کراش داشتن به چه معنی است و با عشق چه تفاوت‌هایی دارد؟

احتمالا این روزها شما هم چیزهایی درباه «کراش داشتن» شنیدید یا اینکه در شبکه‌های اجتماعی دیدید که یکی برای دیگری کامنت گذاشته: «روی تو کراش دارم»!

در سال‌های اخیر تعداد سایت‌ها و کانال‌های زیادی برای کراش راه‌اندازی شده است و شبکه‌های اجتماعی به شدت در حال رواج دادن آن هستند. برخی کراش داشتن را نوعی عشق می‌داند و برخی دیگر اعتقاد دارند ساحت عشق را نباید با کراش آلوده کرد.

خود کراش داشتن انواع مختلفی پیدا کرده است و برخی آن را آن‌قدر نازل و سطج پایین کردند که حتی معنی واقعی آن تغییر یافته و از اصالت افتاده است.

کراش داشتن یعنی چه؟

به زبان ساده کراش داشتن (crush) را می‌توان یک دوست داشتن، ابزار عشق و تمایل پنهانی دانست. به هر دلیلی، طرف دوست ندارد این دوست داشتن و شیفتگی ابراز شود. ممکن است توانایی، ابزار، موقعیت و شرایط آشکار کردن این تمایل و محبت را ندارد یا خودش ترجیح می‌دهد پنهان بماند.

برخی کراش را میل و اشتیاق آتشین و در عین حال موقتی و گذرا نسبت به فرد دور از دسترس می‌دانند که البته این یکی از تعاریف کراش داشتن است.

هنگامی که فردی روی فرد دیگری کراش دارد؛ در حضور او رفتارش تغییر می‌کند و نشانه‌هایی از کراش داشتن را بروز می‌دهد ولی سعی در پنهان کردنش دارد. ممکن است فرد دلخواه هم بداند ولی خودش را به بی‌خیالی و ندانستن و نفهمیدن بزند.

به همین دلیل، این روزها در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های پیام‌رسان‌ها، پیغام‌های کراش داشتن برای یکدیگر ارسال می‌شود و سعی دارند نشان بدهند که فردی را دوست دارند یا اینکه روی فردی کراش دارند ولی نباید آشکار شود.

برخی هم سعی می‌کنند فقط طرف مورد نظرشان متوجه این کراش شود و البته به صورت مجازی و غیر علنی تا دیگران از این کراش چیزی متوجه نشوند.

کراش داشتن مخصوص جنس، سن و موقعیت خاصی نیست. هرکسی در هرجایی می‌تواند روی شخص یا اشخاص دور یا نزدیک کراش داشته باشد.

برخی اعتقاد دارند کراش داشتن تاریخچه و سابقه طولانی دارد. در ادبیات مضامین زیادی درباره عشق‌های پنهانی و یک طرفه داریم. مثلا سعدی می‌گوید:

سوختم گرچه نمی‌یارم گفت
که من از عشق فلان می‌سوزم
سعدیا ناله مکن! گر نکنم
کس نداند که نهان می‌سوزم

دلایل کراش داشتن

دلایل زیادی برای کراش داشتن روی یک فرد یا افراد خاص وجود دارد. ممکن است فرد دلخواه یک چهره معروف هنری و سیاسی باشد یا سلبریتی در آن طرف دنیا است که قاعدتا هیچ دسترسی به او وجود ندارد.

یکی دیگر از دلایل کراش داشتن، هم شان و منزلت و مرتبه نبودن دو طرف است. تصور کنید یک آبدارچی یا کارمند ساده‌ای روی مدیر خود کراش داشته باشد یا اینکه دانشجویی شیفته استادش شود.

شاید هم فرد عاشق بیش از حد مغرور و خودخواه است و نمی‌خواهد ابرازکننده این دوستی و شیفتگی باشد. برخی افراد هم می‌دانند که در صورت ابراز عشق، پاسخ منفی می‌شنوند یا اینکه الان موقعیت خوبی برای ابراز این شیفتگی نیست. گاهی اوقات طرف روی فردی کراش دارد که می‌داند ازش متنفر است.

انواع کراش داشتن

از نظر ارتباطات و احساسات می‌توان چندین کراش تعریف کرد: کراش دوستانه، کراش تحسین‌‌برانگیز، کراش هیجانی و کراش عاشقانه.

کراش دوستانه در حد یک ارتباط و تعامل دوستانه روزمره است. از فردی خوشتان آمده ولی نمی‌خواهید بداند یا این‌قدر مغرور هستید که نمی‌خواهید شما شروع‌کننده ارتباط باشید. چندان خبر خاصی هم نیست و فقط از طرف خوشتان آمده است.

کراش تحسین‌برانگیز را بیشتر در جوان‌ها و نوجوان‌ها نسبت به یک بازیگر فوتبال و سینما، هنرمند، خواننده و سلبریتی‌های معروف می‌بینیم. احساسی پر از شور و شوق در طرف برانگیخته می‌شود و به فرد دلخواه‌اش افتخار می‌کند.

کراش هیجان‌انگیز یک دوستی و شیفتگی موقتی است. همان عشق در نگاه اول و مجذوب شدن در اولین دیدار. طرف بیشتر عاشق خصوصیت‌های ظاهری دیگری شده است بدون اینکه ازش شناختی داشته باشد. کراش هیجان‌انگیز غالبا زودگذر و دارای عمر کوتاهی است.

کراش عاشقانه همان‌چیزی است که تمام قلب و ذهن فرد را به خودش مشغول می‌کند. نشانه‌های یک عاشق واقعی را دارد و با هر بار دیدنش یا در کنارش قرار گرفتن، ضربان قلبش بالا می‌رود. احتمال لو رفتن کراش عاشقانه بیشتر از بقیه کراش‌ها است.

تفاوت کراش با عشق

اگرچه یک نوع کراش عاشقانه داریم و بسیاری از افراد کراش داشتن را نوعی از عشق پنهان و مخفی یا یک طرفه می‌دانند ولی در اصلا و معنا کراش داشتن مساوری با لایک (Like) در شبکه‌های اجتماعی است.

لایکی که هنوز به Love نرسیده است. شاید بتوان گفت عشق در مراحل اولیه که هنوز هیچ شناختی پیدا نشده است و طرفین تصمیم جدی نگرفتند؛ کراش داشتن است.

هنگامی که ارتباط و دوست داشتن یک مرحله جلوتر می‌رود و سطح روابط و تعاملات بالاتر از قبل است؛ دیگر کراش داشتن معنایی ندارد و وارد یک مرحله از عشق شده‌ایم.

این روزها خیلی از افراد به‌خصوص جوان‌ها دوست دارند جای کراش و عشق را عوض کنند. این افراد برای هر نوع دلبستگی، علاقه و محبتی از کراش داشتن و روی تو کراش دارم استفاده می‌کنم.

حتی دیده شده زن و شوهر به یکدیگر می‌گویند روی تو کراش دارم یا دوست دختر و دوست پسر و همین‌طور نامزدها به یکدیگر می‌گویند کراش داریم که کاملا اشتباه است و با معنی و اصالت کراش داشتن فاصله دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از دیدگاه شما متشکریم