می‌کنند.

براساس عادت‌های خودتان باید روش‌هایی پیدا کنید که صبح زود انجام داده تا دیگر به رخت‌خواب برنگردید.

1 نظر
  1. reza می‌گوید

    مطلب خوبی بود کسی که ساعت ۱ یا سه شب با کلی دغدغه و فکر مجبوره بخوابه قطعا نمیتونه ساعت ۵ صبح بیدار بشه و به کارای روزانش برسه، تا ویندوز بدن بالا بیاد شده ۱ ظهر و کلی از کاراش عقب مونده آدم باید خواب مناسب داشته باشه تا بتونه با برنامه و پر نشاط زندگی کنه این غلطه که با بیدار موندن بیشتر از دیگران از اونها جلو بزنی، خواب کم مغز رو مختل میکنه مغز که مختل شد زندگی مختل میشه امتحان کنید خواب به موقع و به اندازه کافی رو میبینید پیشرفت چند برابر میشه

    خوشم اومد ۳۵
    دوست نداشتم ۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم