در مصرف داروها از این ۷ اشتباه مهلک پرهیز کنید

مصرف دارو همیشه در جامعه ایرانی بالا بوده است و بسیاری از مردم خودسرانه مشغول خوردن قرص و شربت هستند.

در سال‌های اخیر و با افزایش هزینه‌های درمان، ویزیت پزشک و گرفتن نسخه‌های دارویی، متاسفانه مصرف خودسرانه یا بدون نسخه داروها افزایش یافته است. مردم بدون اطلاع درست از عوارض هر قرص، شربت و سایر داروها، اقدام به مصرف اشتباه آن‌ها می‌کنند که در نتیجه عوارض بیشتری گریبان‌گیرشان می‌شود.

مسکل دیگر این است که مردم در مصرف داروهای نسخه شده توسط پزشک نیز برخی عادت‌های اشتباه را ترک نکرده و حتی به توصیه پزشک عمل نمی‌کنند.

ضمن اینکه باید داروها را با دستور و زیر نظر او مصرف کنیم؛ باید با آگاهی از عوارض داروها و نحوه مصرف آن‌ها، هرچه بیشتر از اشتباهات دارویی دوری کنیم. نشریه «تایمز آو ایندیا» به ۷ اشتباه مهم مصرف دارو اشاره کرده است:

تداخل دارویی

بزرگ‌ترین اشتباه دارویی مربوط به تداخل دارویی است. اینکه دو داروی متضاد را با هم بخورید تا اثرات یکدیگر را خنثی کرده یا عوارض جانبی دیگری برایتان درست کنند.

مصرف دارو بدون دانش کافی

اصلا دارویی را بدون آگاهی از موارد مصرف، عوارض و اثرات آن مصرف نکنید. باید چگونگی مصرف یک دارو را بدانید و به خوبی با شرایط مصرف آن آشنایی داشته باشید. برای همین توصیه می‌شود بهتر است داروها با دستور پزشک مصرف شوند.

مصرف دوز بالای دارو

برخی تصور می‌کنند مصرف بیشتر یک دارو به بهبود زودتر منجر می‌شود. مصرف دوز بالای برخی از داروها ممکن است به قیمت مرگ شما تمام شود. عوارض کبدی، احساس منگی، گیجی، درد قفسه سینه، استفراغ و اسهال از مشلاک احتمالی مصرف با دوز بالای دارو است.

مصرف نامنظم دارو

این اشتباه هم در میان ایرانی‌ها بسیار شایع است. قرص صبح را خورده ولی قرص ظهر را فراموش می‌کنیم یا چون سرکار هستیم و به قرص دسترسی نداریم؛ مصرف نکرده و بعد دوباره قرص شب را می‌خوریم. مصرف نامنظم داروها علاوه بر اینکه اثرات مفید و اصلی خودش را از دست می‌دهد؛ ممکن است سلامتی شما را هم به خطر بیندازد.

ترکیب دارو با مواد غذایی

تداخل داروها با مواد غذایی در معده باعث می‌شود روند جذب آن‌ها مختل شود یا اثرات بدی برای بدن بیمار به همراه داشته باشند. برخی داروها را باید ناشتا خورد؛ برخی دیگر را بعد از غذا و برخی‌ها پیش از خواب و با فاصله از آن. نادیده گرفتن این جزئیات می‌تواند مضرات زیادی برای شما داشته باشد.

مصرف خودسرانه دارو

گفتیم که تشخیص بیماری و بعد خودتجویزی دارو می‌تواند عواقب بسیار بدی برای شما داشته باشد. بسیاری از بیماری‌ها علایم مشابهی دارند ولی مردم عادی نمی‌دانند. مثلا، چندین نوع آنفلونزا داریم در حالی‌که داروهای هریک کاملا متفاوت است. تنها پزشکان متخصص می‌توانند این بیماری‌های مشابه را تشخیص داده و داروی درست تجویز کنند.

مصرف دارو به پیشنهاد دیگران

اگر همسایه یا دوست شما قبلا به بیماری مشابه شما مبتلا شده است؛ به این معنی نیست که باید همان داروها و نسخه پزشک را مصرف کنید به این بهانه که دیگر پولی برای ویزیت پزشک ندهید. اگر دو نفر به بیماری فشار خون مبتلا هستند؛ لزوما نباید یک داروی فشار خون مشابه مصرف کنند. اصلا به پیشنهاد دارویی دیگران اهمیت ندهید و دنبال درمان درست و مصرف دارو زیر نظر پزشک باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم