چگونه میزان چاقی خودمان را اندازه بگیریم؟

چاقی بیماری مرموزی است که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگر شود.

چاقی می‌تواند فشار خون را بالا ببرد، فرد را دچار دیابت نوع ۲ کند، زمینه‌ساز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی شود و کل ارگانیسم بدن و سلامت او را به خطر بیندازد.

برخلاف تصور عامه مردم از چاقی، اضافه وزن و جمع شدن چربی‌های مازاد در اندام‌های مختلف به خاطر کم تحرکی و پر خوری نیست.

عوامل متعدد هورمونی و ارثی، افسردگی و پریشانی، تغذیه نامناسب و عدم رعایت سبک زندگی سالم، سابقه بیماری‌های قبلی و عروقی در خانواده، افزایش سن، افزایش درآمد و سواد و رفاه می‌تواند در بروز بیماری چاقی موثر باشد.

چاقی به یک رده سنی خاص هم وابسته نیست. در کودکان و نوجوانان خطر ابتدا به چاقی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است چون تمایل آن‌ها به خوردن فست‌فودها زیاد است.

اگر در گذشته، بیماری چاقی در افراد بالای ۵۰ سال سن بیشتر دیده می‌شد؛ اکنون بسیاری از افراد میان‌سال هم چاق هستند. طبق آمار، در ایران نزدیک به ۲۴ میلیون نفر چاق داریم که از این تعداد، ۱۶ میلیون نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

چگونه چاقی خود را اندازه بگیریم؟

اولین گام، فهمیدن میزان چاقی در ما است. نیازی به مراجعه به پزشک یا ابزار خاصی نیست. شاخص حجم بدن( BMI) ابزاری مناسب برای سنجش سلامت فرد با توجه به قد و وزن او است.

شاخص BMI از تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم قد به متر، به دست می‌آید که بر اساس آن می‌توان تعیین کرد یک فرد چقدر اضافه وزن  دارد و چاق است یا خیر!

شاخص BMI مرجعی برای تغیین میزان حجم بدن است و دقیق‌ترین معیار جهانی برای اندازه‌گیری چاقی به شما می‌رود. حتی با این شاخص می‌توان فهمید چقدر کمبود وزن دارید.

وقتی وزن و قد خود را اندازه‌گیری کردید و در فرمول بالا قرار دادید؛ با مراجعه به جدول زیر می‌توانید وضعیت بدنی خود را متوجه شوید:

همان‌طور که در جدول بالا آمده است؛ حجم شاخص بدن شما یا همان BMI از ۲۵ بیشتر می‌شود؛ شما یک فرد چاق هستید ولی چقدر چاقی؟ شاید مهم‌تر از چاقی این موضوع باشد که چقدر اضافه وزن دارید.

اگر زیاد اضافه وزن دارید؛ باید به پزشک مراجعه کرده و زیر نظر یک پزشک تغذیه شروع به لاغر شدن کنید. سعی کنید از درمان‌های بومی و خانوادگی یا درمان‌هایی که دیگران برای شما تجویز می‌کنند؛ جدا خودداری کنید.

درمان چاقی

رژیم لاغری، فعالیت بدنی مناسب و انتخاب مکمل‌های غذایی مناسب می‌توانند مشکل چاقی افراد را حل کنند ولی همه این‌ها باید زیر نظر پزشک و به صورت اصولی و علمی باشد.

وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید؛ با انجام آزمایشات خون ابتدا وضعیت متابولیسم، فعالیت غدد تیروئید و آدرنال (فوق کلیوی) و میزان عناصر معدنی در بدن بررسی می‌شوند و بر اساس اطلاعات بدست آمده برنامه‌های غذایی متنوع، مکمل‌های غذایی و درمان مناسب تجویز می‌شود.

این برنامه غذایی سبب تنظیم متابولیسم و به دنبال آن افزایش انرژی بدن می‌گردد و فرد در مدت زمان مناسب به وزن ایده آل دست پیدا خواهد کرد.

هرگز فراموش نکنید که باید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید؛ سبک زندگی خود را تغییر دهید و از فست‌فودها تا حد امکان پرهیز کنید. ورزش کردن و پیاده‌روی روزانه، کاهش استرس در زندگی و جلوگیری از پرخوری هم به به شما کمک می‌کنند از ابتلا به بیماری چاقی جلوگیری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم