آیا با افزایش قیمت بنزین و رفتن دلار به کانال ۱۲ هزار تومان؛ وقتش رسیده روی دلار سرمایه‌گذاری کنیم؟

در حالی‌که آخرین روز پیش از اعلام سهمیه‌بندی بنزین، قیمت دلار نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود؛ فورا پس از افزایش قیمت بنزین شروع به افزایش قیمت کرد به طوری‌که امروز دوشنبه ۲۷ آبان ماه در برخی صرافی‌ها ۱۲ هزار تومان معامله می‌شود.

خیلی سخت نیست که پیش‌بینی کنیم دلار تا آخر هفته وارد کانال ۱۲ هزار تومان می‌شود در صورتی که تصور می‌شد وارد کانال ۱۰ هزار تومان شود. در واقع، در چند روز گذشته پس از دوره‌ای حدودا ۱۰۰ روزه شاهد نزدیک شدن قیمت دلار به ۱۲ هزار تومان هستیم.

همزمان دو اتفاق در حال رخ دادن است. دلالان ارزی سریعا شروع به موج‌سواری روی افزایش قیمت بنزین کردند و در سایت‌های مختلف، کانال‌های تلگرامی و با ارسال پیامک به دیگران می‌خواهند نشان بدهند قیمت دلار در حال افزایش است و به‌زودی گران می‌شود.

rdlj nghv

از سوی دیگر، با رشد واقعی ولی هرچند اندک قیمت دلار و آشفتگی ذهنی و روانی که از سوی طرح اصلاح قیمت حامل‌های انرژی صورت گرفته و البته آشوب‌ها و اعتراض‌های روزهای اخیر، برخی از مردم به فکر افتادند سریعا پول‌های نقد و سرگردان خود را به دلار تبدیل کنند.

آیا در این بازه زمانی، سرمایه‌گذاری روی بازار ارز و دلار منطقی است و می‌تواند سودده باشد؟ چه رابطه‌ای میان افزایش قیمت بنزین با افزایش قیمت دلار هست و آیا این دو می‌توانند روی یکدیگر اثرگذار باشند؟

رابطه دلار و بنزین

اصغر سیفی رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان می‌گوید: «افزایش نرخ دلار می ‌تواند نرخ بنزین را بالا ببرد اما رابطه معکوس وجود ندارد، بهای دلار تابع نرخ بنزین نیست.»

معنای کلام بالا، ریسک‌پذیری زیاد بازار ارز در روزهای آینده است و اینکه این افزایش قیمت دلار می‌تواند مقطعی باشد و دوباره فروکش کند.

قیمت دلار خرید دلار

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز چنین نظری دارد و بارها در روزهای اخیر چه با یادداشت‌هایی و چه با گفت‌وگوها و سرک کشیدن به بازار ارز و دلار، به مردم هشدار داده است فریب دلالان و سودجویان را نخورند چون هنوز ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز بالا است.

همتی می‌گوید بانک مرکزی با رصد دایمی بازار و و مقابله با تحرکات ارزی، هرگونه تلاش برای سفته‌بازی را خنثی کرده و همزمان اجازه می‌دهد روند عادی عرضه و تقاضای ارز، نرخ آن را تعیین کند. همتی می‌گوید مجموعه ذخایر بانک مرکزی از محل خرید ارز صادرات غیرنفتی و بازار ارز، این اجازه را به آن‌ها داده تا بتوانند هنوز بازار را کنترل کنند.

افزایش قیمت بنزین روی دلار بی‌تاثیر است

کارشناسان بازار و صاحب‌نظران همگی روی این نظریه تاکید دارند که نباید افزایش قیمت بنزین روی بازار ارز تاثیرگذرا باشد؛ مگر اینکه پارامترهای غیرمستقیمی را در بازار تکان دهند و آن‌ها عاملی برای فشار به دلار شوند.

مردم بهتر است فعلا وارد بازار ارز نشوند و شتاب‌زده روی دلار سرمایه‌گذاری نکنند تا در آینده وضعیت بازارهای موازی و همین‌طور اثرات ملموس افزایش قیمت بنزین روی بازارهای مختلف هویدا شود.

شیب تند افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر می‌تواند سرابی برای مردم و سودی بزرگ برای دلالان باشد. ما در سایت قندان، به طور مرتب و هفتگی وضعیت بازار ارز و دلار را رصد و پیش‌بینی‌های مختلف کارشناسان از این بازار و آینده را گزارش می‌کنیم. با دنبال کردن این مطلب، شما هم می‌توانید این پیش‌بینی‌ها را خوانده و بعد تصمیم‌گیری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم