نقد و بررسی فیلم «چشم و گوش بسته»: یک کمدی معمولی و شریف

فیلم «چشم و گوش بسته» برخلاف فیلم‌های کمدی رایچ این روزهای سینمای ایران مانند «مطرب» و «مسخره‌باز»، یک کمدی خنده‌دار و شریف بدون شوخی‌های مبتذل و جنسی است.

فیلم به طور کامل در ایران پر شده است و باز هم به تقلید کمدی‌های دیگر به دنبال لوکیشن‌های جذاب اروپایی و ترکیه‌ای یا زنان بی‌حجاب و مانکن نرفته است. یک قصه و ایده خوب برای روایت و شاید یک اقتباس و برگردان شده به ایرانی که در حد معمولی است و عاری از عیب هم نیست.

فیلم را «فرزاد موتمن» ساخته است. از این کارگردان تحصیل‌کرده در امریکا چندین فیلم خوب دیگر مانند «شب‌های روشن» دیدیم که اقتباسی آزاد از داستان معروف «شب‌های روشن» داستایوفسکی بود. ظاهرا این کارگردان به ساخت فیلم‌های اقتباسی و ادای دین به فیلم‌های معروف هالیوودی علاقه زیادی دارد.

چون به نظر می‌رسد فیلم «چشم و گوش بسته» نیز یک رونوشت از فیلم «شر نبین، شر نشو» باشد که در سال ۱۹۸۹ با بازی جین وایلدر و ریچارد پریور ساخته شد. البته، «موتمن» به خوبی توانسته این فیلم را با فضای داخلی ایران مطابق دهد و یک نسخه بومی از آن بسازد که نه زیاد شور باشد نه زیاد شیرین!

فیلم «چشم و گوش بسته» در ژانر کمدی است. همان ژانری که این روزها در سینمای ایران حسابی طرفدار دارد و هر فیلمی می‌تواند پرفروش شود. بازیگرانی مانند امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، مسعود کرامتی، لیندا کیانی، محمدرضا صولتی و مانی حقیقی در آن بازی می‌کنند و البته حضوری از پوریا پورسرخ نیز می‌بینیم.

تضادهای نابینا و ناشنوا

داستان فیلم این‌گونه است که یک زن تبهکار اقدام به قتل یک مرد می‌کند. دو غریبه که یکی نابینا و دیگری ناشنوا است در صحنه قتل به طور تصادفی پیدایشان می‌شود و به همین دلیل در فهرست مظنونان قرار می‌گیرند.

طنز تلخ فیلم در همین‌جا است. دو نفری بازداشت می‌شوند که یکی صحنه قتل را اصلا ندیده است چون نابینا است و دیگری صحنه قتل را دیده ولی نمی‌تواند بازگو کند چون ناشنوا است. این دو غریبه با بازی امین حیایی و بهرام افشاری فقط ۲۴ ساعت وقت دارند بی‌گناهی خود را ثابت کنند.

شوخی‌های فیلم خنده‌دار هستند و متعادل، هر تماشاچی را می‌خندانند و حتما با دلی شاد از سینما بیرون خواهد زد. تضاد آدم‌ها در موقعیت‌های گوناگون برای مردم جذاب است و برخی صحنه‌ها به خوبی پرورش پیدا کردند.

همین که بدانید یک زوج کمدی به نام امین حیایی و بهرام افشاری در فیلم حضور دارند؛ مطمئن می‌شوید که شبی پر خنده را پیش‌رو دارید.

فیلمی خنده‌دار برای همه اعضای خانواده

البته، شخصیت‌پردازی خوبی صورت نگرفته و برخی شخصیت‌ها در کل فیلم روشن و واضح نیستند. شاید بهتر بود کمی از گسترش فیلم کمدی به یک فیلم جناحی و گانگستری کم می‌شد و بیشتر روی طنز آن تمرکز می‌کرد.

برخی صحنه‌ها هم چندین بار تکرار می‌شوند که دیگر برای بیننده لوس خواهند شد. مانند صحنه‌های افتادن فرد نابینا که شاید برای بار نخست جالب و خنده‌دار باشد ولی برای دفعات بعد دیگر خنده‌دار نیست.

در ابتدای این نقد گفتیم که چه خوب فیلم «چشم و گوش بسته» سراغ شوخی‌های جنسی نرفته است و از تیکه‌های مبتذل در آن خبری نیست. با خیال راحت می‌توانید با همه اعضای خانواده این فیلم کمدی را مشاهده کنید و هیچ نگرانی بابت یک صحنه و دیالوگ نداشته باشید.

در مجموع، فیلم «چشم و گوش بسته» یک کمدی متوسط و خنده‌دار است ولی سعی کرده به ارزش‌های بومی کشور پایبند باشد و فیلمی شریف و با آبرو نشان بدهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم