نقد و بررسی فیلم «مطرب»: ملغمه‌ای از مهاجرت، آقازاده‌ها، ممنوعیت کنسرت‌ها و شوخی‌های مبتذل

اگر تبلیغ فیلم «مطرب» را دیده باشید؛ پرویز پرستویی در آن می‌گوید شما با یک فیلم طنز متفاوت از این روزهای سینمای ایران روبرو هستید.

ولی افرادی که فیلم «مطرب» را دیده‌اند؛ اذعان می‌کنند دقیقا فرمول فیلم‌های کمدی سال‌های اخیر سینمای ایران تکرار شده است. لوکیشن‌های کشورهای خارجی، بازیگر زن خارجی در نقش‌های کمدی، ابتذال و شوخی‌های بی‌مزه جنسی، آواز و چند بازیگر مشهور ایرانی.

فیلم «مطرب» آخرین ساخته «مصطفی کیانی» است که چندی هم در توقیف بود. به گفته خود این کارگردان، سال‌ها دوست داشته فیلمی موزیکال بسازد و اکنون «مطرب» در گیشه است. از این کارگردان چند فیلم خوب مانند «بعد از ظهر سگی سگی»، «ضد گلوله»، «خط ویژه» و «عصر یخبندان» را شاهد بودیم.

داستان فیلم «مطرب» درباره خواننده‌ای است که پیش از انقلاب در کاباره‌ها می‌خوانده ولی پس از انقلاب دیگر مجال خواندن در ایران پیدا نمی‌کند تا اینکه به او پیشنهاد می‌شود در یکی از هتل‌های ترکیه روی سن برود. در ترکیه، با یک خواننده زن معروف ترکیه‌ای آشنا می‌شود و …

اشتباه نکنید؛ فیلم اصلا رویکرد واکاوی یک مشکل بزرگ اجتماعی و سیاسی را ندارد و اصلا نمی‌خواهد وارد این مقوله شود. هر کجا که باید فیلم‌نامه و روایت درباره آن صحبت کنند و ضمن بازگو کردن یک درد، برایش راه‌حل بدهند یا چرایی و چگونگی و چیستی آن را نشان بدهند؛ با اشاره‌ای و کنایه‌ای و شوخی ازش فرار کرده و به شوخی‌های مبتذل خود می‌پردازند.

متاسفانه، فیلم نه در داستان و روایت، نه در شخصیت‌پردازی و نه در ساختار موفق نیست. حتی بسیاری از شوخی‌ها و حرکات بازیگران فیلم هم تماشاچی را نمی‌خنداند و او را به واکنش وا نمی‌دارد.

فیلمی که همه‌چیز را باخته

در ظاهر دارای یک داستان و محور اصلی است ولی همانند دیگر فیلم‌های کمدی این روزهای ایران، ده‌ها روایت و شاخه فرعی در فیلم وارد می‌شوند که فقط برای شلوغ کردن داستان، لوکیشن‌ها و بازیگران بیشتر، جذاب‌تر شدن فیلم و رسیدن به آرزوهای کارگردان در کشوری بیگانه هستند.

تماشاچی از بسیاری از این شاخه‌های داستانی سر در نمی‌آورد و چرایی و چگونگی آن‌ها را درنمی‌یابد و بعد هم مشخص نمی‌شود که چرا وارد داستان شده و چگونه به فراموشی سپرده می‌شوند. معلوم نیست فیلم دقیقا درباره مهاجرت، آقازاده‌ها، تعطیلی کنسرت‌ها در داخل ایران یا موضوع‌های دیگری است.

خیلی عجیب است در این فیلم شاهد بازیگرانی مانند پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، محسن کیانی و حتی خواننده زن ترکیه‌ای به نام «عایشه گل جوشکن» هستیم.

کارکردان فیلم «مطرب» سعی کردن این خواننده زن را به فارسی صحبت کردن عادت دهد و در فیلم می‌بینیم فارسی کلمات را ادا می‌کند ولی بسیار سخت که رضایت‌بخش نیست؛ بماند که اصلا باید بپرسیم چرا یک خواننده زن ترکیه‌ای باید فارسی صحبت کند.

هر فردی که «مطرب» را دیده باشد و کمی انصاف به خرج دهد؛ اعتراف می‌کند بازیگران فیلم خیلی بد بازی می‌کنند و اصلا در حد و اندازه نام خود ظاهر نشدند. شما اصلا از پرویز پرستویی، الناز شاکردوست و دیگران انتظار ندارید تا این حد تنزل کرده باشند. همین دو ماه پیش الناز شاکردوست بهترین فیلم و بازی سینمایی خود را روی پرده‌های سینما برد و حسابی فروخت. «شبی که ماه کامل شد» یک شاهکار الناز شاکردوست بود که اصلا قابل مقایسه با «مطرب» نیست.

چون «مطرب« فرمول فروش در سینمای بیمار کنونی را دارد؛ در هفته اول اکران فروش خوبی داشته و انتظار هم می‌رود بیشتر بفروشد ولی سطح کیفی این فیلم حتی از برخی کمدی‌های امسال هم پایین‌تر است و به شدت بیننده را ناامید می‌کند.

7 نظرات
  1. حاج حسن می‌گوید

    منتقدی که جیره خور یه گروه خاصه، نقد منصفانه ای نخواهد داشت. کارت رو خوب انجام دادی منتقد!

    خوشم اومد ۱۰
    دوست نداشتم ۷
  2. الهام صفی زاده می‌گوید

    تو این شرایط اقتصادی خنده به لب مردم آوردن یه هنره شما بهترشو بلدید بسم الله این گویو این میدان. نقد بکنید ولی شعار ندید عیب نذارید این فیلمم برای سینمای ایران با این همه محدودیت انتظار نمیرفت. دستشون درد نکنه دلمون شاد شد

    خوشم اومد ۱۴
    دوست نداشتم ۴
  3. علیرضا می‌گوید

    متاسفم بخاطر نقد یکجانبه گرایانه شنا جسارتا شما اصلا بلد نیستید نقد کنید فیلم بسیار زیبا با بازی و سکانس های جذاب همراه با صحنه هایی که تماشاگر را میخنداند چگونه یک فیلم سردرگم و بی محتوی معرفی میشود!!!!واقعا متاسفم

    خوشم اومد ۱۴
    دوست نداشتم ۷
  4. jahangir می‌گوید

    واضح است نویسنده این مطلب، حتی یک بار هم این فیلم را با دقت و واکاوی به تماشا ننشسته است
    من بعد از دو بار تماشای این فیلم،بار سوم با چشمانی اشک آلود از سینما خارج شدم و دیگر مخاطبان نیز بشرح ایضا
    در عین اینکه ژانر فیلم کمدی است ولی برخلاف اکثر کمدی های دیگر(مانند هزارپا و تگزاس و …) تمامی سکانس های این فیلم مملو از مفهوم بود و دردی بزرگ در جامعه را روی پرده به نمایش میگذاشت.

    خوشم اومد ۱۲
    دوست نداشتم ۴
  5. مطرب می‌گوید

    فقط تو خوبی!!!

    خوشم اومد ۱۱
    دوست نداشتم ۵
  6. Mohamadreza می‌گوید

    به نظرم کاملا نقد غیر منصفانه بود. کاملا شمشیر رو ار رو بسته بودید نگم بهترین فیلمی که دیده بودم ولی قطعا یکی از بهترین ها بود واقعا خیلی از درد های واقعی جامعه ی ما رو در قالب شوخی و طنز بیان میکرد . به نظر من اگر فیلم بدی بود تو این شرایط بسیار بد و فاجعه اقتصادی این همه فروش نمیکرد و واقعا مردم راضی از سینما بیرون میرفتن

    خوشم اومد ۲۰
    دوست نداشتم ۵
  7. آرمین می‌گوید

    فیلم رو با خاک یکسان کردید

    خوشم اومد ۱۶
    دوست نداشتم ۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم