چگونه در سفرهای طولانی از پرواز زدگی جلوگیری کنیم؟

پدیده پرواز زدگی که در اصطلاح Jet Lag نیز نامیده می‌شود، پدیده‌ای است که به علت سفرهای طولانی هوایی، ریتم شبانه‌روزی و ساعت خواب بدن را دچار اختلال می‌کند. پدیده پرواز زدگی یک پدیده فیزیولوژی در بدن است که فرد را دچار خستگی و بی‌خوابی می‌کند. اما اگر شما هم دوست دارید در سفرهای طولانی هوایی به این پدیده دچار نشوید، با ورزش و فعالیت‌های بدنی می‌توانید از بروز این پدیده جلوگیری کنید. از عوارض دیگر پرواز زدگی نیز می‌توان به سردرد و مشکلات سیستم گوارش نیز اشاره کرد.

با این‌حال، محققان در حال بررسی برای درمان این پدیده هستند تا بتوانند از اختلالات بدنی که از پدیده پرواز زدگی به وجود می‌آید، جلوگیری کنند.

 

پیشگیری و درمان

یکی از مهم‌ترین پیشگیری‌ها و درمان‌ها برای این پدیده، ورزش و فعالیت بدنی است. فعالیت بدنی در ساعت ۷ صبح و یا مابین ساعت ۱ صبح الی ۴ صبح، ریتم شبانه‌روزی بدن را یک ساعت به عقب برمی‌گرداند.

طبق گفته‌های محققان، ورزش و فعالیت‌های بدنی در ساعات اولیه صبح، ریتم بدن را به عقب برمی‌گرداند و منجربه جلوگیری از پدیده پرواز زدگی می‌شود.

طبق آزمایشات متععدی که بر روی افراد، فعالیت بدنی تاثیر بسیار زیادی در کمتر شدن وقوع این پدیده شده است.

البته محققان این نکته را نیز ذکر کرده‌اند که به دلیل این که افراد مورد آزمایش از آمادگی جسمانی بهتری نسبت به سایر افراد برخوردار بودند، ممکن است این نتایج در سنین مختلف بروز پیدا نکند.

در این آزمایشات، محققان تاثیرات ورزش را بر روی افراد بین ۵۹ تا ۷۵ سال و هم‌چنین افراد بین ۱۸ تا ۳۰ سال بررسی کردند.

محققان ریتم شبانه‌روزی شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری کردند و نحوه انجام فعالیت‌های بدنی آن‌ها را به مدت ۵ الی ۶ روز مورد بررسی قرار دادند.

هم‌چنین، ۹۹ درصد این داوطلبان در طول روز نیز به طور متوسط یکبار از تردمیل استفاده کردند. محققان با این آزمایشات سطح هورمون ملاتونین بدن را اندازه‌گیری کردند.

 

 

دانشمندان با بررسی سطح افزایشی یا کاهشی این هورمون‌ها در صبح و شب، به این نتیجه دست یافتند که با ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی سطح این هورمون‌ها تغییر می‌کند.

بنابراین اگر شما هم دوست ندارید دچار پدیده پرواز زدگی شوید، بهتر است فعالیت بدنی و ورزش روزانه خود را انجام دهید.

این پدیده نه تنها بر خواب شما، بلکه در درازمدت بر روی سیستم عصبی و گوارشی شما تاثیر منفی خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم