پزشکان چه فصلی را برای زایمان و بچه‌دار شدن پیشنهاد می‌کنند؟

بارداری و زایمان در هر فصل ویژگی‌ها و شرایطی خاص را به مادر و کودک تحمیل می‌کند.

برخی فصول برای مادر مناسب ولی برای نوزاد دردسرهایی به همراه خواهند داشت و برعکس برخی فصول برای رشد و سلامت نوزاد ایده‌آل هستند ولی مادر در معرض بیماری یا عوارض جانبی بارداری قرار می‌گیرد.

هریک از طب‌های نوین، سنتی و اسلامی برای فصول سال یک سری ویژگی‌ها و مشخصات ذکر کردند و توصیه‌هایی برای بارداری و تولد بچه دارند.

به طور کلی، زایمان در زمستان مناسب نیست و پزشکان آن را توصیه نمی‌کنند. چون احتمال ابتلای نوزاد به بیماری‌های فصلی و بعد آلرژی و مشکلات تنفسی بالا است.

پوشاندن نوزاد در فصل زمستان سخت‌تر است و از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد نوزادان زمستانی نسبت به دیگران رشد کندتری دارند و میزان نوزادان نارس متولد شده در این فصل بیشتر است.

فصل تابستان هم بارداری برای مادران توصیه نمی‌شود چون به خاطر آفتاب زیاد و وجود ویتامین D فراوان در محیط، احتمال زایمان زودرس وجود دارد. بهتر است تیرماه را اصلا برای بارداری انتخاب نکنید.

به علاوه، در فصل تابستان احتمال عرق‌سوز شدن و کهیر زدن پوست مادر از گرمای زیاد بالا است.

در فصل پاییز، نوزادان در معرض آسم و بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی هستند البته این نوزادان اصولا هم قد بلندتر هستند و هم استخوان‌بندی آن‌ها نسبت به متولدین سایر ماه‌ها محکم‌تر است.

بهترین فصل برای زایمان و بچه‌داری

به خاطر دلایل فوق، پیشنهاد می‌شود مادران طوری برنامه‌ریزی کنند که در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار زایمان کنند. این بازه زمانی بهتری فصل پیشنهادی از نظر پزشکان و طب سنتی است.

در فصل بهار، اکسیژن و ویتامین‌هایی مانند  ویتامین K، ویتامین E و ویتامین D به وفور در محیط وجود دارد. میوه‌ها هم مقدار زیادی ویتامین لازم برای بدن مادر و نوزاد را دارند.

استفاده از هوای تمیز و تنفس اکسیژن در این فصل برای مادر و نوزاد راحت‌تر است و کمتر افسردگی به سراغ مادران می‌آید چون فصل بهار همیشه همراه با امید، شادی، سرزندگی، انرژی و تحرک است.

در طب سنتی، فصل بهار و به‌خصوص اواخر بهار برای زایمان پیشنهاد می‌شود چون مزاج‌های گرم و تر است و احتمال سقط جنین به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم