تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین می‌تواند تولد نوزادان نارس را تشدید نماید

اکنون تقریبا همگی می‌دانیم که زایمان زودرس، مشکلات پزشکی متعددی را برای مادران و نوزادان رقم خواهد زد. نوزادان نارس معمولا در سنین بالاتر با برخی مشکلات شناختی مواجه می‌شوند. محققان اخیرا دریافته‌اند که افزایش شدید دما موجب تشدید زایمان زودرس در مادران باردار خواهد شد. به‌طور متوسط سالیانه ۲۵ هزار نوزاد آمریکایی به‌دلیل گرمای هوا کمی پیش از موعد مقرر متولد می‌شوند.

تغییرات اقلیمی در سایر نقاط جهان نیز پیامد مشابهی را به‌دنبال دارد. محققان معتقدند که با توجه به افزایش متوسط دمای زمین و تعداد روزهای گرم سال، انجام مطالعات بیش‌تر به منظور ارزیابی میزان تاثیر تغییرات اقلیمی بر سلامت نوزادان امری الزامی است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که افزایش دما در یک روز موجب تشدید زایمان زودرس در همان روز و فردای آن روز می‌شود. بدین‌ترتیب نوزادان تا ۲ هفته پیش از موعد مقرر متولد خواهند شد.

۲ محقق با اسامی آلن بارکا از دانشگاه کالیفرنیا و جزامین شالر از دانشگاه کمبریج به بررسی رابطه میان نرخ تولد و دما در حد فاصل سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۸ پرداختند و تعداد نوزادان نارسی که در روزهای گرم سال متولد شدند را ارزیابی نمودند. اگرچه مطالعات گذشته به بررسی این موضوع از منظر طول مدت حاملگی پرداخته‌اند؛ اما محققان توضیح می‌دهند که نتایج پژوهش‌های مذکور احتمالا تحت‌تاثیر گزارشات نادرست قرار گرفته و چندان دقیق نیستند.

در عوض تیم تحقیقاتی به بررسی نرخ موالید روزانه در سراسر ایالات‌متحده پرداخت و اطلاعات مربوط به مجموعا ۵۶ میلیون تولد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. مطالعات این تیم بر اساس متدولوژی ارتباط دما و حاملگی و با استفاده از داده‌های مربوط به نرخ موالید روزانه و نه طول دوره حاملگی انجام شده است. این‌کار از طریق تحلیل اطلاعات مربوط به تعداد موالید در روزهای گرم اجرا می‌شود؛ سپس کاهش یا عدم کاهش شدید نرخ موالید در روزهای آتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای مثال به‌دنبال افزایش نرخ تولد در یک روز گرم در ایالات‌متحده، میزان موالید در ۲ روز بعدی کاهش یافت. این پدیده نشان داد که افزایش دما موجب کاهش مدت حاملگی تا ۲ روز می‌شود. برآوردهای محققان نشان می‌دهد که هر ساله ۲۵ هزار کودک در ایالات‌متحده به‌دلیل شدت گرمای هوا کمی پیش از موعد زمانی مقرر متولد می‌شوند. بدین‌ترتیب در مجموع هر ساله تعداد روزهای حاملگی بیش از ۱۵۰ هزار روز کاهش پیدا می‌کند.

اگرچه کاهش چند روزه دوران حاملگی برای کلیه نوزادان مشکل‌ساز نیست؛ اما کاهش مدت دوره بارداری با افت شاخص سلامت و پیامدهای شناختی ارتباط دارد. فراهم نمودن بهترین شرایط ممکن برای آغاز زندگی نوزاد احتمالا بدان معناست که برای کمی خنک‌تر نگاه داشتن آن‌ها تلاش کنیم.

همگی می‌دانیم که اقلیم ما در حال گرم‌تر شدن است و در صورت عدم اقدام جدی، وضعیت رو به وخامت خواهد رفت. تغییرات اقلیمی زمین به‌معنای افزایش طوفان‌ها، آتش‌سوزی‌ها و امواج گرمایی است.

این مطالعه نشان می‌دهد که تبعات افزایش دمای زمین تنها گریبان افراد پیش‌تر متولد شده را نخواهد گرفت و حتی جنین درون رحم مادر نیز از پیامدهای آن در امان نخواهد بود. محققان معتقدند که در پایان قرن جاری (حد فاصل سال‌های ۲۰۸۰ تا ۲۰۹۹ میلادی) و در ایالات‌متحده هر ساله تقریبا ۲۵۳ هزار روز از دوران حاملگی کاسته خواهد شد. این پدیده حدودا ۴۲ هزار مورد زاد و ولد دیگر را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. عدم اجرای اقدامات موثر جهت کنترل تغییرات اقلیمی زمین بدان معناست که انسان‌های فعلی بایستی پاسخگوی مشکلات نسل‌های آینده باشند.

نتایج این پژوهش در نشریه Nature Climate Change منتشر شده است.

منبع Sciencealert

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم