چرا نباید پرتغال و نارنگی رنگ شده بخوریم؟

اگر اهل خرید میوه باشید؛ شاید تعجب کنید که هنوز در ماه دوم فصل پائیز هستیم ولی انواع پرتغال و نارنگی زرد و نارنجی درشت به شما چشمک می‌زنند. همین‌طور، سیب، لیمو شیرین، خرمالو و دیگر مرکبات زمستانی در میوه‌فروشی‌ها عرضه شدند.

هنوز مهرماه تمام نشده؛ این میوه‌ها به بازار سرازیر شدند در حالی‌که همه می‌دانیم باید منتظر پرتغال، نارنگی و دیگر مرکبات میوه‌ای زمستانی رسیده در آذرماه و دی‌ ماه باشیم. اگر این میوه‌ها را خریداری کرده باشید؛ وقتی باز می‌کنید؛ کاملا سبز و نارس بوده؛ زیاد آب‌دار نیستند و مزه ترشی دارند.

سال‌ها است که موضوع میوه‌های رنگ شده؛ به‌خصوص پرتغال و نارنگی ورد زبان‌ها است و پزشکان تغذیه دایما درباره عوارض و خطرات آن‌ها تذکر می‌دهند. در واقع، سودجویان بازار برای فروش میوه‌های سبز و نارس و عرضه زودتر آن‌ها به بازار برای گرفتن بازار؛ اقدام به رنگ کردن آن‌ها می‌کنند.

به طور خاص، درباره پرتغال‌ها و نارنگی‌ها این موضوع صادق است و از افشانه‌ها و رنگ‌دهنده‌ها استفاده می‌شود تا رنگ زرد و نارنجی این میوه‌ها بیشتر نمایان شده و هوس به دل خریدار بیندازد. حتی در فصل زمستان که این میوه‌ها به طور طبیعی رسیده و زرد رنگ هستند نیز برخی کلاهبرداران اقدام به رنگ کردن‌شان می‌کنند تا جلوه بهتری داشته باشند.

بدون شک در رنگ افزوده شده به این میوه‌ها، مواد شیمیایی و اسیدی وجود دارد که سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد. برخی پزشکان می‌گویند با خوردن پرتغال و نارنگی رنگ شده در واقع دارید سرطان می‌خورید.

پرتغال سبز مفیدتر است

در حقیقت این میوه‌های کال با گاز اتیلن ظرف چند ساعت به شکل و شمایل میوه رسیده در می‌آیند و به این عمل، رنگ‌آوری گفته می‌شود. در برخی جاها هم در مراکز سورتینگ اقدام به رنگ‌آمیزی میوه کرده یا با حرارت دادن به میوه سعی می‌کنند زودتر رسیده شود تا به بازار عرضه کنند.

دکتر زهرا حصاری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ارتباط با تغییر ظاهر میوه های کال، می‌گوید: «گاز اتیلن (C۲H۴) ترکیبی از گازی آلی است که ساده‌ترین ساختار شیمیایی آلکن را دارند (آلکن‌ها حاوی پیوند دوگانه کربن-کربن هستند). گاز اتیلن تجاری‌ترین ترکیب آلی است که در جهان تولید و در بسیاری از کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. اتیلن همچنین گاز هورمون گیاهی است.»

به همین دلیل، شدیدا به مردم توصیه می‌شود در فصل‌های نخست پائیز گول میوه‌های رسیده و خوش رنگ را نخورده و سعی کنند میوه‌هایی نظیر پرتغال، نارنگی، لیموشیرین و … را همان سبز و به شکل طبیعی خودش خریداری کرده که قطعا هم از نظر سلامتی برای انسان بهتر است و هم دارای ویتامین‌های لازم برای بدن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم