چگونه ارز دانشجویی خریداری کنیم؟

احتمالا تا کنون بارها اصطلاح «ارز دانشجویی» را شنیده‌اید. در واقع دولت برای دانشجویان مشغول به تحصیل تمام‌وقت در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مورد تائید وزارت علوم در خارج از کشور، سهمیه ویژه‌ای تحت‌عنوان ارز دانشجویی را در نظر گرفته است.

این اقدام به دانشجویان خارج از کشور کمک می‌کند تا بدون نگرانی از نوسانات قیمت، ارز موردنیاز جهت زندگی و ادامه تحصیل را با نرخ مصوب بانک مرکزی ایران خریداری نمایند.

بدین‌ترتیب ارزهای مختلف با قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از بازار آزاد در اختیار این افراد قرار می‌گیرند. اما دریافت ارز دانشجویی مستلزم ثبت‌نام و ارائه برخی مدارک توسط دانشجو است که در ادامه به بررسی مراحل اجرای این فرآیند می‌پردازیم:

گام اول: ثبت‌نام در سامانه نشا

ثبت‌نام و تشکیل پرونده در سامانه تخصیص ارز دانشجویی موسوم به «نشا» نخستین گام برای دریافت ارز دانشجویی به‌شمار می‌رود.

بدین منظور بایستی به آدرس اینترنتی http://nesha.saorg.ir/nesh مراجعه کرده و پس از اتمام ثبت‌نام، شماره پرونده، نام کاربری و رمزعبور خود را در یک برگه یادداشت نمایید.

برخورداری از مدرک کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد از دانشگاه‌های موردتائید وزارت علوم، گواهی کسب نمره قبولی در یکی از آزمون‌های زبان موردتائید وزارت‌خانه، اصل گواهی پذیرش از دانشگاه‌های خارجی معتبر و تصویر شناسنامه و کارت ملی از جمله مدارک موردنیاز جهت ثبت‌نام محسوب می‌شوند.

البته تصویر گواهی دیپلم یا پیش‌دانشگاهی، ریزنمرات دوران تحصیلات دانشگاهی، رعایت مدت سنوات مجاز تحصیل، عدم ایجاد فاصله زمانی بیش از ۱ سال میان ۲ مقطع تحصیلی، خروج قانونی دانشجو از کشور، تصویر برگه اقامت و کلیه صفحات گذرنامه و ارائه گواهی اشتغال به تحصیل به نمایندگی جمهوری‌اسلامی نیز از جمله شرایط الزامی به‌شمار می‌روند.

گام دوم: ثبت درخواست معرفی‌نامه

پس از انجام ثبت‌نام با استفاده از نام کاربری و کلمه‌عبور به حساب‌کاربری شخصی خود در سامانه نشا وارد شوید. سپس با مراجعه به منوی مدیریت درخواست‌ها، فرم درخواست نامه بانکی را با دقت تکمیل نمایید. در صورت عدم مشاهده موسسه موردنظر خود می‌توانید نزدیک‌ترین مورد را انتخاب کنید. نهایتا تاریخ موردنظر خود برای دریافت معرفی‌نامه را تعیین کرده و درخواست خود را ثبت نمایید.

تا زمان بررسی درخواست و اعلام نتیجه از طریق ایمیل یا پیامک منتظر بمانید. در صورت تائید درخواست می‌توانید جهت دریافت معرفی‌نامه در تاریخ موردنظر خود به موسسه منتخب مراجعه کنید. در صورت رد درخواست نیز کماکان امکان ویرایش اطلاعات و رفع خطاهای احتمالی وجود دارد.

گام سوم: مراجعه به موسسه منتخب

مبلغ اعلام شده در سامانه که بر اساس آخرین بخش‌نامه‌ها معادل ۱۱۵۰۰ تومان است را به شماره حساب ۲۱۷۲۰۱۹۰۰۶۰۰۲ نزد بانک ملی ایران و به نام سازمان امور دانشجویان واریز نموده و رسید پرداخت را دریافت نمایید. سپس با در دست داشتن رسید در تاریخ مقرر به موسسه مربوطه مراجعه کنید.

برای دریافت معرفی‌نامه بانکی، حضور شخص دانشجو الزامی نبوده و والدین یا وکیل قانونی وی نیز با ارائه مدارک شناسایی معتبر قادر به دریافت آن خواهند بود.

گام چهارم: مراجعه به بانک

با مراجعه به یکی از شعب بانکی اعلام شده در معرفی‌نامه از تسهیلات ارز دانشجویی طی دوره زمانی مندرج در برگه بهره‌مند شده و قادر به دریافت ارز با قیمت دولتی خواهید بود. مبلغ پرداختی حداکثر معادل ۱۵۰۰۰ دلار بوده و ماهیانه حداکثر ۱۰۰۰ دلار به‌عنوان کمک‌هزینه زندگی پرداخت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم