بار زیاد و نامرتب در صندوق عقب باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود

با شروع دوباره طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، همه راننده‌ها دنبال راه‌کارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودروی خود هستند.

شاید دنبال فیلترهای بنزینی برویم که باعث کاهش مصرف بنزین توسط موتور می‌شوند. شاید هم با مراجعه به تعمیرگاه و سرویس موتور یا قطعات دیگر در پی اصلاح عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت هرچند ناچیز باشیم.

اما نکات ساده‌ای هست که عمدتا بدان توجهی نداریم ولی در کاهش مصرف سوخت خودرو موثر هستند. مثلا، تنظیم باد مناسب خودرو باعث می‌شود موتور بنزین کمتری بسوزاند.

یکی از این نکات مهم و ساده روزانه، توجه به صندوق عقب خودرو است. بسیاری از راننده‌ها هیچ توجهی به صندوق عقب خودروی خود ندارند و برای مدت‌ها، بارهای اضافی و بی‌نیازی در صندوق به طور نامرتب افتاده است.

در تحقیقاتی که حدود دو سال پیش در کشور انگلیس انجام شد؛ از هر ۵ راننده دو نفر آن‌ها اصلا به صندوق عقب ماشین خود اهمیت نمی‌دهند در حالی‌که می‌تواند روی مصرف سوخت خودرو بسیار موثر باشد.

لزوم توجه بیشتر به صندوق عقب

در این تحقیق مشخص شده است وزن اضافه‌ صندوق عقب بر مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد؛ در واقع به ازای هر ۵۰ کیلوگرم، دو درصد مصرف سوخت افزایش می‌یابد. همچنین، مشخص شده است اگر وسایل صندوق عقب نامرتب و شلخته چیده شده باشند؛ باز هم مصرف سوخت ماشین افزایش پیدا خواهد کرد.

صندوق عقب خودرو یکی از بخش‌های مفید و کاربردی در زندگی روزمره است ولی برخی از راننده‌ها آن را به طور نادرستی استفاده کرده و به یک انبار اجناس غیرضروری، خرت و پرت‌هایی که باید همیشه همراه‌شان باشد یا تصور می‌کنند باید در یک خودرو باشد؛ محل نگهداری لاستیک یدکی تبدیل می‌کنند.

این روزها که بنزین سهمیه‌ای لیتری ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد لیتری ۳۰۰۰ تومان شده است و مصرف بالای سوخت می‌تواند هزینه بسیار کلانی روی دست راننده‌ها و خانواده‌ها بگذارد؛ توجه بیشتر به سبکی خودرو و مرتب‌سازی صندوق عقب در کنار بیرون آوردن اجناس غیر ضروری بسیار اهمیت خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم