۷ ترفند بسیار ساده برای عکاسی بهتر با اسمارت‌فون‌ها

دوربین گوشی‌های تلفن همراه در این سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشتند و همانند یک دوربین حرفه‌ای عکاسی هستند.

شما اکنون می‌توانید با گوشی خود عکس‌هایی بگیرید که شاید روزی باید با دوربین‌های DSLR حرفه‌ای و گران‌قیمت یا با خرید لنزهایی آن‌چنانی چنین عکسی ثبت می‌کردید.

دوربین گوشی‌های جدید چندین لنز دارند که هریک برای گرفتن نوعی عکس است. انواع تنظیمات در اختیار شما است تا بتوانید عکسی مطابق سلیقه‌تان بگیرید. می‌توانید از زوم دیجیتال و اپتیکال استفاده کنید؛ عکس‌هایی پانوراما بگیرید و زاویه دید گسترده‌ای در عکس‌ها داشته باشید.

عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های اسمارت‌فون‌های امروزی به قدر با کیفیت هستند که چاپ آن‌ها به آسانی امکان‌پذیر است و شما می‌توانید همانند یک عکاس حرفه‌ای از سوژه‌های خود تصویربرداری کنید.

اما برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای باید آموزش ببینیم یا نکات خاصی را رعایت کنیم؟ طبیعی است هرچقدر به تنظیمات دوربین گوشی خود بیشتر مسلط شوید و ترفندهای عکاسی را یاد بگیرید؛ عکس‌های پخته‌تری خواهید گرفت ولی گاهی اوقات با رعایت چند نکته بسیار ساده هم می‌توانید عکس‌های بهتری ثبت کنید:

۱- از اپلیکیشن‌های دوربین دیگر هم استفاده کنید

غالب اسمارت‌فون‌ها از یک اپلیکیشن دوربین خوب سود می‌برند ولی شما خودتان را محدود به آن نکنید و سراغ ارتقای اپ دوربین گوشی خود بروید. ده‌ها اپلیکیشن دوربین رایگان در فروشگاه‌های نرم‌افزاری هست که قابلیت‌های ویژه‌ای به شما می‌دهند و تصاویر بهتر، واضح‌تر و بی‌نقص‌تری می‌گیرند. در برخی از این اپ‌ها می‌توانید با چند لمس، تاری عکس را رفع کنید یا ویرایش‌های حرفه‌ای و پیشرفته‌ای روی عکس انجام دهید.

۲- لنز دوربین اسمارت‌فون را پاک کنید

برخی از کاربران برای ماه‌های متوالی لنز دوربین گوشی خود را پاک نمی‌کنند. اسمارت‌فون‌های امروزی چند لنزه هستند و از دوربین‌های بسیار حساسی سود می‌برند. بهتر است قبل از هر عکاسی، لنزهای دوربین گوشی خود را خوب تمیز و پاک کنید. وجود اثر انگشت، لکه‌های دست و برخی ذرات غبار و کثیفی روی کیفیت عکس تاثیرگذار است.

۳- با شبکه خطوط عکاسی کنید

برای تنظیم دقیق سوژه در قاب یک عکس به شبکه خطوط نیاز دارید. شبکه خطوط همان خط‌هایی هستند که هنگام عکاسی با گوشی روی صفحه افتاده و قاب عکس را به ۹ قسمت مساوی تقسیم می‌کنند.

۴- افقی عکس بگیرید

عکاسان حرفه‌ای همیشه سراغ عکس‌های افقی یا لنداسکیپ می‌روند. وقتی می‌خواهید با گوشی خود عکاسی کنید؛ بهتر است گوشی را در حالت افقی بگیرید تا هم زاویه دید بیشتری داشته باشید و هم عکس نهایی در کامپیوتر و صفحه‌نمایش‌های بزرگ خوب بیفتد. برای عکاسی از طبیعت و سوژه‌های بزرگ حتما نیاز به عکاسی افقی دارید.

۵- با بالاترین رزولوشن عکاسی کنید

دوربین گوشی‌های امروزی واقعا رزولوشن‌های حیرت‌انگیزی دارند. گوشی‌های رده بالایی مانند گلکسی اس ۱۰، آیفون X و بالاتر، هواوی میت ۳۰، هواوی پی ۳۰، گوگل پیکسل ۴ و نظایر این‌ها حتی به شما اجازه می‌دهند در فرمت‌های ۴K عکاسی کنید. در تنظیمات گوشی، حتما بالاترین کیفیت عکس را انتخاب کنید. رزولوشن دوربین‌های پشتی هم بهتر از دوربین‌های سلفی است. اگر قصد دارید عکسی با کیفیت بالایی ثبت شود؛ بهتر است با دوربین پشتی گوشی عکاسی کنید.

۶- به جای زوم، به سوژه نزدیک‌تر شوید

اگرچه باز هم باید گفت دوربین اسمارت‌فون‌های امروزی از زوم اپتیکال بالایی برخوردار بود و شما به راحتی می‌توانید از فاصله‌های دوری عکاسی کنید ولی به طول کلی دوربین گوشی‌ها به خاطر محدودیت‌های لنزی که دارند؛ برای عکاس با زوم مناسب نبوده و بهتر است شما به سوژه نزدیک‌تر شوید. هرچه به سوژه نزدیک‌تر باشید؛ کیفیت عکس بالاتر بوده و پس‌زمینه بهتری خواهید داشت.

۷- در نور طبیعی عکس بگیرید

دوربین گوشی‌ها فلاشر دارند و حتی دوربین گوشی‌های تازه‌وار به قابلیت‌های عکاسی در شب و نور کم مجهز شدند ولی احتمالا تجربه کردید که بهترین عکس‌ها با دوربین در روز و نور طبیعی گرفته می‌شوند. سعی کنید عکاسی خود را در زیر نور آفتاب یا مکان‌های روشن انجام دهید. عکاسی در نور طبیعی باعث می‌شود رنگ‌ها واقعی‌تر باشند و نورهای مصنوعی لامپ‌های سفید و زرد باعث خرابی عکس نشوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم