مرگ عجیب با محفظه خودکشی در نگاه خارجی‌ها!

نظرتان درباره ماشینی که بتواند تمام دردها و آلام را از بین ببرد چیست؟ با فشار یک دکمه، درک فیزیکی بیماری‌ها، امراض، و پیری به راحتی کنار می‌رود. تجمع هراس‌ها، اضطراب‌ها، و آسیب‌های روانی به همراه حس خودآگاهی به دست فراموشی سپرده می‌شود. حرف ما از یک دستگاه خودکشی و چشم‌انداز دکتر فیلیپ نیتچکی، حامی کمک برای مرگ بدون بی‌حرمتی، است.

طراحی شیک و براق محفظه اصلی ماشین، آدم را یاد قبر و گورستان یا بستر مرگ در بیمارستان نمی‌اندازد. این دستگاه بی‌شباهت به کپسول فرار یا تالار معلق سرمازیستی در فیلم‌های علمی-تخیلی نیست.

برای استفاده از دستگاه، نخست باید در آزمونی آنلاین شرکت نمایید تا مشخص شود به لحاظ ذهنی حائز شرایط هستید. پس از ۲۴ ساعت یک کد دسترسی برایتان ارسال می‌گردد. با این کد می‌توان وارد دستگاه شد و پس از تأییدهای دیگر، کپسول پر از نیتروژن مایع شده و سطح اکسیژن به ۵ درصد کاهش می‌یابد. برای این که قضیه دستتان بیاید، بهتر است بدانید که هوایی که تنفس می‌کنیم معمولا حاوی ۲۱ درصد اکسیژن است.

کاهش اکسیژن باعث می‌شود که کاربر ظرف یک دقیقه هوشیاریش را از دست داده و چند دقیقه بعد بمیرد. نیتچکی اصرار دارد که چنین مرگی تقریبا بدون درد است؛ بیشتر به کاهش فشار در کابین هواپیما شبیه است.

این پروژه هنوز در سطح مفهومی قرار دارد، اما نیتچکی پیش‌بینی کرده می‌تواند مجوز استفاده از آن را در کلینیک‌های سوئیس بگیرد. همچنین قصد دارد که دستگاه را با قابلیت چاپ سه‌بعدی عرضه نموده تا در هر جای دنیا قابل دسترسی باشد!

موضوع «کمک به خودکشی» موضوع تازه‌ای نیست. بحث خودکشی چه به صورت کمک‌شده و چه به صورت‌های دیگر همواره طرفداران و مخالفانی در سرتاسر جهان داشته است. در کشور خودمان، مراکزی هستند که به صورت رایگان در این زمینه به صورت شبانه‌روزی خدمات‌دهی می‌نمایند که در بین آن‌ها «اورژانس اجتماعی» وابسته به سازمان بهزیستی ایران با شماره تلفن ۱۲۳ و نیز خط تلفن اختصاصی برای خودکشی با شماره ۱۴۸۰ آماده ارائه مشاوره به مددجویان می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم