غذای مانده تا چه زمانی قابل خوردن است؟

بسیاری از ما عادت داریم غذای بیشتری درست کنیم تا مقداری از آن برای وعده‌های دیگر باقی بماند و همیشه غذا در یخچال یا فریزر داشته باشیم.

بسیاری از مادران و خانم‌های شاغل، از شب قبل غذای خود را آماده کرده و درون یخچال می‌گذارند تا اعضای خانواده فردا نهار یا شام داشته باشند و مصرف کنند. گاهی اوقات این غذاها چند روز در یخچال باقی مانده و خطر مسمومیت دارند.

اگر شما هم جزو این افراد هستید؛ بهتر است اطلاعات بیشتری درباره نگهداری از غذاها در یخچال و فریزر کسب کنید و بدانید دقیقا غذاهای مانده تا کی قابل خوردن هستند.

در واقع، اهمیت دادن به سلامت غذاهای مانده را باید جدی گرفت. چون، بسیاری از میکروب‌ها و قارچ‌ها با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند ولی به راحتی روی غذاهای مانده جا خوش می‌کنند و باعث بروز بیماری‌هایی می‌شوند.

همیشه این‌طور نیست که غذاهای مانده تغییر بو و رنگ و مزه داده باشند تا متوجه شویم نباید آن‌ها را بخوریم. بسیاری از غذاها همان رنگ، طعم، مزه و بوی سابق را دارند ولی در صورت خوردن منشا بروز بیماری می‌شوند. همین موضوع کار را برای ما سخت کرده است و از روی ظاهر غذاها نمی‌توان تشخیص داد کدام یک را باید خورد یا دور ریخت.

تا کی باید غذای مانده را بخوریم؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده است که مصرف غذاهای مانده، آن هم غذاهایی که در یخچال نگهداری می‌شوند، تنها تا چهار روز مجاز است.

اما برخی از مطالعات و همین‌طور اساتید دانشگاه اعتقاد دیگری دارند و می‌گویند براساس شرایط نگهداری از غذا، تا یک هفته بعد می‌توان غذای مانده را خورد.

کارشناسان تغذیه می‌گویند اگر اصول نگهداری غذاها رعایت شده باشد و غذا در شرایط مناسبی مانده باشد؛ خوردن آن در زمان‌های طولانی‌تر هم امکان‌پذیر است و نمی‌تواند به بدن آسیبی وارد کند.

البته، تاکید دارند این موضوع برای کودکان، افراد مسن، افرادی که بیماری خاصی دارند؛ مثلا بیماری‌های خودایمنی دارند یا به بیماری‌های دیابت و HIV مبتلا هستند؛ متفاوت است چون این افراد معده و بدون حساس‌تری دارند و مقدار اندکی از باکتری‌ها هم می‌توانند بدن آنها را تحت‌تأثیر قرار بدهند.

برخی غذاها مانند غذاهای دریایی یا شیرها زودتر خراب و فاسد می‌شوند و ماندگاری کمتری دارند. سازمان جهانی غذا و دارو، نگهداری غذاهای دریایی را بیشتر از یک یا دو روز توصیه نمی‌کند.

همین‌طور، مواد پخته ماندگاری کمتری نسبت به مواد خام در فریزر دارند. علت این است که ریزجاندارها (میکروارگانیزم‌ها) برای رشد و تکثیر به آب، دمای مناسب، میزان کافی از اسیدی بودن محیط و … نیاز دارند. پس مواد پخته، شرایط مهیاتری برای فساد و تخریب دارند.

به طور کلی، کارشناسان تغذیه به مردم توصیه می‌کنند طوری سبک زندگی و غذایی خود را برنامه‌ریزی کنند که از غذاهای سالم و تازه‌تر مصرف شود و کمتر سراغ غذاهای مانده بروند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم