چگونه زنان شاغل همیشه خانه‌ای تمیز داشته باشند؟

همین ابتدای مطلب بگویم که همیشه تمیز کردن و تمیز نگه داشتن خانه کار زنان نیست و مردان هم باید مشارکت داشته باشند. حتی باید کودکان و فرزندان یک خانواده نیز بخشی از پروسه تمیزکاری خانه باشند وگرنه اگر شما روزی چند ساعت هم مشغول تمیزکاری باشید؛ باز هم خانه‌ای مرتب و نظیف نخواهید داشت.

تمیز نگه داشتن خانه برای زنان شاغل و زنانی که به هر دلیلی روزها بیرون از خانه هستند؛ یک چالش بزرگ است. البته، برای برخی از زنان چالش شیرینی هم هست چون پس از ۸ ساعت کار سخت و طاقت‌فرسا در بیرون از خانه، یک مشغله ذهنی خوب دارند تا کمی استراحت فکری کرده و به کاری برگردند که دوست دارند.

اما وقتی شما ۱۰ ساعت و شاید بیشتر بیرون از خانه هستید؛ واقعا وقت کمی برای رسیدگی به امور روزانه خانه خواهید داشت. حالا، اگر بخواهید آشپزی کنید؛ فیلم مورد علاقه خود را ببینید؛ به درس و مشق مدرسه کودک‌تان برسید و البته امورات همسر را دنبال کنید؛ تمیزکاری خانه تقریبا یک ماموریت غیرممکن می‌شود.

تمیزکاری در آخر هفته ممنوع!

بیشتر زنان شاغل سعی می‌کنند تمیزکاری خانه را به آخر هفته موکول کنند. چشم خود را روی نامرتبی و شلغته بودن خانه در طول هفته می‌بندند و آخر هفته به جای استراحت، از صبح تا شب مشغول کار در خانه هستند.

این روش اصلا خوب نیست و معایب زیادی دارد. نخست، شما ۵ الی ۶ روز خانه‌ای نامرتب دارید و بعد دوباره یکی دو روز خانه شما تمیز است. مشکل دوم، خستگی شما برای شروع یک هفته کاری است. زنان شاغل باید از آخر هفته خود برای بودن با همسر و فرزندان، سر زدن به پدر و مادر و دیگر اعضای فامیل، استراحت روحی و جسمی و کارهای مهم دیگر استفاده کنند.

تجربه نشان داده تمیزکاری آخر هفته باعث آشفتگی روحی می‌شود و پس از مدتی احساس می‌کنید یک ماشین شده‌اید که تمام هفته از صبح تا شب کار می‌کنید. افسردگی، نارضایتی از وضع موجود، استرس و درگیری‌های ذهنی برای کمی استراحت بیشتر یا کار بیشتر محتمل‌ترین چیزهایی هستند که در انتظار یک زن در این شرایط خواهند بود.

برنامه هفتگی

رویکرد و راه‌کار بهتر، تمیزکاری و تمیز نگه داشتن خانه طی یک برنامه هفتگی و روزانه است. تمیز نگه داشتن خانه یک پروسه همیشه در جریان و دایمی است که نباید توسط هیچ‌یک از اعضای خانه تعطیل شود.

بهتر است کارهای خانه را به دو دسته هفتگی و روزانه تقسیم کنید. مثلا، شستن لباس‌ها، جارو کردن خانه، تمیز کردن کف و شست‌وشوی سرویس بهداشتی‌ها جزو کارهایی است که باید در برنامه هفتگی گنجانده شود. برنامه‌ریزی کنید روزی یکی از این کارها را انجام دهید:

یک‌شنبه: جاور کردن خانه

دوشنبه: تمیز کردن کف

سه‌شنبه: سرویس‌های بهداشتی

چهارشنبه: شستن لباس‌ها

پنج‌شنبه: اتو کردن لباس‌های هفته

می‌توانید یکی دو روز هفته که احتمالا کار بیرون سنگین‌تری دارید یا دیرتر به خانه می‌رسید؛ کار تمیزکاری در نظر نگیرید. مسلما اولویت کارها و چینش برنامه هفتگی با خودتان است و می‌توانید آن را براساس نیازها و مسایل دیگر تغییر دهید.

حتما دیگر اعضای خانه را هم در این برنامه هفتگی در نظر گرفته و برایشان وظایفی تعریف کنید. این‌طوری، در آخر هفته خانه‌ای تا حدودی تمیز و مرتب خواهید داشت و احتمالا فقط باید یکی دو ساعت مشغول نظافت منزل باشید.

برنامه روزانه

گفتیم تمیز نگه داشتن خانه یک برنامه همیشه در جریان و دایمی است که نباید توسط هیچ‌یک از اعضای خانه تعطیل شود.

سعی کنید همیشه وقتی از بیرون وارد خانه می‌شوید؛ کفش‌ها در جاکفشی قرار بگیرند؛ کیف‌ها و کوله‌ها در جای خودشان باشند و لباس‌های بیرون اگر کثیف هستند وارد سطل لباس‌های کثیف و اگر تمیز هستند و فردا باید دوباره پوشیده شوند؛ در کمد و رخت‌آویز قرار گیرند.

از قانون «۲ دقیقه» استفاده کنید و کارهای تمیزکاری که زیر ۲ دقیقه هستند را زودتر و همان لحظه انجام دهید. ظرفی که نشسته است؛ لیوانی که کثیف شده است؛ لکه‌ای که روی میز اوپن آشپزخانه افتاده است و خالی کردن سطل‌های زبانه را می‌توانید با همین قانون ۲ دقیقه انجام دهید.

ترفندهای دیگری هم برای کارهای روزانه هست. ظرف‌های کثیف را شب در ماشین ظرف‌شویی چیده و صبح پیش از رفتن به سر کار، ماشین را روشن کنید. بعدازظهر در بازگشت از سرکار می‌توانید ظرف‌های شسته را در کابینت‌ها بچینید.

برای لباس‌های کثیف هم این قاعده را استفاده کنید. لباس‌های کثیف را صبح زود در ماشین لباسشویی انداخته و آن را روشن کنید. بعدازظهر یا شب سراغ پهن کردن لباس‌ها بروید.

اجازه ندهید ظرف‌های کثیف، لباس‌های کثیف، لباس‌های تا نشده یا لکه‌های زیاد روی اجاق گاز و روشویی‌ها روی هم تلمبار شوند تا یک روز کامل از شما برای جمع و جور کردن‌شان بگیرند.

روزانه در خانه کارهای کوچکی برای تمیز نگه داشتن خانه انجام دهید. این کارها وقت زیادی از شما نمی‌گیرند و فشار زیادی هم به شما وارد نخواهند کرد. در عوض، می‌توانید از تعطیلی آخر هفته برای بیشتر بودن با همسر یا استراحت و خواندن یک کتاب، دیدن یک فیلم و سرگرمی‌های دیگر استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم