۵ نکته مهم از اولین دادگاه محمد علی نجفی متهم قتل میترا استاد

صبح امروز (شنبه، ۲۲ تیرماه) دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد به صورت علنی آغاز شد. در نخستین جلسه پس از مقدمه‌ رئیس دادگاه، نماینده دادستانی کیفرخواست را خواند.

در بخشی از این کیفرخواست، بخش‌هایی از دست‌نوشته‌های محمدعلی نجفی، متهم به قتل خانم استاد خوانده شد.

میترا استاد همسر محمد علی نجفی، شهردار پیشین تهران بود که روز هفتم خرداد به ضرب گلوله در خانه‌اش به قتل رسید. چند ساعت پس از وقوع قتل آقای نجفی با حضور در اداره آگاهی تهران به قتل همسرش اعتراف کرد.

در ادامه مهم‌ترین نکات قابل توجه اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران را مرور می‌کنیم:

۱- سه اتهام نجفی

قاضی شهریاری نماینده دادستان، کیفرخواست پرونده اتهامات محمدعلی نجفی را  این گونه برشمرد و گفت: «آقای محمدعلی نجفی فرزند احمدعلی ۶۶ ساله، بازنشسته با قرار بازداشت موقت به تاریخ ۸ خرداد ۹۸ متهم است: ۱- مباشرت در قتل عمدی مرحوم میترا استاد ۳۶ ساله همسر خود با سلاح گرم، ۲- حمل و نگهداری سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز، ۳- ایراد صدمه بدنی منتهی به غیرفوت».

۲- محتویات دست نوشته‌ای که پیدا شد

نجفی پس از قتل میترا استاد، دست‌نوشته‌ای در خانه‌اش برای دختر و همسرش گذاشته بود. در اولین دادگاه شهردار سابق تهران، متن این دست‌نوشته قرائت شد.

نجفی نوشته است: «در یکسال گذشته تلاش زیادی کردم تا بدون خونریزی و توافق مشکلات را حل کنیم اما هیچ راهکاری را مبنی بر طلاق توافقی و گرفتن تمام حقوق خود نپذیرفت.»

در بخش دیگری از این دست‌نوشته آمده: ««همسر دوم من بارها تهدید کرده بود با مردان اجنبی که شما به آنها حساس هستید همبستر خواهم شد و تا این کار را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و شروع کرد به تماس گرفتن با مردانی که در گذشته با آنها سر و سری داشته است. از نظر من مهدورالدم بودن وی ثابت شده بود و بارها مرا تهدید می‌کرد تا این روابط زشت را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و دیگر خسته شده بودم و بارها مرا مورد تهدید و توهین‌های زشت قرار می‌داد.»

۳- بالشت تیرخورده در دادگاه حاضر شد

بی‌شک یکی از نکات ویژه اولین جلسه دادگاه رسیدگی به قتل میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، بالشتی بود که روی میز رئیس دادگاه قرار گرفت.

نجفی برای ارتکاب جرم بالشتی از اتاق خواب برداشته و به سوی مقتوله پرتاب کرده بود. روی بالشت سوراخ محل عبور تیر قرار دارد.

در این دادگاه، سرپرست دادسرای امور جنایی به نجفی گفت: «شما قطعا سلاح را از روی ضامن خارج کرده‌اید و بالش هم با خودتان بردید. این نشان می‌دهد که شما قصد شلیک داشته‌اید.»

۴- پای وزارت خارجه و یک کارگردان به پرونده میترا استاد باز شد

نجفی در دست‌نوشته خود پس از قتل میترا استاد، درباره نحوه آشنایی‌اش با مقتول می‌گوید:

«او در اردیبهشت ۹۶ با عده‌ای به دیدن من آمدند و گفتند که کاندیدای شورای شهر هستند و من او را به دوستانم معرفی کردم، البته آن زمان او محجبه بود. بعد از آن ملاقات خصوصی داشتیم و مطالبی را درباره زندگی خود به من گفت که مسلمان و مطلقه است.

اما او قبل از مسلمان شدن با یک کارگردان زندگی عاشقانه و جنسی داشته است، بعد از آن به عقد موقت کسی در وزارت خارجه در می‌آید، بعد از آن هم به عقد موقت شخص دیگری در آموزش و پرورش درآمده است و همه این موارد را همسر او اطلاع داشت که بعد از آن در تیرماه به عقد موقت من درآمد که اشتباه کردم.»

۵- ماجرای افشاگری میترا استاد علیه نجفی چیست؟

نماینده دادستان در بخشی از دادگاه و درباره علت قتل میترا استاد و انگیزه‌های خانوادگی این قتل می‌گوید: «متهم مدعی بود که در روز‌های اخیر مقتوله قصد افشاگری علیه وی را داشته است و قصد داشته تا با خبرنگار انصاف نیوز مصاحبه کند.»

در این خصوص خانم معصومه رشیدیان خبرنگار انصاف نیوز احضار شد که وی اعلام نمود به دنبال علت استعفای شهردار تهران بوده است و خواسته تا دلیل آن را جویا شود و شماره همسر وی میترا استاد را از طریق کانال تلگرامی اخذ نمود.

بعد مطلبی تحت عنوان آیا تخریب نجفی یک پروژه است ۱۱ در تاریخ آبان ماه ۹۷ منتشر نمود و در تماس آخر با مقتوله که ششم خرداد ماه امسال بوده، شب آن روز مقتوله پیام می‌دهد که می‌خواهد به سفری برود و بعد از آن مصاحبه می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم