چرا پشه‌ها شما را بیشتر نیش می‌زنند؟

شما هم اعتقاد دارید پشه‌ها بیشتر نیش‌تان می‌زنند؟

شاید بارها برایتان اتفاق افتاده است در میان خانواده، پشه‌ها بیشتر سراغ شما آمده باشند یا همراه دوستان در اتاقی، چادری و محیط بازی باشید و در کمال تعجب ببینید یک فرد بیشتر مورد حمله نیش پشه‌ها قرار می‌گیرد.

خیلی افراد به شوخی می‌گویند پشه‌ها آن را بیشتر دوست دارند؛ خون‌شان را بیشتر می‌مکند یا خون‌شان خوشمزه‌تر و مغذی‌تر است.

اما آیا واقعا از نظر علمی پشه‌ها سراغ یک سری افراد بیشتر از دیگران می‌آیند؟ بله؛ تحقیقات علمی می‌گویند ۲۰ درصد مردم بیشتر مورد توجه پشه‌ها قرار می‌گیرند. این افراد باید از کرم‌ها و داروهای دفع حشرات استفاده کنند؛ تا شاید کمتر پشه‌ها سراغ‌شان بیایند. برخی از این داروها جواب داده و البته برای برخی از افراد تاثیری ندارند.

چندین دلیل برای توجه بیشتر پشه‌ها به برخی افراد وجود دارد:

گروه خونی

اگر گروه خونی O هستید؛ بیشتر مورد توجه پشه‌ها قرار دارید. گروه خونی A را کمتر دوست دارند و گروه خونی B در میانه قرار دارد. افراد براساس گروه خونی خود ماده‌ای از پوست خود ترشح می‌کنند که در ۸۵ درصد افراد مورد توجه پشه‌ها است.

دی‌ اکسید کربن

جالب است بدانید پشه‌ها از بازدم شما پیدایتان می‌کنند. پشه‌ها برای این کار یک عضو تخصصی به نام پالپ آرواره‌ای دارند. حساسیت پشه‌ها آنقدر زیاد است که می‌توانند از پنجاه متری هم متوجه متصاعد شدن دی اکسید کربن شوند.

افرادی که در بازدم خود دی اکسید کربن بیشتری بیرون می‌دهند؛ پشه‌ها را بیشتر به سوی خود فرا خوانده و بیشتر مورد حمله قرار می‌گیرند. به طور طبیعی، افرادی که جثه بزرگ‌تری دارند؛ بیشتر توسط پشه‌ها گزیده می‌شوند.

ورزش و عرق‌ریزی

پشه‌ها اسید لاکتیک، اسید اوریک، آمونیاک و سایر موادی را که در عرق ترشح می‌شوند، بو می‌کشند. دمای بیشتر بدن، جذب‌کننده پشه‌ها است.

بنابراین؛ وقتی فعالیت بدنی بیشتری دارید یا ورزش می‌کنید و بدن شما سوخت و ساز بالایی دارد؛ پشه‌ها را جذب می‌کند. از بدن شما گرما ترشح می‌شود و این برای پشه‌ها جذاب است.

باکتری‌های پوست

در یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۱، نوعی باکتری در پوست انسان‌ها جاذب پشه‌ها است. وقتی کف پا، مچ دست و برخی نواحی دیگر بدن بیشتر گزیده می‌شوند؛ به این خاطر است که در این بخش‌ها باکتری بیشتری جمع شده است.

نوشیدنی‌های الکلی، حاملگی، رنگ لباس و ژنتیک

همه این عوامل باعث می‌شوند پشه‌ها بیشتر جذب شده و گزش بیشتری داشته باشند. زنان حامله حدود ۲۱ درصد دی اکسید کربن بیشتری تولید می‌کنند و به همین خاطر یک هدف بالقوه برای پشه‌ها هستند. به علاوه، همیشه دمای بدن زنان باردار به طور متوسط بالاتر از دمای معمول است.

رنگ لباس‌های تیره بیشتر پشه‌ها را جذب می‌کند و البته نباید از عوامل ژنتیکی چشم‌پوشی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم